• Migas

Någon mer med under 50 dagar kvar till bf?

Hej allihop,

Väntar andra barnet i mitten av oktober, och undrar om det är någon annan som vill följas åt sista tiden?

• Svar på tråden Någon mer med under 50 dagar kvar till bf?
  • Joozzaan
    Kronärtskockan skrev 2018-10-22 19:59:38 följande:

Menade ju inte att det är värre för dig att du redan har barn utan mer att det gör ju inte ditt ryggont bättre och man orkar inte leka och stoja som höggravid

Haha jag brukar också känna av hugg i skinkan, så skum känsla och gör ju skit-ont!

Man känner sig ju sjukt elak när man inte klarar av allt hon vill göra eller leka längre stunder utan att pausa. Hon är bara 2.5 så hon förstår ju inte till 100%...

Man kan ju alltid hoppas.. dottern kom 39+2 men tvivlar på att jag har samma tur denna gång, verkligen känner på mig att jag kommer gå minst några dagar över tiden :(
  • Kronärtskockan
    Joozzaan skrev 2018-10-22 21:01:10 följande:

Haha jag brukar också känna av hugg i skinkan, så skum känsla och gör ju skit-ont!

Man känner sig ju sjukt elak när man inte klarar av allt hon vill göra eller leka längre stunder utan att pausa. Hon är bara 2.5 så hon förstår ju inte till 100%...

Man kan ju alltid hoppas.. dottern kom 39+2 men tvivlar på att jag har samma tur denna gång, verkligen känner på mig att jag kommer gå minst några dagar över tiden :(

Det blir roligare sen för lilltjejen när hon kan leka med syskonet om några år! åh ja jag hoppas också, jag vill verkligen föda på bf den 3e november haha
  • Kronärtskockan

Imorse när jag skulle kliva ur sängen så högg det till utav bara hel*ete i ljumsken! Lite samma känsla som när vaden krampar och man nästan får panik. Det höll i sig i 20 sekunder ungefär. Aldrig upplevt just den här smärtan, det tillhör foglossningen antar jag? Är så rädd att bebisen gör sig illa när jag fick sådär ont

• Mamapolarbear
    Kronärtskockan skrev 2018-10-23 09:17:05 följande:

Imorse när jag skulle kliva ur sängen så högg det till utav bara hel*ete i ljumsken! Lite samma känsla som när vaden krampar och man nästan får panik. Det höll i sig i 20 sekunder ungefär. Aldrig upplevt just den här smärtan, det tillhör foglossningen antar jag? Är så rädd att bebisen gör sig illa när jag fick sådär ont

Hände mig också i förra veckan, jag skulle böja mig efter något och då hög det till rejält i ljumsken och nedre delen av magen. Låg (detta hände bredvid sängen, så jag kom snabbt i sängen när det högg till) och kved i säkert 30 sek innan det lugnade sig. Jag blev också rädd för att bebisen skulle ha tagit skada pga att jag hade böjt mig. Pratade med barnmorskan senare under dagen (hade redan en tid) och berättade då att jag misstänkte att det hade varit en förvärk. Hon verkade inte tycka att det var konstigt och hon sa att bebisen inte tog skada av det.

Är du mycket orolig kan du ju ringa din bm och rådfråga :)
  • Kronärtskockan
    Mamapolarbear skrev 2018-10-23 09:32:19 följande:

Hände mig också i förra veckan, jag skulle böja mig efter något och då hög det till rejält i ljumsken och nedre delen av magen. Låg (detta hände bredvid sängen, så jag kom snabbt i sängen när det högg till) och kved i säkert 30 sek innan det lugnade sig. Jag blev också rädd för att bebisen skulle ha tagit skada pga att jag hade böjt mig. Pratade med barnmorskan senare under dagen (hade redan en tid) och berättade då att jag misstänkte att det hade varit en förvärk. Hon verkade inte tycka att det var konstigt och hon sa att bebisen inte tog skada av det.

Är du mycket orolig kan du ju ringa din bm och rådfråga :)

Okej skönt att man inte är ensam om dessa underliga smärtor på konstiga ställen min var nog inte förvärk för det kom när jag rörde benet för snabbt, gissar på foglossning. Ska fråga bm när jag är där nästa gång. Bebisen har rört sig som vanligt sen dess så han lever iaf där inne!!
  • Joozzaan
    Kronärtskockan skrev 2018-10-22 22:38:28 följande:

Det blir roligare sen för lilltjejen när hon kan leka med syskonet om några år! åh ja jag hoppas också, jag vill verkligen föda på bf den 3e november haha

Ja precis, får tänka så!

Men vi kan satsa på 3e november båda två, känns som en bra dag! :)

I morgon ska vi in på sista ultraljudet med (åker in på det var 4e vecka pga giftstruma) så får se vad läkaren har att säga om allt. Sen har jag inget mer besök förens efter bf och det hoppas jag att jag slipper gå på haha.
  • Kronärtskockan
    Joozzaan skrev 2018-10-23 19:22:28 följande:

Ja precis, får tänka så!

Men vi kan satsa på 3e november båda två, känns som en bra dag! :)

I morgon ska vi in på sista ultraljudet med (åker in på det var 4e vecka pga giftstruma) så får se vad läkaren har att säga om allt. Sen har jag inget mer besök förens efter bf och det hoppas jag att jag slipper gå på haha.

Ja exakt, alla helgons dag dessutom!!

Åh tusan, vad är det? Aldrig hört om förut!
  • Joozzaan
    Kronärtskockan skrev 2018-10-23 19:53:05 följande:

Ja exakt, alla helgons dag dessutom!!

Åh tusan, vad är det? Aldrig hört om förut!

Ja du, jag vet knappt själv men det är i kort verision problem med sköldkötteln. Man kan få underproduktion (vanligast) och så kan man få överproduktion som jag och min utvecklades i samband med att jag blev gravid. Tydligen kollar dom detta på alla när man blir gravid nu för tiden, dom kan upptäcka det i blodproven man lämnar.

Min variant kallas för giftstruma och medför ett gäng "härliga" symptom... som tur är verkar det inte ha påverkat bebisen men dom vill hålla noggrann koll så det känns tryggt :)
  • Kronärtskockan
    Joozzaan skrev 2018-10-23 20:05:16 följande:

Ja du, jag vet knappt själv men det är i kort verision problem med sköldkötteln. Man kan få underproduktion (vanligast) och så kan man få överproduktion som jag och min utvecklades i samband med att jag blev gravid. Tydligen kollar dom detta på alla när man blir gravid nu för tiden, dom kan upptäcka det i blodproven man lämnar.

Min variant kallas för giftstruma och medför ett gäng "härliga" symptom... som tur är verkar det inte ha påverkat bebisen men dom vill hålla noggrann koll så det känns tryggt :)

Vad obehagligt. Men bra att de håller koll hela tiden!!
  • Migas
    JLES skrev 2018-10-21 22:55:12 följande:
    Jag vill gärna höra! Antingen här eller i PM, du bestämmer! :D

Ja, man tvingar ju kroppen att föda barn. Det är ju ingenting jag ångrar efteråt men visst är det asjobbigt med pinvärkar. Resten var ju jättebra! 

Alice är fortfarande lugn och så! Hon sover mest hela tiden fast hon vaknar för amning och blöjbyte. Ibland har hon vakentimmar men det är mest på dagarna då hon vill mysa och amma ett längre tag. På natten sover hon jättebra men hon vaknar typ alltid vid 2 och 5-6 och det är oftast lätt för henne att somna om. Hon gråter i princip aldrig utan ligger snarare och knorrar lite bara när hon börjar bli hungrig eller så. Ibland gnyr hon lite när hon är gasig eller har en massa bajs som ska ut också men det är inte så ofta.

Vi ger Sempers magdroppar i förebyggande syfte då vi ger ersättning ibland som tillägg. Inte för att det direkt behövs i och med hennes viktuppgång men mer för att hon ibland blir ett bottenlöst hål och jag orkar liksom inte ha en bebis vid tutten 24/7 för då blir man nästan galen. Det är jättemysigt att amma men när man blir så ordentligt urmjölkad och snuttad på så blir man väldigt trött och då kan ersättningen ta bort udden på den där omättliga hungern (och snutt-behov).

Hon väger iallafall 3,7kg nu och är 52cm lång så BVC skämtade om att jag har grädde i tuttarna. Hon går upp rätt snabbt. När BVC var här för första gången hade hon redan gått upp till sin födelsevikt och sen 140 gram till, haha.

Hon hade gått ner typ 180g efter förlossningen så när vi skrevs ut vägde hon 3,1-någonting. :)

Vi har inte mätt hennes billirubinvärde igen men det första barnsjuksköterskan sa var "ahaapp, där har vi en tjej med lite gulsot ser jag" och då tyckte vi att det blivit mycket mindre, haha. Hon får vara lite gul i cirka 2 veckor till innan de vill ta prover men hon har den såkallade "godartare" gulsoten iallafall och den blir mindre och mindre för varje dag (tycker vi). Nu är hon inte längre gul i ögonvitorna utan bara lite i ansiktet.
    Ska absolut skriva ihop något, men beställde hem min förlossningsberättelse i veckan och tänkte jag avvaktar tills jag fått hem den så jag får något att utgå ifrån  

Skönt att hon sover bra på natten, denna lilla tjej har fått för sig att hon ska vara vaken vid 22 och en stund framåt :-/ och sen är det heller inte jättepopulärt att sova i sitt eget näst för då vaknar hon ganska snart tyvärr, så blir inte jättebra sömn om hon inte får sova bredvid eller på en. Hon är dock väldigt lugn förutom när hon ska byta byta blöja (det gillar hon inte alls), är hungrig eller har magknip för då blir hon fly förbannad på en gång. Men på det stora hela är hon är lugn och harmonisk tjej. 

Jag börjar bli lite nervös för nästa vecka när sambon börjar jobba igen, hur jag ska lyckas klara allt själv och lyckas lämna stora på förskolan. 

Jo, ersättning kan säkert vara ett bra komplement i det sammanhanget, ger ni flaska eller kopp? Vi ger ingen ersättning även fast det kanske skulle vara bra ibland på kvällen så hon kanske skulle sova bättre på natten, men är lite rädd att hon då ska föredra flaskan för att det kommer mat lättare då än om hon måste amma. 

BVC var här på hembesök i fredags och då vägde denna lilla tjej 3930g, så på 11 dagar hade hon gått upp från 3605g med en minimal nedgång till 3590g efter 55h. Så sköterskan sa att jag kunde det här med amning. Om jag inte minns helt fel så vill de att de går upp 100g i veckan, men gärna 200g så 340g på 9dagar är ju riktigt bra  

Fick också bekräftat att hon inte har gulsot på besöket då sköterskan inte tyckte hon var gul alls, så skönt att slippa det denna gång. Tror inte att du behöver oroa dig för den versionen som ökar snabbt börjar väl betydligt tidigare. 
  • Migas
    Mamapolarbear skrev 2018-10-22 09:27:53 följande:
    Vad skönt att få en liten lugn stund och vad glad jag blir att du då väljer att svara mig :) blev så glad när jag såg i andra tråden att du äntligen hade fått din lilla bebis!

Jag tycker att jag har börjat känna av lite förvärkar nu. Jag får molande mensvärk (både i magen och ryggslutet, plus dåliga magen och illamåendet) i omgångar under dagen nu, varit så sen i fredags. Men annars är det som förut. Jag är väldigt trött och känner verkligen att det var rätt val att gå hem och inte jobba ända in till BF, som min ursprungliga plan var... idag är det 5 dagar kvar till BF, på lördag. Känns overkligt att det redan är dags, men blir taggad när jag läser nåden ditt och JLES inlägg om era små liv nu :)

Jag läser gärna din förlossningsberättelse! Som jag skrev i något inlägg förut så gillar jag att läsa om andras förlossningar, och är inte sådär superrädd. Det är intressant att höra om olika sätt som förlossningar kan gå till på :) såklart är jag orolig och nervös, jag har ju ingen aning om vad jag ska förvänta mig, men jag känner mig relativt lugn än så länge (så lugn man kan känna sig, haha!) :)

Jag har också tänkt att det kan vara den där venen som gör att jag blir sådär yr, men jag känner så även om jag ligger på vänstersidan :/ det är det som jag tycker verkar lite skumt. Men jag kämpar vidare, ändrar ställning ofta och bebisen verkar ju iaf må bra! Vi lyssnade på hjärtljuden i torsdags och allt såg så fint ut.

Jag förstår precis vad du menar med att det är mysigt med graviditeten, att ha något att räkna ner till och så! Det är just det jag känner, jag har ingen brådska med att få ut denna bebis även om det stundvis är jobbigt nu på slutet. Jag vill njuta så länge/mycket som möjligt av att bara ligga här i tystnaden hemma med hunden nära och känna dessa härliga små buffar och hickan från bebisen (hunden får sig också några små buffar ibland när hon ligger med huvudet på magen, det känns som om hon numera lägger sig nära magen för att också känna dessa... men vad vet jag?)

Nu är det bara att vänta och se hur och när min förlossning startar, det är så spännande! :) men jag tror som sagt att jag kommer behöva vänta ett litet tag till... på gott och ont :)
    Tycker det är roligt att följas åt med andra som har BF ungefär samtidigt, så för mig kändes det självklart att svara (och tom lite tråkigt att jag inte orkar/hinner svara lika snabbt längre). Ser fram emot att höra att eran lilla kommit snart.  

Skönt att du i slutändan blev nöjd med ditt beslut att gå hemma tidigare och att du inte ångrade dig. Men vad spännande att du passerat BF nu om du inte redan ligger på BB och fick en liten i natt Hoppas att Eran lilla kommer snart så att du slipper må dåligt längre än nödvändigt, för har förstått att det är tufft att gå över tiden (vilket jag tyckte den veckan som gick mellan syster kom och tills denna kom var trots att jag inte gick över BF ens).   Härligt att du blir taggad av inläggen och inte stressad eller skrämd av de  

Jo, det låter visserligen skumt, men jag mådde lite illa vilken sida jag än låg på även om det var betydligt värre när jag låg på rygg eller höger. Men jag vet inte om det var det jag kände av heller även fast jag gissade på att det var det. 

Jag hade för mig att du skrivit att du gärna läste det tidigare, men jag tänkte att det kunde ju ha förändrats när du närmade dig din förlossning och allting kanske blev ännu mer realistiskt vad som faktiskt skulle hända, så tänkte jag skulle fråga iaf. Jag skriver en förlossningsberättelse när jag fått hem journalkopian (som man åtminstone här måste begära ut från 1177 själv), så att jag har något att utgå ifrån och inte bara mina egna minnen som kanske är lite luddiga av och till. 

Jag tycker att du har en vettig inställning till förlossning, att ta det som det kommer och inte ha så höga förväntningar att det ska vara på ett visst sätt liksom. För som sagt det är omöjligt att förutse hur en förlossning kommer att gå och hur man mår under den och hanterar förloppet.  Jag tror att du i slutändan kommer att tycka att du har en bättre förlossning (åtminstone en mer positiv upplevelse) om du går in i situationen med öppet sinne och är öppen för att vad som helst kan ske, än om du går in med att du vill ha de ska vara si och så och sen blir det helt annorlunda än du trott och tänkt.

Det låter mysigt och du har en bra inställning till graviditeten så här i slutet. Vad mysigt det låter att hunden vill vara med och mysa, den kanske längtar till bebis också Nu har du inte långt kvar av denna graviditet oavsett, så passa på att njuta av det som är kvar om du kan Och lycka till när det startar  
  • Mamapolarbear
    Migas skrev 2018-10-28 11:15:28 följande:

Tycker det är roligt att följas åt med andra som har BF ungefär samtidigt, så för mig kändes det självklart att svara (och tom lite tråkigt att jag inte orkar/hinner svara lika snabbt längre). Ser fram emot att höra att eran lilla kommit snart.  

Skönt att du i slutändan blev nöjd med ditt beslut att gå hemma tidigare och att du inte ångrade dig. Men vad spännande att du passerat BF nu om du inte redan ligger på BB och fick en liten i natt Hoppas att Eran lilla kommer snart så att du slipper må dåligt längre än nödvändigt, för har förstått att det är tufft att gå över tiden (vilket jag tyckte den veckan som gick mellan syster kom och tills denna kom var trots att jag inte gick över BF ens).   Härligt att du blir taggad av inläggen och inte stressad eller skrämd av de  

Jo, det låter visserligen skumt, men jag mådde lite illa vilken sida jag än låg på även om det var betydligt värre när jag låg på rygg eller höger. Men jag vet inte om det var det jag kände av heller även fast jag gissade på att det var det. 

Jag hade för mig att du skrivit att du gärna läste det tidigare, men jag tänkte att det kunde ju ha förändrats när du närmade dig din förlossning och allting kanske blev ännu mer realistiskt vad som faktiskt skulle hända, så tänkte jag skulle fråga iaf. Jag skriver en förlossningsberättelse när jag fått hem journalkopian (som man åtminstone här måste begära ut från 1177 själv), så att jag har något att utgå ifrån och inte bara mina egna minnen som kanske är lite luddiga av och till. 

Jag tycker att du har en vettig inställning till förlossning, att ta det som det kommer och inte ha så höga förväntningar att det ska vara på ett visst sätt liksom. För som sagt det är omöjligt att förutse hur en förlossning kommer att gå och hur man mår under den och hanterar förloppet.  Jag tror att du i slutändan kommer att tycka att du har en bättre förlossning (åtminstone en mer positiv upplevelse) om du går in i situationen med öppet sinne och är öppen för att vad som helst kan ske, än om du går in med att du vill ha de ska vara si och så och sen blir det helt annorlunda än du trott och tänkt.

Det låter mysigt och du har en bra inställning till graviditeten så här i slutet. Vad mysigt det låter att hunden vill vara med och mysa, den kanske längtar till bebis också Nu har du inte långt kvar av denna graviditet oavsett, så passa på att njuta av det som är kvar om du kan Och lycka till när det startar  

Kul att läsa lite uppdatering för hur det går för dig! Jag tror absolut att du kommer klara det bra när din sambo börjar jobba. Försök att dra ner på kraven du har på dig själv, det är ok att storasyster använder skärm mer om det behövs och ingen förälder kan göra allt perfekt. :)

Jag försöker ta det lugnt både fysiskt och mentalt inför förlossning :) idag är vi på BF+1 och det känns helt ok! Klart jag längtar efter att få hålla i min bebis, men jag känner ingen stress eller panik över att det inte hänt ännu. Jag har ju mer eller mindre hela tiden varit förberedd på att gå över tiden, så det påverkar säkert lite. Vi försöker aktivera oss i vår väntan med pussel, filmer och kortare promenader med hunden. Jag går ju inte så snabbt eller långt, men det är skönt att röra på sig lite grann även om höft och rygg till slut säger till.

Jag återkommer i tråden när vår lilla bebis kommit :) än så länge känner jag inte mycket tecken på att det är på gång. Slemproppen (eller iaf delar av den) släppte i veckan och det kommer lite mensvärk mellan varven, men annars är det precis som vanligt: otymplig och konstant kissnödig :P jag har blivit lite mer dålig i magen också, men det kan ju ha miljoner olika anledningar och behöver inte vara tecken på förlossning. Så det är bara att fortsätta vila, samla energi och njuta av bebisens buffar och hickor i magen :)
  • Migas
    Mamapolarbear skrev 2018-10-28 16:28:09 följande:
    Kul att läsa lite uppdatering för hur det går för dig! Jag tror absolut att du kommer klara det bra när din sambo börjar jobba. Försök att dra ner på kraven du har på dig själv, det är ok att storasyster använder skärm mer om det behövs och ingen förälder kan göra allt perfekt. :)

Jag försöker ta det lugnt både fysiskt och mentalt inför förlossning :) idag är vi på BF+1 och det känns helt ok! Klart jag längtar efter att få hålla i min bebis, men jag känner ingen stress eller panik över att det inte hänt ännu. Jag har ju mer eller mindre hela tiden varit förberedd på att gå över tiden, så det påverkar säkert lite. Vi försöker aktivera oss i vår väntan med pussel, filmer och kortare promenader med hunden. Jag går ju inte så snabbt eller långt, men det är skönt att röra på sig lite grann även om höft och rygg till slut säger till.

Jag återkommer i tråden när vår lilla bebis kommit :) än så länge känner jag inte mycket tecken på att det är på gång. Slemproppen (eller iaf delar av den) släppte i veckan och det kommer lite mensvärk mellan varven, men annars är det precis som vanligt: otymplig och konstant kissnödig :P jag har blivit lite mer dålig i magen också, men det kan ju ha miljoner olika anledningar och behöver inte vara tecken på förlossning. Så det är bara att fortsätta vila, samla energi och njuta av bebisens buffar och hickor i magen :)
    Förlåt att jag inte har varit så aktiv i tråden på sistone som jag velat, men har har varit lite mycket hemma på sistone med två barn och en sambo som jobbar över stundtals :-/ 

Jag hoppas att din förlossning har gått bra och att du njuter av er lilla nu   

Det känns lite overkligt att det igår redan var fyra veckor sedan min lilla tjej kom till värden, hur kan tiden gå så mycket fortare när bebis har kommit än när man väntar på att den ska komma?   Allt går helt okej och tjejen växer så det knackar både gällande vikt och längd, storasyster har kommit över den värsta perioden av att få en lillasyster och verkar nu mest glad över det (även om det fortfarande kommer perioder som är jobbiga).

Om du har lust så skulle jag tycka att det vore roligt att ha fortsatt kontakt och höras om barnen och familjelivet, antingen här i tråden eller på annat sätt  
  • Mamapolarbear
    Migas skrev 2018-11-13 16:34:49 följande:

Förlåt att jag inte har varit så aktiv i tråden på sistone som jag velat, men har har varit lite mycket hemma på sistone med två barn och en sambo som jobbar över stundtals :-/ 

Jag hoppas att din förlossning har gått bra och att du njuter av er lilla nu   

Det känns lite overkligt att det igår redan var fyra veckor sedan min lilla tjej kom till värden, hur kan tiden gå så mycket fortare när bebis har kommit än när man väntar på att den ska komma?   Allt går helt okej och tjejen växer så det knackar både gällande vikt och längd, storasyster har kommit över den värsta perioden av att få en lillasyster och verkar nu mest glad över det (även om det fortfarande kommer perioder som är jobbiga).

Om du har lust så skulle jag tycka att det vore roligt att ha fortsatt kontakt och höras om barnen och familjelivet, antingen här i tråden eller på annat sätt  

Hej, jag har inte heller varit så aktiv. Blir ju lätt så när ens lilla skatt äntligen har tittat ut :) det blev en liten flicka här också, och förlossningen gick bra. Sprack lite och fick klippas för att inte spricka mer, men klarade mig ändå väldigt bra! Det har gått ca 2 veckor nu och jag har återhämtat mig ganska bra, tycker jag.

Skönt att storasyster nu accepterar situationen bättre, det är ju en stor omställning att få en syskon :) jag håller med om att det vore trevligt att fortsätta hålla kontakt om barnen och allt runtomkring. Vi skulle kunna fortsätta kontakten antingen genom pm här på familjeliv eller på Facebook. Ska se om jag kanske lyckas förstå hur man skickar pm här... :P
  • gammelpysen

Tänkte återuppliva den här tråden och se om fler vill följas åt sista biten! Idag är det 50 dagar kvar tills vår dotter Kommer!

• liillalo

Har 40 dagar kvar. Vet ärligt talat inte hur jag ska orka. Har så ont i revbenen och sover inte mycket på nätterna. Och hela sommaren har syskonen haft sommarlov och varit hemma. Lagom slut .

Hur går det för dig?

gammelpysen skrev 2019-03-08 10:52:12 följande:

Tänkte återuppliva den här tråden och se om fler vill följas åt sista biten! Idag är det 50 dagar kvar tills vår dotter Kommer!

Svar på tråden Någon mer med under 50 dagar kvar till bf?