Recept på nudelsallad
Hej,
Hoppas på era bästa förslag på nudelsallad! Ska servera ugnsbakad lax med asiatisk stuk och vill ha en riktigt god nudelsallad till. Gärna med jordnötssmör och minus koriander:)
Alla förslag mottages tacksamt!
Hej,
Hoppas på era bästa förslag på nudelsallad! Ska servera ugnsbakad lax med asiatisk stuk och vill ha en riktigt god nudelsallad till. Gärna med jordnötssmör och minus koriander:)
Alla förslag mottages tacksamt!
Är det thaivariant du är ute efter?
Skulle säga att Japanerna har ett par goda, men kan inga namn eller så.
Jag skulle föreslå skippa jordnötssmör i salladen, och gör istället en som man kan ta vid sidan om.
Men thaivariant så skulle jag inkludera grön mango sallad, som skulle fullkomligt älska och ligga bredvid laxen.
Var försiktig med ta laxen till för hög temp, den blir torr och tråkig då.
jag skulle nog stekt och sen in ugnen på låg temp tills lite över 50grader uppnåtts i kärnan.
Eller så man vara väldigt alert med ungsbakning, och tempen.
Koriander kan man ha vid sidan om, på mina kalas har vi en del som hatar koriander över allt annat, och en del som älskar det över allt annat.
Jag är mittemellan dom, gillar det, men vill ha en mindre mängd.
Grön mango kan man hitta i asienaffären, sist kostade den 90kr/kg.
Och de har allt man kan tänka sig behöva till detta.
Tack för ditt svar ! Mango var en himla bra idé, ska definitivt prova det nästa gång.
Jag tycker laxen blir godast om man kör den på låg temperatur till 48 grader men har iofs aldrig provat att steka först . Vilka fördelar ser du i det? Gissar att det borde bli ruskigt gott med kombon knaprigt skinn och mjällheten från bakning.
Tänk nu på mango är en omogen mango, och den hittar du inte i vanliga mataffärer oftast.
Jag brukar riva min med osthyvel(och en sån strimmande osthyvel).
Mangon är väldigt sur(kallas även för sour mango), men när de får bada i lime, sockret, chilin kort innan servering, så blir det väldigt gott.
Fördelen med steka är ju att man får en stekyta(karamelisering), som jag upplever är svårare på lax i ugn.
Och har du tex laxfiléer, så är det väldigt svårt och pricka temp än tex en hel lax eller laxsida.
Dock vet jag många struntar i detta med fisk.
Men fisk blir ju så mycket godare om man har rätt temp på den, den blir saftig och inte så fiskig i smaken.
Knaprigt skinn är ju gott också :D
Denna laxen är mycket god, om du vill testa nått till nästa grillsäsong.
Jag använder äpple som rökträ.