• ThomasW

Du som inte röstar SD men inte heller vill ha fler invandrarbarn i dina barns klass

Du som inte vill ha fler invandrarbarn i dina barns klass
    Du som inte vill bo i ett område där flertalet är invandrare
    Du som tycker att någon annans barn skall ta konsekvensen av invandringen
    Hur tänker du ?

• Svar på tråden Du som inte röstar SD men inte heller vill ha fler invandrarbarn i dina barns klass
  • Jamesdio

Vill inte ge min röst till ett parti som inte välkomnar mig ´som medlem.

Hur tror du valresultatet kommer hjälpa till att minska invandringen?

• HSOF
    Jamesdio skrev 2018-10-13 10:08:48 följande:

Vill inte ge min röst till ett parti som inte välkomnar mig ´som medlem.

Hur tror du valresultatet kommer hjälpa till att minska invandringen?

Nä invandringen kommer förmodligen inte minska, snarare öka igen då C och Mp kommer bli två tunga makter i den kommande regeringen. Sd blev för små för att kunna ha något inflytande som hade krävts för att få till någon förändring av det politiska läget i Sverige.

Sverige har ju även i tysthet gått med på att skriva på FNs nya fördrag som jag förstod tvingar nationen till mer öppna gränser och än mer generös invandringspolitik.
  • Jamesdio

Funderade ett tag på att stödrösta på M eller KD för att det inte skulle bli en rödgrön majoritet. Hade kanske ändrat läget lite om det borgerliga blocket hade fått majoritet. Men för SD hade inte två mandat mer eller mindre förändrat något eftersom ingen vill prata med dem oavsett valresultat. Det enda som kanske hade gjort skillnad hade varit 51 % till SD men det var ju lika osannolikt som 4 % till AfS. I praktiken har 1,1 miljoner väljare kastat bort sina röster.

• HSOF
    Jamesdio skrev 2018-10-13 12:17:56 följande:

Funderade ett tag på att stödrösta på M eller KD för att det inte skulle bli en rödgrön majoritet. Hade kanske ändrat läget lite om det borgerliga blocket hade fått majoritet. Men för SD hade inte två mandat mer eller mindre förändrat något eftersom ingen vill prata med dem oavsett valresultat. Det enda som kanske hade gjort skillnad hade varit 51 % till SD men det var ju lika osannolikt som 4 % till AfS. I praktiken har 1,1 miljoner väljare kastat bort sina röster.

Jo det sista mandatet som till slut gick till C förändrar väldigt mycket på den politiska kartan. Det gör C till den avgörande parten i spelet. Det gör att de nu kan sätta sig i knät på Löven och bilda den mittregering som Löven vill ha och även spräcka alliansen. Detta gör även att M och Kd behöver få med sig både L och C och ett stöd från Sd för att kunna få igenom sin regering. Vilket C aldrig kommer gå med på. L är däremot inte helt omöjliga på den frågan när man hör på vad personer inom partiet säger. C är däremot livrädda och kommer hellre hoppa i knät på Löven och Sjöstedt..
  • Padirac
    Jamesdio skrev 2018-10-13 12:17:56 följande:

Ungefär hälften av väljarna kastar bort sina röster vid varje val om man tänker så.

Att just en röst på SD var bortkastad visste alla redan innan valdagen.
  • Jamesdio
    HSOF skrev 2018-10-14 10:12:11 följande:
    Jo det sista mandatet som till slut gick till C förändrar väldigt mycket på den politiska kartan. Det gör C till den avgörande parten i spelet. Det gör att de nu kan sätta sig i knät på Löven och bilda den mittregering som Löven vill ha och även spräcka alliansen. Detta gör även att M och Kd behöver få med sig både L och C och ett stöd från Sd för att kunna få igenom sin regering. Vilket C aldrig kommer gå med på. L är däremot inte helt omöjliga på den frågan när man hör på vad personer inom partiet säger. C är däremot livrädda och kommer hellre hoppa i knät på Löven och Sjöstedt..
    På vilket sätt menar du att SD skulle ha fått mer att säga till om då?
  • Jamesdio
    Padirac skrev 2018-10-14 11:26:28 följande:
    Ungefär hälften av väljarna kastar bort sina röster vid varje val om man tänker så. 

Det var lite det jag menade, att om man tänker att en röst på ett parti som inte kom in i riksdagen är bortkastad, så är ju en röst på ett parti som inte har något att säga till om bortkastad.

Den här gången var det ju omöjligt att veta i förväg om en röst på de rödgröna eller en röst på alliansen skulle vara värd något eller "bortkastad".

Det återstår ju att se hur det blir i slutändan. Hursom lär det ju inte bli någon bättring vad gäller invandring och integration.
  • lövet2

Jag tänker så här:
    Det borde vara en bättre fördelning över hela Sverige. Som det ser ut nu, så finns det områden och skolor helt utan invandrare och så finns det sådana som har ett överflöd.

I mitt barns klass finns Sverige, Bulgarien, Rumänien, Litauen, Thailand, Polen, Turkiet, Syrien och Afghanistan representerat. Det fungerar mycket bra. Alla utom två kan i nuläget prata flytande svenska. Däremot känns det som att det skulle bli svårt om det kom fler nya barn från andra länder.
    I samhället där jag bor är invandrarna i minoritet. Ungefär 20% är invandrare, skulle jag tippa. Fler än så skulle leda till en del problem vi inte har nu.

Självklart skulle vi ta emot fler flyktingar om de inte hade någon annanstans att vända sig, men personligen skulle jag önska att någon annan ort gjorde en insats i stället. Det finns invandrarfientliga områden där de skrämmer bort alla ickesvenskar och ändå sitter de och gnäller över att Sverige tar emot för många hjälpsökande.

• K Markatta
    lövet2 skrev 2018-10-15 17:23:47 följande:
    I samhället där jag bor är invandrarna i minoritet. Ungefär 20% är invandrare, skulle jag tippa. Fler än så skulle leda till en del problem vi inte har nu.
    Vilka problem?
  • lövet2
    K Markatta skrev 2018-10-15 18:15:15 följande:
    Vilka problem?
    Dagis och skolan klarar sin uppgift som det är nu. De får inga extra resurser för att de tar in barn som inte kan ett ord svenska. Skulle det bli en större andel barn som inte kan svenska, så skulle inte personalen räcka till. Skolan och dagis skulle snabbt försämras i kvalitet. Med försämrad kvalitet skulle rasisterna som finns få mer gehör för sina åsikter, och konflikterna skulle öka.

Bara ett av problemen som skulle uppstå.
  • HSOF
    Jamesdio skrev 2018-10-15 16:46:30 följande:

På vilket sätt menar du att SD skulle ha fått mer att säga till om då?

För att S, Mp, C, L inte hade kunnat bilda majoritet med stöd av V som de kan göra idag. Då hade även Löfven haft samma problem som alliansen har med att skapa regering nu och de hade inte kunnat använda Sd-argumentet från de röd-grönas håll..
Svar på tråden Du som inte röstar SD men inte heller vill ha fler invandrarbarn i dina barns klass