• Tihi

Vad är grejen med Le Creuset?

Jag fick ett gäng Le Creuset kastruller och stekpannor men gav bort dom nästan direkt. Dom är ju hur tunga som helst även utan mat i dom och så fastnar ju allt man kokar och steker. Gjutjärnsstekpannor ska ju vara jättebra men Le Creuset har ju någon ytbehandling så att det inte är gjutjärn man steker i ändå. Kan någon förklara vad som anses vara så fantastiskt med deras saker för jag begriper inte vad det skulle vara. Jag fann bara nackdelar när jag använde dom.

• Svar på tråden Vad är grejen med Le Creuset?
  • Tihi
    LFF skrev 2018-10-03 16:24:33 följande:
    Hur värmer du upp pannan när du ska steka? Är det full fräs eller börjar du på medelvärme och sen höjer du temperaturen?

Vi värmer rent generellt vår Hackmann-panna på följande sätt:

1) I med vatten så det täcker botten med någon cm.
    2) Boost-läge på induktionsspisen tills vattnet börjat koka.
    3) Sänkt till 6,5-7 och häll av vattnet och ner med smör/olja
    4) Vänta in att det blivit varmt ordentligt och börja steka.

Vi maskindiskar vår emaljerade LC-gryta.
    Jag har dragit på full värme och sänkt efter att jag har stekt ett tag men det verkar vara lite fel. Oskyldig Det att ha i vatten först har jag aldrig hört om varför är det bra?
  • LFF
    Tihi skrev 2018-10-03 16:35:21 följande:
    Jag har dragit på full värme och sänkt efter att jag har stekt ett tag men det verkar vara lite fel. Oskyldig Det att ha i vatten först har jag aldrig hört om varför är det bra?
    För att man aldrig ska värma en stekpanna tom , speciellt inte en teflon Och det är bättre att värma upp den med vatten i och sen ha i smör eller olja än att ta i det från början

Om man steker bacon tex så är det bästa att lägga i baconet i en kall panna där man sen sätter plattan på max halva. Då smälts fettet och man behöver inte ha i något extra.
  • Aniiee
    LFF skrev 2018-10-03 16:47:06 följande:
    För att man aldrig ska värma en stekpanna tom , speciellt inte en teflon Och det är bättre att värma upp den med vatten i och sen ha i smör eller olja än att ta i det från början

Om man steker bacon tex så är det bästa att lägga i baconet i en kall panna där man sen sätter plattan på max halva. Då smälts fettet och man behöver inte ha i något extra.
    Jag håller inte med. Teflon låter jag vara osagt, emalj ja, jo, lite rätt har du, lite feg låter du kanske,  och gjutjärn..... tål ju vad som helst.
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • klyban
    Tihi skrev 2018-10-01 23:33:07 följande:
    Jag fick ett gäng Le Creuset kastruller och stekpannor men gav bort dom nästan direkt. Dom är ju hur tunga som helst även utan mat i dom och så fastnar ju allt man kokar och steker. Gjutjärnsstekpannor ska ju vara jättebra men Le Creuset har ju någon ytbehandling så att det inte är gjutjärn man steker i ändå. Kan någon förklara vad som anses vara så fantastiskt med deras saker för jag begriper inte vad det skulle vara. Jag fann bara nackdelar när jag använde dom.

Kvalitet!

Så du gav bort flera tusen av gåvor till andra?
    Tyngden är pga gjutjärn.
    Men fantastiskt?
    Det är en gryta med kvalitet och som håller för evigt troligtvis.
    Det är det man köper.
    Inte att det är "fantastiskt".
    Men sen kan man diskutera om man behöver mer än 1-2.

Själv har jag satsat på kopparpannor istället, tycker dom är mycket snyggare.
    Men även betydligt dyrare också, dock inget man tänker på längre efter 20 års användning.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tihi skrev 2018-10-03 16:16:58 följande:
    Vad bra tips ni har kommit med. Jag har kvar en stekpanna från Le Creuset med den svarta emaljen och funderar på om jag ska börja använda den eller köpa en äkta gjutjärn utan någon emalj.

Om jag använder L C pannan hur ska jag handskas med den då så att maten inte bränner fast? Kan den maskindiskas?

Vilken föredrar ni av dom två alternativen för någon som inte är en mästerkock? Tänk på att jag är van med något teflon-aktigt där inget fastnar. Drömmer

Varför skulle du, en gjutjärnspanna hittar man skitbilligt på loppmarknad ofta.
    Och den snyggare grytan kan man ta när man vill ha det lite finare på matbordet när man äter.

HAHA, maskindiskas, det var nog det hemskaste jag läst.
    De pannor som man inte vill det ska fastna i, och som är för stekning.
    Dessa ska ALDRIG diskas med nått medel, eller för varmt vatten.
    Och går det ta ett papper och torka ur, så är detta och föredra.
    Då om man använder medel så försvinner det skyddande kollagret, som fungerar ungefär som teflon.

Och har man använt medel, så måste man bränna in sin panna igen och detta kollager.

Svärmor klagar alltid på detta med maten fastnar i gjutjärn tex, men totalvägrar förstå varför det sker.
    Sa det två ggr, sen har jag bara ignorerat.

hur många meter var det?
  • Tihi
    LFF skrev 2018-10-03 16:47:06 följande:
    För att man aldrig ska värma en stekpanna tom , speciellt inte en teflon smile1.gif Och det är bättre att värma upp den med vatten i och sen ha i smör eller olja än att ta i det från början smile2.gif

Det hade jag ingen aning om. Ska absolut göra så nästa gång.
    klyban skrev 2018-10-04 06:56:15 följande:

Kvalitet!

Så du gav bort flera tusen av gåvor till andra?
    Tyngden är pga gjutjärn.
    Men fantastiskt?
    Det är en gryta med kvalitet och som håller för evigt troligtvis.
    Det är det man köper.
    Inte att det är "fantastiskt".
    Men sen kan man diskutera om man behöver mer än 1-2.

Själv har jag satsat på kopparpannor istället, tycker dom är mycket snyggare.
    Men även betydligt dyrare också, dock inget man tänker på längre efter 20 års användning.

Japp, jag gav bort 5-6 nya kastruller och stekpannor till en person. Jag gillade dom inte så varför skulle jag behålla dom?

• Tihi

Har bestämt mig för att provköra stekpannan jag behöll. Hur gör jag för bästa resultat när jag steker mat nu då? Börjar på medelvärme med vatten i? Ungefär hur länge ska jag låta pannan värma upp innan jag lägger i maten? Är olivolja eller smör bättre att arbeta med i en sån panna? Kan jag ens köra den på högsta värme en stund eller ska den här pannan inte ha så hög temperatur? Hur undviker jag att maten fastnar i pannan? Masindiskning är okej eftersom att den har emalj? Den behöver inte hålla i 85 år. Tungan ute  Är det bara plast-och träredskap som gäller i den här pannan eller får man ha metall också?

• klyban
    Tihi skrev 2018-10-04 15:02:45 följande:
    Det hade jag ingen aning om. Ska absolut göra så nästa gång. smile1.gif

Japp, jag gav bort 5-6 nya kastruller och stekpannor till en person. Jag gillade dom inte så varför skulle jag behålla dom?

Ja, du kunde sålt dom istället och köpt nått som passar dig bättre.
    Du hade aldrig blivit rik, men däremot kanske räckt till nått du gillar istället.

hur många meter var det?
  • LFF
    Tihi skrev 2018-10-04 15:09:13 följande:

Har bestämt mig för att provköra stekpannan jag behöll. Hur gör jag för bästa resultat när jag steker mat nu då? Börjar på medelvärme med vatten i? Ungefär hur länge ska jag låta pannan värma upp innan jag lägger i maten? Är olivolja eller smör bättre att arbeta med i en sån panna? Kan jag ens köra den på högsta värme en stund eller ska den här pannan inte ha så hög temperatur? Hur undviker jag att maten fastnar i pannan? Masindiskning är okej eftersom att den har emalj? Den behöver inte hålla i 85 år. Tungan ute  Är det bara plast-och träredskap som gäller i den här pannan eller får man ha metall också?

När vi värmer så är det just på maxvärme med vatten i, sen på medelvärme med valfritt matfett i. Vi använder bara plats och trä i våra pannor.

Har du identifierat vilken sorts panna det är du har under länken jag skrev ovan så ser du hur de anser att man ska värma pannan. Vilken sorts fett du ska ha är en smaksak

Även om våra pannor går att köra i maskin så tycker jag att resultatet nästa gång blir bättre om jag handdiskat pannan istället även om jag använder diskmedel då.
  • Tihi
    klyban skrev 2018-10-04 15:14:34 följande:

Ja, du kunde sålt dom istället och köpt nått som passar dig bättre.
    Du hade aldrig blivit rik, men däremot kanske räckt till nått du gillar istället.

Äh, orka strula med att sälja. Personen som fick dom blev jätteglad. Jag blev nöjd med det nya setet jag köpte. Win-win. 
  • Tihi
    LFF skrev 2018-10-04 15:17:14 följande:
    När vi värmer så är det just på maxvärme med vatten i, sen på medelvärme med valfritt matfett i. Vi använder bara plats och trä i våra pannor.

Har du identifierat vilken sorts panna det är du har under länken jag skrev ovan så ser du hur de anser att man ska värma pannan. Vilken sorts fett du ska ha är en smaksak smile2.gif

Även om våra pannor går att köra i maskin så tycker jag att resultatet nästa gång blir bättre om jag handdiskat pannan istället även om jag använder diskmedel då.
    Du menar att handdisk gör så att det inte bränner fast lika lätt nästa gång? Jag kör på din guide och hoppas på det bästa. Skrattande Menar du förresten att man inte behöver gå till högsta värme för att se till att det blir genomstekt i en sån här panna efter att man har värmt upp pannan på högsta värmen?
  • klyban
    Tihi skrev 2018-10-04 15:22:15 följande:
    Äh, orka strula med att sälja. Personen som fick dom blev jätteglad. Jag blev nöjd med det nya setet jag köpte. Win-win. 

Såklart dom blev, det låter som dom fick le creuset för en massa massa pengar.
    Även när man skänker nått, så kan man sätta krav som att man behöver en summa för en ny xxx eller byte.

Men win-win är inte sant för dig, då du fick betala för nått du hade betalat för ändå.
    Men med krav om en tex stekpanna(eller vad du nu önskade dig), så hade ni bägge varit vinnare.
    Säger inte att du är missnöjd, utan att du förstår tanken bakom.

tex hade jag två grillar, en nästan helt ny 57cm weber(bara rökt i den, och grillat en 5kg rostbiff), sålde den till polare för 500:- så jag kunde köpa nytt galler till den gamla 47cm weber, vars galler efter 10år inte var bra längre.
    Då polaren fick en fantastiskt bra grill för en 500:- som kostar 2500:-, och jag fick ett nytt galler till min äldre = win-win.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tihi skrev 2018-10-04 15:28:19 följande:
    Du menar att handdisk gör så att det inte bränner fast lika lätt nästa gång? Jag kör på din guide och hoppas på det bästa. Skrattande Menar du förresten att man inte behöver gå till högsta värme för att se till att det blir genomstekt i en sån här panna efter att man har värmt upp pannan på högsta värmen?
    Vad var det för beläggning?
    hur många meter var det?
  • LFF
    Tihi skrev 2018-10-04 15:28:19 följande:
    Nej, det blir genomstekt även på en lägre temperatur Eftersom det är gjutjärn i grunden även med en beläggning (eller en stålbotten med beläggning) så håller den värmen väldigt bra.

Några saker att komma ihåg är tex:

När du steker kött, ta ut det ur kylskåpet en stund innan så det hinner bli rumstempererat innan du lägger det i pannan. Köttet mår mycket bättre då.

När du steker kött, bryn först på hög temperatur så du får en bra yta, sen sänker du temperaturen och låter köttet gå klart till önskad stekgrad (medium, välstekt). Kom ihåg att låta köttet vila innan du skär upp det.

Smör tål inte lika hög temperatur som olja. Men blanda gärna smör och olja för att få med smörets smak på det du steker.

I allmänhet så är det bättre att värma upp pannan på en lägre temperatur (tex 6an på en 9-gradig skala) under en längre period än att dra på på max och sen stå där med en panna vars beläggning förstörts för att den blivit för varm.

Om du lagar tex en egen rostbiff i ugnen, testa att tillaga den på en ugnstemperatur på max 125 grader. Det tar längre tid men blir ett bättre och saftigare resultat.
Svar på tråden Vad är grejen med Le Creuset?