• Anzil

Under matlagningen lägger jag bara salt och peppar - Nu vill jag prova olivolja m.m

Hej!

Jag lagar bara den sortens mat som jag känner passar mig bäst och för min träning/kampsport.

Nu när jag har bott ensam sedan i Februari i år. Har jag mer och mer experimenterat med maten.

Nu har jag blivit ännu mer sugen på att köpa ingredienser som är GJORD för att hälla i matlagningen.

MEN! Jag har hört att oljigt mat är inte bra. Vilka ingredienser skall man akta sig för? Är det all sorts oljor, inklusive olivolja. Jag har vissa tankar i huvudet vilka saker jag skall köpa, men har ingen aning om deras namn. Så jag hoppas ni kan tipsa mig vilka saker man kan köpa, som är bra att lägga i sin mat.

Jag pratar inte om vitlök, gul lök och annat grönsaker. Utan jag pratar just om de ingredienser som man endast lägger i för matlagningen, så som olivolja och andra saker t.ex.

Tack på förhand!

Jag tror att det kommer bli ännu mer skoj i köket nu :)

Får man experimentera en massa!

Jag är intresserad av att vara hälsosam, så jag vill självklart ha ingredienser som inte är dåligt för hälsan. Kanske låter lite fånigt, men efter att hört att oljor i maten är dåligt. Vill jag bara avstå ifrån sådant.

• Svar på tråden Under matlagningen lägger jag bara salt och peppar - Nu vill jag prova olivolja m.m
  • klyban

Ojojojojojojoj, du har en hel del och lära dig, och en hel del som gett dig information som inte är så bra.
    Dock kan jag säga om du skippar ALLT socker i mat, så är detta bättre än ALLA tips om mat du någonsin fått tror jag.
    Fett är inte farligt, nja, innan du introducerar socker och för mycket kolhydrater( och NEJ, jag pratar inte om  någon LCHF).
    Problemet är att bröd och helt vanliga saker man köper, så bara ökar sockerhalten.
    Man behöver inte socker i makaronstuvningen, man behöver inte socker i brödet osv...osv...
    Men det finns par områden socker har en funktion, som i tex tomatsås där socker är för balansera upp syran.

Men först måste man komma på vad hälsosamt är, då det finns en miljard olika skolor på detta känns det som.
    Det är en tuff fråga, dock socker är inte bra för kroppen.
    Och det finns forskning som säger detta enskilt är orsaken till hjärt och kärlsjukdomar.
    Men detta är en extremt lång diskussion, men inget givet svar i andra änden.

Just olivolja ska man inte steka med, då det har för låg sotningspunkt, och där förstör all nyttighet med den om man lyckas med detta.
    Och steka i låg temp ger taskig stekyta.
    Jag kör enbart oljor som klarar högre temp, främst rapsolja(ej den kallpressade, som har samma problematik som olivoljan).
    Och sen får man ställa sig frågan, vill man ha olivolja smak i sin mat?
    Vet kockarna på TV tycker du ska ha det i allt, misstänker de är sponsrade(förstår faktiskt inte varför all man ska ha olivolja).
    Jag vill sällan ha den smaken i maten, men när jag vill så tar jag givetvis.

Varför har denna fråga uppstått, och att du då vill ha annat i din mat.
    Är det av tristess, torr mat eller vad?
    Att du vill äta nyttigt förstår jag.

hur många meter var det?
  • Anzil
    klyban skrev 2018-10-04 14:37:08 följande:

Varför har denna fråga uppstått, och att du då vill ha annat i din mat.
    Är det av tristess, torr mat eller vad?
    Att du vill äta nyttigt förstår jag.

Lite för av variation torr jag och modet av att pröva någonting. Jag är nöjd med det maten jag äter, men jag vill prova någonting nytt. Många människor har ju olivoljor m.m i sina kök. Så jag känner att jag MÅSTE prova jag med.

Men jag vill inte experimentera med sådant som är onyttigt. :)
  • Corrie

Du kan använa olivolja vid stekning om du håller medeltemperatur och inte hettar upp över 200 grader, efter det bildas skadliga ämnen.

• klyban
    Anzil skrev 2018-10-04 14:57:13 följande:
    Lite för av variation torr jag och modet av att pröva någonting. Jag är nöjd med det maten jag äter, men jag vill prova någonting nytt. Många människor har ju olivoljor m.m i sina kök. Så jag känner att jag MÅSTE prova jag med.

Men jag vill inte experimentera med sådant som är onyttigt. :)

Jag tycker du kan skita i olivoljan ända tills du vill ha den smaken.
    Om nu du inte älskar smaken, jag tycker den är tråkig att ha i all mat som på TV.(men det är bara jag, och det ska du ju inte bry dig om, olivolja som så är nyttig)
    Inte tittat det senaste, men ett tag var det faan mig i allt kändes det som.

Pratar vi om steka, så rapsoljan och den som kostar 15-20:-/L som jag personligen uppfyller det man kräver av den.
    Vill man tillsätta olivolja över maten, så är det ett bättre alternativ i mitt tycke.

Det låter som sås inte existerar till din mat, är det så?

hur många meter var det?
  • Mullbär

Varför inte testa lite torra kryddor i maten då? Finns en stor värld utanför salt & peppar. Låter som att det är just smaksättare du är ute efter?

Kryddor jag använder mest: paprikapulver, ancho chili, cayenne (för lite hetta), oregano, rosmarin, timjan, koriander (smakar inte alls som den färska), curry! (röd curry paste är en helt annan värld dessutom), citronpeppar.... Kan även starkt rekommendera ajvar relish (ugnsbakad paprika) som ett nyttigare alternativ till chilisås och är en bra bas i det mesta. Tomatkross eller passerade, tomatpuré. Soya! Jag använder kinesisk mushroom soya, både för färg o smak.

• Gameofthrones

Olivolja extravirgin, pinjenötter, viss mängd av mejeri är bra köp i kombo soyaprodukter, kaffe med soyavanilj är jättegott, tycker jag.

Man ska ha riktigt smör gärna med rapsolja steka maten i.

Man ska äta vanligt ej så mkt stärkelser, mer grönsaker, kött, vegan, quornfärs,

Jag älskar ris, potatis och pasta. Jag äter det varjedag fast i små portioner har mer grönt och kött, fisk, mm.

Alla sortens kryddor bra, dem ger olika effekter i kroppen. Speciellt färska, spenat, koriander, timjan, mm.

Du har mkt och lära dig, väldigt. Kan skriva här hur länge som helst.

Kontakta bra proffisionell person , en kock tex. Gå matlagningskurs.

• sextiotalist
    Anzil skrev 2018-10-04 10:58:27 följande:

Hej!

Jag lagar bara den sortens mat som jag känner passar mig bäst och för min träning/kampsport.

Nu när jag har bott ensam sedan i Februari i år. Har jag mer och mer experimenterat med maten.

Nu har jag blivit ännu mer sugen på att köpa ingredienser som är GJORD för att hälla i matlagningen.

MEN! Jag har hört att oljigt mat är inte bra. Vilka ingredienser skall man akta sig för? Är det all sorts oljor, inklusive olivolja. Jag har vissa tankar i huvudet vilka saker jag skall köpa, men har ingen aning om deras namn. Så jag hoppas ni kan tipsa mig vilka saker man kan köpa, som är bra att lägga i sin mat.

Jag pratar inte om vitlök, gul lök och annat grönsaker. Utan jag pratar just om de ingredienser som man endast lägger i för matlagningen, så som olivolja och andra saker t.ex.

Tack på förhand!

Jag tror att det kommer bli ännu mer skoj i köket nu :)

Får man experimentera en massa!

Jag är intresserad av att vara hälsosam, så jag vill självklart ha ingredienser som inte är dåligt för hälsan. Kanske låter lite fånigt, men efter att hört att oljor i maten är dåligt. Vill jag bara avstå ifrån sådant.

Kolla efter matlagningskurser.

Olivolja är, för mig, inte något man tillsätter i maten som en krydda, utan man kan steka i den eller ha den på grönsaker etc.

Örter av olika slag är jättegott i de flesta maträtterna.

Svar på tråden Under matlagningen lägger jag bara salt och peppar - Nu vill jag prova olivolja m.m