• Anonym (.)

Hur lång tid tar det att ändra folkbokföring?!

Jag har gjort en flyttanmälan på skatteverkets hemsida via e- tjänster och undrar nu hur lång tid det tar innan jag nu blir folkbokförd på adressen? Blir jag det automatiskt nu när jag gjorde anmälan eller måste man fylla i ett papper och skicka in?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det att ändra folkbokföring?!
  • Anonym (.)
    Salmiakk skrev 2018-09-09 10:51:41 följande:

Det står på deras hemsida.

Nej...
  • Långbenopluto
    Jag hittade direkt;

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Om du anmäler senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kom in till Skatteverket. Använd e-tjänsten Flyttanmälan – då tar vi emot din anmälan direkt.
  • Anonym (.)
    Salmiakk skrev 2018-09-09 11:00:05 följande:

Jag hittade direkt;

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Om du anmäler senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kom in till Skatteverket. Använd e-tjänsten Flyttanmälan ? då tar vi emot din anmälan direkt.

Jag skickade in den idag och valde detta datum
  • Anonym (L)

Se till att du klickar på rätt så du klickar på rätt och klickar på folkbokföring (den ändras direkt och det kommer synas på Skatteverkets hemsida du får även en bekräftelse i meddelanden) har den inte ändrats direkt har du gjort som mig och klickat på fel då kommer det ta några dagar innan du får en tillfällig adress och du har fortfarande inte ändrat folkbokföring.

Det som är så lustigt med detta system är att du ingenstans sebare kan se att ansökan kommit in mer än vid första tillfället, du får printscreena bekräftelsen som visas en gång just när du är klar med ändringen så du minns att den har skickats in.

• Anonym (.)
    Salmiakk skrev 2018-09-09 11:00:05 följande:

Jag hittade direkt;

Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Om du anmäler senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kom in till Skatteverket. Använd e-tjänsten Flyttanmälan ? då tar vi emot din anmälan direkt.

Fyllde i anmälan igår och skrev i att den skulle gälla från den 4e september men står fortfarande folkbokförd på min gamla adress så idag ändrade jag att den ska gälla från och med idag den 9e men ingenting har hänt än så det bör dröja innan man blir folkbokförd..
  • Anonym (L)
    Anonym (.) skrev 2018-09-09 11:07:06 följande:

Jag skickade in den idag och valde detta datum

Gör om det du har inte ändrat folkbokföring då kommer det synas direkt.
  • Anonym (.)
    Anonym (L) skrev 2018-09-09 11:11:11 följande:

Se till att du klickar på rätt så du klickar på rätt och klickar på folkbokföring (den ändras direkt och det kommer synas på Skatteverkets hemsida du får även en bekräftelse i meddelanden) har den inte ändrats direkt har du gjort som mig och klickat på fel då kommer det ta några dagar innan du får en tillfällig adress och du har fortfarande inte ändrat folkbokföring.

Det som är så lustigt med detta system är att du ingenstans sebare kan se att ansökan kommit in mer än vid första tillfället, du får printscreena bekräftelsen som visas en gång just när du är klar med ändringen så du minns att den har skickats in.

Beskriv gärna hur jag ska göra för blir inte klok på detta..
  • Anonym (.)
    Anonym (L) skrev 2018-09-09 11:12:39 följande:

Hur ändrar jag den då?
  • Anonym (.)
    Anonym (L) skrev 2018-09-09 11:12:39 följande:

Jag klickade på flyttanmälan
  • Anonym (L)
    Anonym (.) skrev 2018-09-09 11:16:30 följande:

Jag klickade på flyttanmälan

Fel. Kolla igen. De är så lika varandra jag gjorde samma fel som dig. Det ska finnas en till den är för folkbokföring.
  • Anonym (.)
    Anonym (L) skrev 2018-09-09 11:21:34 följande:

Fel. Kolla igen. De är så lika varandra jag gjorde samma fel som dig. Det ska finnas en till den är för folkbokföring.

Jag verkar ha gjort rätt?
  • Anonym (.)

Måste man betala fakturan innan adressen ändras?

Svar på tråden Hur lång tid tar det att ändra folkbokföring?!