• Kakan71k

Kan Robinul påskynda döendet??

Jaha, då var det jag här igen.Nu har Pappa dött i lunginflammation..

Alla på boendet inkl ssk och läkare, tyckte att det gick snabbt.

Jag satt hos honom de sista 6 timmarna.Sista par timmarna hörde jag hur saliv hade samlats bak i halsen och jag ringde på beredskapssk som sa man kunde ge Robinul.

Ca 30 min efter den injektionen dog Pappa.

Jag frågade läkaren idag om det gått så snabbt pga detta, men hon sa nej.

Nu läser jag på FASS att det kan ge hjärtarytmi!!!

Ingen sa detta! Beredskapssk frågade inte om Pappa hade hjärtproblem.

Ni som arbetar inom vården, har ni hört/ nån erfarenhet av Robinul??

Hälsn

Ledsen ts

• Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??
  • Tiina87
    Kakan71k skrev 2018-10-06 08:36:51 följande:

Tack, men jag upplevde inte alls att ssk gjorde nån bedömning.

Hon gav det gladeligen och kollade inte på honom, vare sig om han behövde det el kunde tåla det.

Eftersom hon var så, utgick jag från att det inte var nåt farligt:(

Är man rutinerade så ser man direkt (med en enda blick) om det är behov. Många gånger utan att de anhöriga märker.
  • Tiina87
    Anonym (anestesissk) skrev 2018-10-06 09:11:30 följande:

Du verkar iofs redan ha bestämt dig för att det var Robinulet som tog livet av din far men jag ger mig ändå på ett försök att ge dig en annan bild. 

Jag har arbetat som anestesisjuksköterska i många år och söver mestadels svårt sjuka och gamla patienter som ska göra stora och riskabla ingrepp. Robinul är ett väldigt vanligt läkemedel och det är nästan ovanligt att vi INTE ger det, framför allt i början av själva nersövningen då många får långsam puls av anestesiläkemedlena. Alla mina patienter är hjärtövervakade konstant och jag har ALDRIG sett någon få arytmi på grund av robinul. Jag har däremot sett vissa patienter bli av med en arytmi efter att de fått robinul eftersom den tillfälligt ökade pulsen inte ger utrymme för extraslagen. Dvs patienten har haft extraslag som utlösts från andra ställen i hjärtat än i sinusknutan och när pulsen ökar av robinulet så hinner inte dessa extraslag uppkomma. Robinul anses som ett "snällt" läkemedel när det gäller att öka pulsen och väljs framför t.ex. atropin ffa till gamla och "klena" patienter. Jag frågade en anestesiläkare en gång hur mycket robinul man egentligen kunde ge under en operation och hans svar var: tills du blir trött i tummen... Det säger en del tycker jag. 

Hoppas du kommer till ro med att din far dog för att han  var redo att dö och inte för att han tippades över kanten av något. 

De patienter jag har står på Robinul vid behov intill gånger 6 per dygn. Men det vi att det behövs mer så har vi telefon till PAL och får ordination på mer.
  • Kakan71k

Tack ska ni ha för era svar!

Min pappa hade långsam hjärtrytm i sig själv, det vet jag att flera läkare sagt, men det utreddes aldrig.

Har man inte snabb puls när man ligger för döden?

Om jag nu lägger ihop detta, om jag förstår er rätt, så saktar Rubinol ner hjärtrytmen?

Är det riktigt, långsam hjärtrytm hänger ihop med ökad puls, eller?

• HerrMumins
    Kakan71k skrev 2018-10-06 14:25:27 följande:

Min pappa hade långsam hjärtrytm i sig själv, det vet jag att flera läkare sagt, men det utreddes aldrig.

Om jag nu lägger ihop detta, om jag förstår er rätt, så saktar Rubinol ner hjärtrytmen?

Hur mår du? Du verkar väldigt orolig.
  • Anonym (67899)

Varför tar du inte till dig svaren du får? Tror du att de ssk som svarat är inkompetenta?
  • Anonym (67899)

Varför tar du inte till dig svaren du får? Tror du att de ssk som svarat är inkompetenta?
  • Kakan71k

Tack herr Muffins.Ja jag är orolig att min fars hjärta lade av pga Robinulen och detta gjorde att han aldrig fick träffa sin son innan han dog.

• Anonym (67899)
    Kakan71k skrev 2018-10-06 14:55:17 följande:

Tack herr Muffins.Ja jag är orolig att min fars hjärta lade av pga Robinulen och detta gjorde att han aldrig fick träffa sin son innan han dog.

Du har fått ett flertal svar att det inte ligger till på det sättet. Varför tror du att de har fel?
  • Anonym (67899)

Du har fått ett flertal svar att det inte ligger till på det sättet. Varför tror du att de har fel?
  • Kakan71k

Tack. Jag har även fått ett antal svar att det visst påverkar hjärtrytmen också..

Jag kommer antagligen aldrig att få veta.

• Tiina87

Nej, din fars hjärta på inte av pga Robinulen utan för att det inte orkade pumpa längre!
  • Kjell2
    Kakan71k skrev 2018-10-06 15:42:48 följande:

Tack. Jag har även fått ett antal svar att det visst påverkar hjärtrytmen också..

Läs dina gamla trådar, hur du resonerade då, vad andra skrev och hur du tänker nu. Jämför sen med denna tråd.
  • Anonym (67899)

Nej, du har inte fått ett enda svar som bekräftar att Robinul påskyndar döendet. Förstår du inte vad du läser?
  • Anonym (inte ditt fel)

Nej, robinul saktar inte ner hjärtrytmen. Han dog inte pga robinul utan han dog i ett bättre skick tack vare robinulen.
  • Anonym (lo)

Alltså jag är ledsen men du verkar lågbegåvad? Hjärtrytm ÄR puls. Snabb hjärtrytm = snabb/hög puls. Pulsen är inte låg och hög på samma gång. Du har låg puls när du ligger och dör. Ett läkemedel som kan snabba på pulsen kommer därför snarare kicka igång din döende pappa än att sänka honom. Förstår su skillnaden mellan snabb och långsam ens?

Varför ställer du frågor om du inte förstår den simpla svenskan svaren består av?

Din bor var slö och sket i din pappa som dog. Ska du anmäla någon är det din bror du ska hoppa på för en anmälan av sjukvården pga detta kommer snarare få handläggare att skratta rakt ut och förpassa anmälan till papperskorgen där den hör hemma.
  • Andiie87

Pulsen är samma sak som som hjärtrytmen/ hjärtfrekvensen. Det är vårt sätt att mäta själva hjärtrytmen.

Dvs. har en människa 70 i puls, har denne också 70 hjärtslag/minut.
  • Anonym (anestesissk)

Robinul påverkar hjärtats rytm genom att ÖKA den en kortare stund. Puls och hjärtrytm är samma sak. Vissa som ligger för döden har snabb puls, andra har långsam, det beror helt på anledningen till att man håller på att dö. 

Det är YTTERST OSANNOLIKT att din far dog på grund av robinulen. 
Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??