• NyfikenPojkeq

Har jag rätt att ha kvar bilderna?

Jag har bilder på min klasskompis som jag tog får några månader sedan. Idag så hade jag sagt en "rolig" kommentar om en sak, som hon hade tagit illa upp och blivit sur av. Nu säger hon att jag måste ta bort alla bilder på henne eller så anmäler hon mig. Har jag rätt till att ha kvar bilderna eller måste jag ta bort dem? Jag har tagit bilderna på Snapchat och skickat till henne och samtidigt sparat de i kamerarullen för att komma ihåg de, detsamma har hon. Jag vet inte om hon har sparat de eller bara skickad dem utan att spara. Alltså,har jag rätt att ha kvar bilderna eller kan hon kräva att de tas bort eller så anmäler hon mig? Försökte Flashback men det funkade tydligen inte.

• Svar på tråden Har jag rätt att ha kvar bilderna?
  • Kjell2
    NyfikenPojkeq skrev 2018-10-09 15:45:25 följande:

Jag vill behålla bilderna som ett "uppror" eftersom hon blev så kaxig. Men har hon rätt att anmäla mig om jag inte tar bort dem?

Anmäla kan hon alltid göra. Så länge du inte visar bilderna är det lungt. Beroende på hur och varför du visar bilderna kan det bli en fällande dom för förtal.
  • Kjell2
    NyfikenPojkeq skrev 2018-10-09 15:45:25 följande:

Jag vill behålla bilderna som ett "uppror" eftersom hon blev så kaxig. Men har hon rätt att anmäla mig om jag inte tar bort dem?

Anmäla kan hon alltid göra. Så länge du inte visar bilderna är det lungt. Beroende på hur och varför du visar bilderna kan det bli en fällande dom för förtal.
    NyfikenPojkeq skrev 2018-10-09 17:11:27 följande:

Vi går i årskurs 7. Alltså 13 år.

Du är inte straffmyndig. Händer det något är det en fråga för dina föräldrar och i extremfall, socialen.
  • Bjoer
    Nabo skrev 2018-10-09 18:44:24 följande:

Tror inte nån form av socialplattform uppskattar att man har bilder där på personer som inte vill nu vet jag inte vad Snapchat är eller hur det fungerar ,men kan vem som helst gå in och se bilderna som är manipulerade för att håna henne är det definitivt ett lagbrott ,ärekränkning eller förtal .Du har ju gjort bilderna för att håna henne där av begår du också ett lagbrott

Sen om du har bilderna så bara du kan se eller typ på din dator men """sprider""" dom inte tror jag det är lugnt

Snapchat är peer 2 peer. Ingen annan kan se bilderna. Som jag uppfattade det så gjordes dessutom bilderna i samförstånd med den som är på bilderna.
  • Sleek22
    Bjoer skrev 2018-10-10 09:37:07 följande:

Snapchat är peer 2 peer. Ingen annan kan se bilderna. Som jag uppfattade det så gjordes dessutom bilderna i samförstånd med den som är på bilderna.

Snapchat är inte bara Peer 2 peer.
  • Anna60
    NyfikenPojkeq skrev 2018-10-09 17:11:27 följande:
    Vi går i årskurs 7. Alltså 13 år.
    Väx upp. Att sitta och klippa och klistra... och hämnas för att hon är så kaxig. Ja, i och för sig är det 13-åringsnivå. Men bli lite vuxen här. Radera bilderna och visa att du inte är 6 år gammal. 

Om du ex.vis klistrar in hennes ansikte på en naken kropp och sprider så kan du bli föremål för socialtjänsten eftersom du inte är straffmyndig. Men jag tycker inte du skall göra saken värre än den är. 
  • Corneliass
    NyfikenPojkeq skrev 2018-10-09 15:46:34 följande:

Om jag bara raderar dem så kommer hon ju tro att jag blev rädd för att hon skulle anmäla mig.

Har du ingen respekt? Det är väl ganska så uppenbart att om din klasskompis nu vill att du tar bort bilderna på henne så gör du det utan tjafs? 
    Gravid med första barnet
  • NyfikenPojkeq
    Corneliass skrev 2018-10-10 11:11:23 följande:

Har du ingen respekt? Det är väl ganska så uppenbart att om din klasskompis nu vill att du tar bort bilderna på henne så gör du det utan tjafs? 

Detta är själett varför jag inte ville fråga på FamiljeLiv. Alla ska alltid byta samtalsämne.. Jag frågade om man hade rätt att ha kvar bilderna och så börjar folk snacka om att jag inte har någon respekt. Får man en snap där det står "Ta bort alla bilder på mig NU eller så anmäler jag dig." motiveras man inte direkt till att ta bort dem.
  • Anna60
    NyfikenPojkeq skrev 2018-10-11 15:34:18 följande:
    Detta är själett varför jag inte ville fråga på FamiljeLiv. Alla ska alltid byta samtalsämne.. Jag frågade om man hade rätt att ha kvar bilderna och så börjar folk snacka om att jag inte har någon respekt. Får man en snap där det står "Ta bort alla bilder på mig NU eller så anmäler jag dig." motiveras man inte direkt till att ta bort dem.
    Du har juridisk rätt att behålla bilderna. Det har du ju fått svar på. Men så fort du manipulerar dom och och delar dom så begår du ett brott.
  • Håkan på Öland

Jag börjar med denna länk som är OTROLIGT BRA vad beträffar bilder.

www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/vad-far-man-fotografera.htm

Nu är sidan några år gammal så vissa ändringar har gjorts rent juridiskt men följande gäller i stora drag i dag.

Du får fota allt och alla på offentlig plats och ingen får förbjuda dig att fota.

Du får publicera bilden var du vill... på internet och i tidningar men undantaget idag är om bilden är kränkande.

Ovanstående vad beträffar publicering gäller ENBART om det inte görs i reklamsyfte. Används bilden i reklamsyfte dvs ex för att marknadsföra eller göra reklam för en vara eller produkt så KRÄVS modellens tillstånd.

Men åter till topic och den aktuella frågan. Har bilden tagits på offentlig plats eller i ditt hem så är det bara att publicera bilden. Har däremot bilden tagits i din KOMPIS HEM så kan hon FÖRBJUDA dig att publicera bilden på internet.

Bilden som sådan äger du i vart fall FÖRUTSATT att du INTE tagit bilden i HENNES BOSTAD och hon inte GETT DIG TILLSTÅND att ta bilden!

Lät det krångligt?  Glad

Svar på tråden Har jag rätt att ha kvar bilderna?