Är jag bara känslig biomamma?
Jag lever ihop med min sambo, min 10-åriga son sen en tidigare relation och vår gemensamma dotter på 3 år.
Jag upplever ibland att min sambo kan vara lite väl hård och orättvis mot min son.
Han påtalar ofta de negativa sakerna han gör både till han och till mig. Och att det är så jobbigt. Typ ?jaa han kommer ju alltid sent?, ?såklart han har glömt att plocka bort smöret?
?Han sitter ju bara inne vid den där telefonen?, typ om jag tänkt köpa en tidning eller något till honom så tycker han att jag ?skämmer bort honom, du köper ju alltid något åt honom?
Trots att min son enligt mig är väldigt timid, snäll och godhjärtad. Och jag blir så ledsen av detta. Dels för att jag tycker att det är mycket negativ bemärkelse kring honom.
Kan vara småsaker som egentligen är skitsamma enligt mig.
T.ex kan det vara att det har blivit mycket godsaker här i sommar och nu ska vi trappa ner på det. Vi har tidigare kört chips på fredagar och godis på lördagar. Har inte tyckt att detta ska vara något problem, typ chips till fredagsfilmen? Min son älskar chipsen på fredagarna.
Sambon påtalade idag missnöjet med att han skulle få även chips på fredagar utan tyckte han bara skulle få godis på lördagar. Typ varför orka vara tvärsemot tänker jag?
Känns som att han bara ska sätta sig emot ?bara för att och ?principgrej? och för att fredagen ska bli lite tråkigare. Han är såklart inte alltid negativ utan kan skoja med honom då och då, men det känns för mig som att det är mer negativt än positivt.
Nämner jag det till honom så påstår han att ?tror du jag skulle köpt han det och det när han var 6 om jag tyckte så illa om honom?. Det känns som att det var väldigt länge sen och jag tycker inte heller man kan mäta något sånt i pengar.
Han visar alltid uppskattning och kärlek till vår dotter och därför tycker jag det känns så tråkigt när min son får såna duster.
Hur ska jag få han att förstå? Enligt han själv tycker han nog att han försöker uppfostra med sina klaganden och tillsägelser. Men kan man inte göra det på något bättre sätt.
Sonen har mer och mer börjat vilja åka till sin pappa/farmor varje helg för där tycker han att det är roligt, de spelar tv-spel och äter gotta och går på stan och handlar tillsammans och sånt. Jag känner mig enormt tråkig då han ?väljer bort? mig mer och mer. Förut var det varannan helg och nu vill han i princip åka dit varje helg.
Jag upplever även att min son kommer i skymundan när vi åker till svärföräldrarna då de fokuserar mest på dottern, ja hon är minst såklart och deras ?riktiga barnbarn?. Men tycker ändå man kan anstränga sig som vuxen att göra det lite kul för min son också. Inte bara att han ska sitta i telefonen och spela och ?vänta? på att vi ska åka hem.
Blev väldigt osammanhängande och finns ju mycket mer aspekter kring detta så svårt att förklara en hel situation på några meningar bara.
Är jag bara känslig som min sambo tycker ?
Vad kan man göra för att få mer förståelse och bättre relation mellan sambon och sonen?