Övervikt och gravid
Någon som är kraftigt överviktig och är gravid, varit gravid eller försöker bli gravid?
Hur har det gått för er?
Någon som är kraftigt överviktig och är gravid, varit gravid eller försöker bli gravid?
Hur har det gått för er?
Hade bmi på över 40 när jag blev gravid med första barnet. Tog runt året innan jag plussade. Med nr 2 låg bmi på 35 tog 5 månader att få plus. Nu är jag gravid (v 7) med nr 3 bmi 35 och denna gången hann vi inte ens försöka innan det tog sig.
Båda tidigare graviditeter och förlossningar har varit normala. Snabba förlossningar med normalviktiga barn.
Har BMI 38, och har inte haft problem alls att bli gravid.
Vad innebär högriskgraviditet?
Min bm har inte sagt något om det till mig, varken förra graviditeten eller denna...
Har BMI 38, och har inte haft problem alls att bli gravid.
Vad innebär högriskgraviditet?
Min bm har inte sagt något om det till mig, varken förra graviditeten eller denna...
Får jag fråga hur högt bmi? högre än 40?
Hur bemötte sjukvården dig?
Hade bmi på över 40 när jag blev gravid med första barnet. Tog runt året innan jag plussade. Med nr 2 låg bmi på 35 tog 5 månader att få plus. Nu är jag gravid (v 7) med nr 3 bmi 35 och denna gången hann vi inte ens försöka innan det tog sig.
Båda tidigare graviditeter och förlossningar har varit normala. Snabba förlossningar med normalviktiga barn.
Hej, jag är både kraftigt överviktig och äldre (är 34 år) och vi försöker med vårt första barn. Sambon är 32 år.
Vet inte exakt mitt BMI men tjockis, det är jag =). Tog ut min Mirena hormonspiral i slutet av maj månad efter att ha haft den inne i nästan fem år. Tror att jag är inne på andra typ mensen nu, så det går lite trögt med att få igång systemet igen.
Vart i landet bor ni andra? Jag bor i Skåne =)
Hej, jag är både kraftigt överviktig och äldre (är 34 år) och vi försöker med vårt första barn. Sambon är 32 år.
Vet inte exakt mitt BMI men tjockis, det är jag =). Tog ut min Mirena hormonspiral i slutet av maj månad efter att ha haft den inne i nästan fem år. Tror att jag är inne på andra typ mensen nu, så det går lite trögt med att få igång systemet igen.
Håller tummarna hårt för oss som har i kampen om vår första bebis. Hoppas det snart tar sig för oss alla
Jag är 32 år och kämpar med första barnet. Bor också i södra Sverige. Vet du om du har ägglossning?
Det stod i papperna från förlossningen. Får göra glukosbelastning och ett extra ultraljud senare i graviditeten, för att kolla så att bebisen inte är för stor. Annars är det nog inte så stor skillnad.
Jag räknades också som högrisk och fick också glukpsbelastning och sen ett tul inplanerat redan från början, så egentligen gör det inte så stor skillnad. Nu fick jag ju ännu fler tul iom mina något förhöjda sockervärden, men får man inga extra komplikationer så är det enda skillnaden
Vad roligt att höra. Var det svårt att göra ultraljud på dig och hur bemötte sjukvården dig? Har hört hur kränkande läkare och barnmorskor kan vara mot överviktiga gravida.
Har bmi på 33 och är gravid med barn nr 3, hade bmi 19 när jag blev gravid med första, bmi 27 med andra.
jag har helt enkelt inte lyckats gå ner i vikt mellan graviditeterna.
Åh vad roligt att höra. Är det självvalt att skaffa barn lite senare?
34 är inte så gammalt :)
Jag blir 39 i år. Har en ettåring här hemma, och blev gravid i år igen på tredje försöket.
Har inte ringt Gyn ännu men min bästa vän är undersköterska och gick igenom en del tidiga/ kemiska missfall, innan de lyckades bli gravida. Genom att beskriva för henne, hur det känns, hur jag blöder och även fotat (hon bad mig om det) - så tror hon starkt på att jag har fått en kemisk missfall. Jag är inte direkt ledsen den här gången, mest bara lättad över att jag ju faktiskt verkar kunna bli gravid, att mitt system fungerar.
Nu vill jag bara att blödningarna och magontet (en del ryggont med) ska avta, så att sambon och jag kan mysa till det igen och försöka på nytt <3