• Frigg

Gravid med LCHF?

Hej!

Någon här som provat LCHF för att bli gravid? Hur åt ni då?

Gick det snabbare än med vanlig kost?

Någon som haft svårt att bli gravid men blev det med LCHF?

Är så sugen på ett syskon till vår son som snart är 1,5 år. Tog ut spiralen i maj då det gått ett år sedan kejsarsnittet. Trodde det skulle gå lika snabbt att bli gravid igen, men icke! Jobbar nu även nätter/dygn som också ställer till det. Hoppas att detta ska hjälpa mig..

• Svar på tråden Gravid med LCHF?
  • Summerchild
    Frigg skrev 2018-09-14 09:53:30 följande:

Låter bra! Värt att prova. Ska tänka på dig så kanske jag ger fan i choklad. Dock svårt när alla jag umgås med gillar att fika och allt sånt.

Tror inte jag har pcos. Stämmer inte in på kriterierna. Har dock rätt lång menscykel på 32-35 dagar. =(

Ja men den menscykeln är fullt normal. Det blir lättare efter några dagar med rätt kost. Och tänk på att försöka igen om du misslyckas. De gör inget. Du kommer avsky viss sorts fika sen och gärna hoppa över. Men visst jag äter oxå fel feriodsvis. Inget är enkelt.
  • Frigg
    Anonym (Flower) skrev 2018-09-14 19:32:34 följande:

Jag lagar samma mat till familjen men dom äter med ris eller potatis till, själv lägger jag bara till mer grönsaker ist. Behöver inte göra det så komplicerat :)

Det är så jag också tänkte göra sen. Borde funka! Ska påminna sambon, ofta han som lagar middagarna på veckorna nu när han är föräldraledig.
  • Frigg
    Summerchild skrev 2018-09-14 23:47:59 följande:

Ja men den menscykeln är fullt normal. Det blir lättare efter några dagar med rätt kost. Och tänk på att försöka igen om du misslyckas. De gör inget. Du kommer avsky viss sorts fika sen och gärna hoppa över. Men visst jag äter oxå fel feriodsvis. Inget är enkelt.

Jo, men när jag kollar tillbaka i NC ser jag att ägglossningen är rätt oregelbunden. Hoppas att det kanske blir bättre nu med bättre kost. =)

Har gått bra hittills. Men i helgen är vi hos sambons mamma/familj. Vill inte vara märkvärdig och äta annorlunda, så här får jag väl äta det som lagas. Har dock avstått från sött fika och bröd.
  • Summerchild

Ja bröd är bara skit för magen. Men nej 32-35 dagar är inte oregelbundet. Den är bara lång.

Min blir oxå kortare om jag går ner i vikt. Som kortast får jag ner den till 27 dagar. Då är jag smal :)

Mensen kan för en del komma på samma dag i en cykel och en del nån dag hit och dit som för dig. Oregelbundet är typ 30 en månad sen 35 och 40 en annan. Stor varians.

• Frigg
    Summerchild skrev 2018-09-15 17:35:08 följande:

Ja bröd är bara skit för magen. Men nej 32-35 dagar är inte oregelbundet. Den är bara lång.

Min blir oxå kortare om jag går ner i vikt. Som kortast får jag ner den till 27 dagar. Då är jag smal :)

Mensen kan för en del komma på samma dag i en cykel och en del nån dag hit och dit som för dig. Oregelbundet är typ 30 en månad sen 35 och 40 en annan. Stor varians.

NC har hittat ägglossning på dag 18 en dag och de flesta andra på dag 21 eller 23. Men det kanske är normalt.

Är inte överviktig. Är 171 och väger 64 kg. Så gå ner i vikt strävar jag inte så mkt efter. Hoppas bara på att stabilisera alla hormoner.

Drömmen vore ju om man hade en sån menscykel. Himla trist med lång. Missar ju en månad varje gång som jag inte har ägglossning på. =(
  • Summerchild
    Frigg skrev 2018-09-15 22:16:05 följande:

NC har hittat ägglossning på dag 18 en dag och de flesta andra på dag 21 eller 23. Men det kanske är normalt.

Är inte överviktig. Är 171 och väger 64 kg. Så gå ner i vikt strävar jag inte så mkt efter. Hoppas bara på att stabilisera alla hormoner.

Drömmen vore ju om man hade en sån menscykel. Himla trist med lång. Missar ju en månad varje gång som jag inte har ägglossning på. =(

Svårt att veta vad det kan vara. Om det alltid har varit så. Stress kan påverka att man inte blir gravid även om man är fullt normal och fertil. Men jag är 175 och när jag ligger på 76kg så här jag hyfsat kort mens cykel 29-32 dagar och är jag pinnsmal som sagt 26-29 dagar

:) blev bara gravid smal eller genom lchf
  • Frigg
    Summerchild skrev 2018-09-16 01:09:25 följande:

Svårt att veta vad det kan vara. Om det alltid har varit så. Stress kan påverka att man inte blir gravid även om man är fullt normal och fertil. Men jag är 175 och när jag ligger på 76kg så här jag hyfsat kort mens cykel 29-32 dagar och är jag pinnsmal som sagt 26-29 dagar

:) blev bara gravid smal eller genom lchf

Säkert lite stress inblandat. Rätt nyinflyttade, nytt jobb med ett vik till jul i alla fall samt rädsla att ej kunna få fler barn. Är 31 så känner mig lite stressad över åldern. Vet att jag borde slappna av och ta allt som det kommer. Men det är svårt.. =(

Låter vetkligen som LCHF är bra på flera sätt.
  • Anonym (Ellie)
    Frigg skrev 2018-09-16 09:42:22 följande:

Säkert lite stress inblandat. Rätt nyinflyttade, nytt jobb med ett vik till jul i alla fall samt rädsla att ej kunna få fler barn. Är 31 så känner mig lite stressad över åldern. Vet att jag borde slappna av och ta allt som det kommer. Men det är svårt.. =(

Låter vetkligen som LCHF är bra på flera sätt.

Hoppas du lyckas. Alla sätt som känns rätt och funkar är ju bra. Jag förstår att det är svårt att slappna av och inte stressa även om man vill göra det. Lycka till!
  • Glinda från Oz
    Anonym (Flower) skrev 2018-09-13 21:02:12 följande:

Lchf är allsidigt och näringsrikt. Att variera ris, pasta, bröd och potatis är liksom ingenting kroppen behöver.

Kroppen behöver visst det (eller andra kolhydrater) Kolhydrater är kroppens bränsle, med LCHF får man hjärt- och kärlsjukdomar mm på sikt.
  • Miva

Om du frågar min kompis så säger hon absolut ja, hon hade testat allt i 2 åroch började med LCHF och blev gravid. Dock gick hon ner 15 kilo i samband när hon slutade med sött så jag tror mer viktminskningen i sig kombinerat med mindre socker gav effekt vilket man kan göra med kalorisnålare kost oavsett metod. Så känns det bra för dig, testa ????

• Frigg
    Miva skrev 2018-09-16 16:38:18 följande:

Om du frågar min kompis så säger hon absolut ja, hon hade testat allt i 2 åroch började med LCHF och blev gravid. Dock gick hon ner 15 kilo i samband när hon slutade med sött så jag tror mer viktminskningen i sig kombinerat med mindre socker gav effekt vilket man kan göra med kalorisnålare kost oavsett metod. Så känns det bra för dig, testa ????

Ja, det är svårt att veta om det beror på kosten eller viktnedgången vid dessa tillfällen. Men jag testar nu och så får jag se vad som händer. Min kropp mår säkert bra av att vara sockerfri ett tag..
  • Anonym (Flower)
    Glinda från Oz skrev 2018-09-16 15:22:47 följande:
    Kroppen behöver visst det (eller andra kolhydrater) Kolhydrater är kroppens bränsle, med LCHF får man hjärt- och kärlsjukdomar mm på sikt.
    Nej det får man inte, du byter ju bara ut sockret, dvs pasta, bröd, ris etc mot grönsaker. Som vad jag vet innehåller massor med vattenlösliga fibrer och vitaminer tillskillnad mot spannmål som inte innehåller ett dyft av vad människokroppen är designad för att äta. Läs på lite innan du yttrar dig.
Svar på tråden Gravid med LCHF?