• Anonym (Känsliga mamman)

Är jag bara känslig biomamma?

Jag lever ihop med min sambo, min 10-åriga son sen en tidigare relation och vår gemensamma dotter på 3 år.

Jag upplever ibland att min sambo kan vara lite väl hård och orättvis mot min son.

Han påtalar ofta de negativa sakerna han gör både till han och till mig. Och att det är så jobbigt. Typ ?jaa han kommer ju alltid sent?, ?såklart han har glömt att plocka bort smöret?

?Han sitter ju bara inne vid den där telefonen?, typ om jag tänkt köpa en tidning eller något till honom så tycker han att jag ?skämmer bort honom, du köper ju alltid något åt honom?

Trots att min son enligt mig är väldigt timid, snäll och godhjärtad. Och jag blir så ledsen av detta. Dels för att jag tycker att det är mycket negativ bemärkelse kring honom.

Kan vara småsaker som egentligen är skitsamma enligt mig.

T.ex kan det vara att det har blivit mycket godsaker här i sommar och nu ska vi trappa ner på det. Vi har tidigare kört chips på fredagar och godis på lördagar. Har inte tyckt att detta ska vara något problem, typ chips till fredagsfilmen? Min son älskar chipsen på fredagarna.

Sambon påtalade idag missnöjet med att han skulle få även chips på fredagar utan tyckte han bara skulle få godis på lördagar. Typ varför orka vara tvärsemot tänker jag?

Känns som att han bara ska sätta sig emot ?bara för att och ?principgrej? och för att fredagen ska bli lite tråkigare. Han är såklart inte alltid negativ utan kan skoja med honom då och då, men det känns för mig som att det är mer negativt än positivt.

Nämner jag det till honom så påstår han att ?tror du jag skulle köpt han det och det när han var 6 om jag tyckte så illa om honom?. Det känns som att det var väldigt länge sen och jag tycker inte heller man kan mäta något sånt i pengar.

Han visar alltid uppskattning och kärlek till vår dotter och därför tycker jag det känns så tråkigt när min son får såna duster.

Hur ska jag få han att förstå? Enligt han själv tycker han nog att han försöker uppfostra med sina klaganden och tillsägelser. Men kan man inte göra det på något bättre sätt.

Sonen har mer och mer börjat vilja åka till sin pappa/farmor varje helg för där tycker han att det är roligt, de spelar tv-spel och äter gotta och går på stan och handlar tillsammans och sånt. Jag känner mig enormt tråkig då han ?väljer bort? mig mer och mer. Förut var det varannan helg och nu vill han i princip åka dit varje helg.

Jag upplever även att min son kommer i skymundan när vi åker till svärföräldrarna då de fokuserar mest på dottern, ja hon är minst såklart och deras ?riktiga barnbarn?. Men tycker ändå man kan anstränga sig som vuxen att göra det lite kul för min son också. Inte bara att han ska sitta i telefonen och spela och ?vänta? på att vi ska åka hem.

Blev väldigt osammanhängande och finns ju mycket mer aspekter kring detta så svårt att förklara en hel situation på några meningar bara.

Är jag bara känslig som min sambo tycker ?

Vad kan man göra för att få mer förståelse och bättre relation mellan sambon och sonen?

• Svar på tråden Är jag bara känslig biomamma?
  • Colourfulrainbow

Du måste agera nu. Sätt ner foten, ryt till. Om svärföräldrarna inte kan bete sig som folk och ge din son uppmärksamhet så får din sambo åka dit själv med er dotter. Bäst vore det dock om du tog ett allvarligt snack med svärföräldrarna också.

Ta fram kämparglöden i dig och kriga för din sons skull. När du köper en tidning till din son och din sambo fnyser så markerar du direkt att du köper vad du vill till din son och han ska inte lägga sig i. Glömmer sonen smörpaketet framme och din sambo börjar gnälla så kan du upplysa honom om att det är mänskligt att glömma.

• Anonym (A)
    Colourfulrainbow skrev 2018-10-06 00:41:58 följande:
    Du måste agera nu. Sätt ner foten, ryt till. Om svärföräldrarna inte kan bete sig som folk och ge din son uppmärksamhet så får din sambo åka dit själv med er dotter. Bäst vore det dock om du tog ett allvarligt snack med svärföräldrarna också.

Ta fram kämparglöden i dig och kriga för din sons skull. När du köper en tidning till din son och din sambo fnyser så markerar du direkt att du köper vad du vill till din son och han ska inte lägga sig i. Glömmer sonen smörpaketet framme och din sambo börjar gnälla så kan du upplysa honom om att det är mänskligt att glömma.
    Håller med
  • Anonym (Been there)

Sätt ner foten med en gång!! Jag har varit i din sons ställe. Min mamma satte aldrig ner foten utan lät hennes sambo bestämma och komma med de mest konstigaste pikarna. Tills sist så fick jag och min syster ljuga om vi tex hade fått en cheeseburgare om vi varit och storhandlat och trippade på tå för honom allihopa. De är tillsammans än idag och jag är vuxen men när vi ses hälsar jag bara på honom och svarar vid tilltal. Har inget intresse av att ha någon relation med en sån människa.

Du är hans mamma och bestämmer vad han ska få och inte få! Min egna sambo märker hur att växa upp på det viset har påverkat mig än idag.

Säg åt honom på skarpen att du inte accepterar detta och att han får hålla sina åsikter för sig själv eller alternativt prata med dig om han känner det är något som inte funkar. Tror din stackars son kommer må väligt dåligt över att behöva växa upp med någon som visar sitt missnöje så öppet.

• Celaena

Usch vilket beteende!

Du ska inte acceptera det här, du ska stå upp för ditt barn! 

• Anonym (Gomez)
    Colourfulrainbow skrev 2018-10-06 00:41:58 följande:

Jag håller i stort sett med dig men anser inte att ts ska ta något "allvarligt snack" med sambons föräldrar. Det är aldrig en bra väg att gå att läxa upp föräldrarna till sin partner.
    Det är bättre att helt enkel hålla sig därifrån och om de undrar varför, ja då kan hon ta upp det.

Ingen kan tvinga dessa föräldrar att ta till sig ett barn som kommit med "på köpet". Men lite allmän hyfs borde de kunna leverera.
  • Anonym (Blomma)

Det verkar som att ni inte är överens om uppfostran. Är ni överens om hur mycket han ska gå in och uppfostra din son? Är det här en roll han har tagit för att han tror att det förväntas av honom? Tycker du att det är bekvämt att han tar uppfostran av din son och låter honom ta den biten när det passar dig? Eller är det en syn på hur du tycker att det borde vara men att din sambo inte riktigt passar in i mallen för hur du hade tänkt att det skulle se ut?

Jag tänker inte ha några åsikter om huruvida chips på fredag och godis på lördag är en bra deal eller inte, men hur har ni kommit fram till att ert helgmys ska se ut på det sättet? Är det du och sonen som har kommit fram till att ni vill ha det så? Har din sambo fått vara med och bestämma? Ert gemensamma barn är nu tre år, hur ser hennes helgmysvanor ut? Har din sambo möjligheter att styra kring hennes framtida vanor eller måste han falla in i vad du och din son redan har avgjort?

Du tycker att din son är timid och snäll, vilka är han snäll mot? Är han snäll mot din sambo också? Eller är du tillåtande mot din son om han visar missnöje mot din sambo? Har du dåligt samvete för att du har tagit in din sambo i din sons liv?

Det här med att komma sent och att glömma smöret? Påverkar det din sambo direkt? Är det viktigt för honom att man passar tider och tar in smöret? Är det du som tycker att sådana saker inte är så viktiga? 
    Det här med tidningen som du köper till sonen, ger du den till din son efter att du har ignorerat att din son missade att passa en tid eller glömde ta in smöret?

Det verkar som att du gärna vill att din sambo ska visa samma uppskattning och kärlek till din son som till sin dotter men att du inte gärna vill att han ska lägga sig i din och din sons vanor och din uppfostran av din son. Kanske behöver du se över hur dina förväntningar på din sambo ser ut? Kanske behöver din sambo se över hur hans egna förväntningar på sig själv ser ut? Han kanske försöker leva upp till en roll som ingen egentligen, inte ens han själv, är intresserade av att han ska ha? 
    Eftersom pappan i högsta grad verkar vara närvarande är det kanske inte intressant att din sambo tar en föräldraroll men han måste få vara din sambo, alltså att det är ni vuxna som tar beslut om hur ni ska ha det i ert hushåll. Om det sen innebär att du uppfostrar din son själv, och att du och din son får ha ert fredagsmys i fred, så må det vara hänt men ni vuxna behöver vara överens. 

Sen det här med svärföräldrarna. Vad gör du själv då? Hur mycket gör du för att hjälpa din son tillrätta hos din sambos föräldrar? Eller väntar du på att alla andra ska vara "den vuxna" och ta in din son i sina liv? De kanske inte tycker att han verkar så intresserad av dom och vill inte tränga sig på? De kanske tänker att tioåringar tycker det är roligare att glo in i en telefon och låter honom få vara sig själv? Vad är det du vill att de ska göra? 
    Din och sambons dotter är deras riktiga barnbarn, det behöver du inte sätta inom citattecken, så är det. Om det handlar om att din son inte känner sig riktigt bekväm med sin sambos föräldrar så finns det mycket du kan göra för att hjälpa dom att lära känna varandra bättre. 

• Anonym (Biobonus)

Det låter som om din man inte är så van vid barn. Han har ju förstås er dotter, men hon är bara 3 år och jag missstönker att en orsak till hans attityd är att i jämförelse med dottern så verkar din son så stor. Din man har nog alldeles för höga förväntningar på vad en 10-åring ska klara, komma ihåg och nivå på självständighet. Hur gammal var sonen när ni träffades?

Dessutom saknar han grundkärleken till din son, den ovillkorliga kärleken föräldrar känner för sina barn. Kanske känner han sig avundsjuk på den tid sonen ?tar? från honom och ert barn, kanske ligger lite svartsjuka kvar mot att du har barn med en annan?

Att han inte kan älska din son så som du gör behöver inte vara ett problem, sålänge som han är omtänksam och rättvis. Du är nog även lite extra känslig eftersom skillnaden blir markant för dig då båda barnen är dina, och för att du såklart vill att de ska bli rättvist behandlade men även att det ska fungera mellan din son och din man. Troligtvis önskar du att han ska älska sonen lika mycket som du gör..

Svar på tråden Är jag bara känslig biomamma?