• Anzil

Okeja att fråga om vad referenserna sagt om mig?

Hej!

Jag har börjat volontärsarbeta inom ett område som jag gjorde exakt likadant i min gamla stad. Jag slutade på grund av olika omständigheter och när jag flyttade till en annan ort, så bestämde mig att övergå till samma volontärsuppdrag inom den nya hemstaden.

Man behöver inga referenser, tror jag. Men i och med att jag talade om att jag har gjort ungefärlig samma sak och vill gärna fortsätta med samma sak.

Så ringde de upp de tidigare volontärsansvariga.

När jag fick bekräftelse om detta, så vart jag förvånad och senare tog min nyfikenhet över och jag frågade försiktigt: ''Vad sa de om mig. Var de nöjda med mig?''.

Den nya ansvarige sa: De sa precis så som jag uppfattade dig''. Vad exakt det betyder vet jag inte, men jag tog det positivt och vart samtidigt lite osäker om exakt vad det kan menas.

Att komma efteråt och begära om en utveckling känns som om jag skulle vara påträngande eller något, så det kommer jag att låta bli med.

Men min fråga är om jag i första början ens har rätt att fråga om vad referenserna sade, i och med att det handlande om mig. Det är ju lite kul med bekräftelse.

Gjorde jag ett stor fel av att fråga - Eller är det kanske normalt? :)

• Svar på tråden Okeja att fråga om vad referenserna sagt om mig?
  • Anna60

Man frågar inte sin nya arbetsgivare (volontär eller ej) vad referensen sa! Helt uppåt väggarna. Däremot kan du fråga din referens vad denne sa - beroende på vilken relation ni hade. 

• cb66

För det första är det inte rätt att ringa ta referenser utan att fråga dig. Som arvbetsgivare ska man inte ringa runt och kolla med personer utan att du gett en lista och kollat om referenserna ställer upp.

Efter att man gett referenser är det brukligt att den som är referens berättar för dig vad dom sagt om dig och hur samtalet gick. Både för att bekräfta att referensen är tagen och att berätta om det kom fram nåt annorlunda eller nytt.

Självklart kan man ställa en enkel fråga till arbetsgivaren om referenserna gått bra. Det är artigt och det kan ge tillfälle att ge fler referenser om det är nåt arbetsgivaren är osäker på om dig.

Utveckla inte detta utan nöj dig med att referenserna har bekräftat bilden av dig, det är positivt.

Svar på tråden Okeja att fråga om vad referenserna sagt om mig?