• Ida3434

Övervikt och gravid

Någon som är kraftigt överviktig och är gravid, varit gravid eller försöker bli gravid?

Hur har det gått för er?

• Svar på tråden Övervikt och gravid
  • Ritva

Hade bmi på över 40 när jag blev gravid med första barnet. Tog runt året innan jag plussade. Med nr 2 låg bmi på 35 tog 5 månader att få plus. Nu är jag gravid (v 7) med nr 3 bmi 35 och denna gången hann vi inte ens försöka innan det tog sig.

Båda tidigare graviditeter och förlossningar har varit normala. Snabba förlossningar med normalviktiga barn.

• gisse
    Delilah2001 skrev 2018-09-10 19:52:53 följande:

Har BMI 38, och har inte haft problem alls att bli gravid.

Vad innebär högriskgraviditet?

Min bm har inte sagt något om det till mig, varken förra graviditeten eller denna...

Det stod i papperna från förlossningen. Får göra glukosbelastning och ett extra ultraljud senare i graviditeten, för att kolla så att bebisen inte är för stor. Annars är det nog inte så stor skillnad.
  • Jsv17
    Delilah2001 skrev 2018-09-10 19:52:53 följande:

Har BMI 38, och har inte haft problem alls att bli gravid.

Vad innebär högriskgraviditet?

Min bm har inte sagt något om det till mig, varken förra graviditeten eller denna...

Jag räknades också som högrisk och fick också glukpsbelastning och sen ett tul inplanerat redan från början, så egentligen gör det inte så stor skillnad. Nu fick jag ju ännu fler tul iom mina något förhöjda sockervärden, men får man inga extra komplikationer så är det enda skillnaden
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • gisse
    Ida3434 skrev 2018-09-10 20:53:46 följande:

Får jag fråga hur högt bmi? högre än 40?

Hur bemötte sjukvården dig?

När jag vägde in mig för några månader sen, hade jag lite över 40.

Tycker ändå att jag blivit bra bemött, har samma barnmorska som förra gången vilket känns skönt.
  • Ida3434
    Ritva skrev 2018-09-10 21:22:14 följande:

Hade bmi på över 40 när jag blev gravid med första barnet. Tog runt året innan jag plussade. Med nr 2 låg bmi på 35 tog 5 månader att få plus. Nu är jag gravid (v 7) med nr 3 bmi 35 och denna gången hann vi inte ens försöka innan det tog sig.

Båda tidigare graviditeter och förlossningar har varit normala. Snabba förlossningar med normalviktiga barn.

Vad roligt att höra. Var det svårt att göra ultraljud på dig och hur bemötte sjukvården dig? Har hört hur kränkande läkare och barnmorskor kan vara mot överviktiga gravida. 
  • TeamNikSan

Hej, jag är både kraftigt överviktig och äldre (är 34 år) och vi försöker med vårt första barn. Sambon är 32 år.

Vet inte exakt mitt BMI men tjockis, det är jag =). Tog ut min Mirena hormonspiral i slutet av maj månad efter att ha haft den inne i nästan fem år. Tror att jag är inne på andra typ mensen nu, så det går lite trögt med att få igång systemet igen.

Vart i landet bor ni andra? Jag bor i Skåne =)

*Längtar efter att bli tre*
  • Ida3434
    TeamNikSan skrev 2018-09-11 17:42:07 följande:

Hej, jag är både kraftigt överviktig och äldre (är 34 år) och vi försöker med vårt första barn. Sambon är 32 år.

Vet inte exakt mitt BMI men tjockis, det är jag =). Tog ut min Mirena hormonspiral i slutet av maj månad efter att ha haft den inne i nästan fem år. Tror att jag är inne på andra typ mensen nu, så det går lite trögt med att få igång systemet igen.

Jag är 32 år och kämpar med första barnet. Bor också i södra Sverige. Vet du om du har ägglossning? 
  • Honsomlängtar

Bor i mitten i Sverige, försöker också med första barnet
  • Ida3434
    Honsomlängtar skrev 2018-09-11 18:57:01 följande:
    Bor i mitten i Sverige, försöker också med första barnet
    Håller tummarna hårt för oss som har i kampen om vår första bebis. Hoppas det snart tar sig för oss alla
  • Honsomlängtar
    Ida3434 skrev 2018-09-11 19:08:08 följande:

Håller tummarna hårt för oss som har i kampen om vår första bebis. Hoppas det snart tar sig för oss alla

Ja verkligen :) väntar just nu på en jäkla Smiley på ägglossningstest.

Håller tummarna för oss alla
  • TeamNikSan
    Ida3434 skrev 2018-09-11 17:54:16 följande:

Jag är 32 år och kämpar med första barnet. Bor också i södra Sverige. Vet du om du har ägglossning? 

Aha okej ????. Jag har inte använt några ägglossningstester men innan jag satte in hormonspiralen, så hade jag väldigt regelbunden menscykel. Och enligt min BM samt Gyn så brukar det tyda på att jag iallafall har nån slags ägglossning.

Haft ett par dagar nu med satans ont i tjejmagen och blödningar, är troligen mens men aldrig haft ont såhär förr:/.

Och jag önskar oss alla varmt lycka till <3
  • Delilah2001
    gisse skrev 2018-09-11 07:32:55 följande:

Det stod i papperna från förlossningen. Får göra glukosbelastning och ett extra ultraljud senare i graviditeten, för att kolla så att bebisen inte är för stor. Annars är det nog inte så stor skillnad.

Jsv17 skrev 2018-09-11 07:35:53 följande:

Jag räknades också som högrisk och fick också glukpsbelastning och sen ett tul inplanerat redan från början, så egentligen gör det inte så stor skillnad. Nu fick jag ju ännu fler tul iom mina något förhöjda sockervärden, men får man inga extra komplikationer så är det enda skillnaden

Ok, ja jag har också fått glukosbelastning inplanerat från början denna gång, men inte förra.

Inget extra ultraljud.
  • Delilah2001

34 är inte så gammalt :)

Jag blir 39 i år. Har en ettåring här hemma, och blev gravid i år igen på tredje försöket.
  • Ritva
    Ida3434 skrev 2018-09-11 17:21:02 följande:

Vad roligt att höra. Var det svårt att göra ultraljud på dig och hur bemötte sjukvården dig? Har hört hur kränkande läkare och barnmorskor kan vara mot överviktiga gravida. 

Har bott i olika landsting första och andra graviditeten. På båda ställena har det gått bra att göra ul, de har sett det de har behövt och fått bra mått. Jag har dock gått ner mycket i vikt en gång (vägt 50kg mer innan jag blev gravid med nr 1) vilket har resulterat i att magen har blivit lite hängig. Så första graviditeten när jag gjorde ett tidigt ul i vecka 17 bad bm mig att lyfta lite på magen. Inget jag tog åt mig av. Bara bra om de ser så bra som möjligt, men kändes lite lustig när man låg och höll upp magen som en gardin. Det är nog den enda gången ul skilde sig mot en normalviktigs upplevelse ;)

Min första barnmorska var en äldre kvinna som var rätt barsk. Men jag gillade att hon var rak på sak. Hon sa att det finns risker med graviditet och förlossning när man är överviktig. Berättade dem för mig sen var det inte mer med det. Kändes som hon behandla mig som vilken gravid kvinna som helst.

Andra gången fick jag en yngre kvinna som aldrig ens påpekade min vikt.

De läkarna jag träffade har inte heller fått mig att känna mig illa till mods. De har vart sakliga och fått mig att känna mig väl omhändertagen. Då har jag tyckt det här vart värre de gångerna jag har behövt träffa läkare vid andra vård tillfällen.
  • Lilyje

Har bmi på 33 och är gravid med barn nr 3, hade bmi 19 när jag blev gravid med första, bmi 27 med andra.

jag har helt enkelt inte lyckats gå ner i vikt mellan graviditeterna.

• Ida3434
    Delilah2001 skrev 2018-09-11 23:52:45 följande:

Jag blir 39 i år. Har en ettåring här hemma, och blev gravid i år igen på tredje försöket.
    Åh vad roligt att höra. Är det självvalt att skaffa barn lite senare?
  • Delilah2001
    Ida3434 skrev 2018-09-12 18:12:34 följande:

Åh vad roligt att höra. Är det självvalt att skaffa barn lite senare?

Jag har två äldre barn från tidigare relation också, de är 16 och 8 år gamla :)

Så jag började om på nytt, kan man säga.
  • TeamNikSan
    Delilah2001 skrev 2018-09-11 23:52:45 följande:

Hehe känns som om man är gammal så fort man är 30+...just när det gäller barn =). Härligt att du har en ettåring därhemma och underbart att det tog sig på ett tredje försök.

Jag tror att jag har min första ordentliga mensperiod nu, så förhoppningsvis kommer det inte dröja många månader till innan vi lyckas ????
  • TeamNikSan

Har inte ringt Gyn ännu men min bästa vän är undersköterska och gick igenom en del tidiga/ kemiska missfall, innan de lyckades bli gravida. Genom att beskriva för henne, hur det känns, hur jag blöder och även fotat (hon bad mig om det) - så tror hon starkt på att jag har fått en kemisk missfall. Jag är inte direkt ledsen den här gången, mest bara lättad över att jag ju faktiskt verkar kunna bli gravid, att mitt system fungerar.

Nu vill jag bara att blödningarna och magontet (en del ryggont med) ska avta, så att sambon och jag kan mysa till det igen och försöka på nytt <3

Svar på tråden Övervikt och gravid