• hallosan

Microvågsugn, dämpa/stänga av pipljud

Hallåj,
    Vi har en microvågsugn som börjat bli lite besvärlig i och med att jag och sambon jobbar och sover olika länge på dagarna.

Den ger ifrån sig ett pipande så fort man ställer in microtiden (digital) och ett antal skärande pipande ljud när värmningen är klar.

Alltså, finns ingen funktion att stänga av enligt instruktionsboken så det måste endera fysiskt dämpas eller så måste man öppna skiten och kapa någon kabel, antar jag. Någon som är lite teknisk och förstår sig på sånt där?

Vet att man ska vara väldigt varsam med att öppna starkströmsapparater... Vet inte ens var själva piphögtalaren sitter...

LOGIK heter den i alla fall.

• Svar på tråden Microvågsugn, dämpa/stänga av pipljud
  • Ess

Maken har plockat ur "piparen" på våran, för ljudet var vääääldigt störigt. Den pep för varje tryck man gjorde och även när den var klar OM man inte hann öppna dörren innan den startade pipa.

• XEmmabus
    Ess skrev 2018-09-08 16:38:03 följande:

Maken har plockat ur "piparen" på våran, för ljudet var vääääldigt störigt. Den pep för varje tryck man gjorde och även när den var klar OM man inte hann öppna dörren innan den startade pipa.

Vi är många som skulle behöva låna din man.

Har själv en med skiftande arbetstider. När han värmer maten tjuter vår mikro högt i 30 sekunder!!!
  • Spaceman

Öppna innan tiden går ut som sagt. Och dra sen ur sladden. Alternativt en grendosa med strömbrytare.

• sebbe420
    sextiotalist skrev 2018-09-08 12:28:28 följande:
    Du menar att man ska placera spisen, ugnen, mikron och diskmaskinen i ett annat rum för att tillverkarna envisas med att skapa en jäkla massa pipande ?

Tvättmaskinens pipande hörs även om man stänger dörren.
    TS problem var ju just microns pipande så jag försökte bara komma på en lösning på det problemet. En micro är ju lätt att flytta på.
  • XEmmabus
    sebbe420 skrev 2018-09-09 21:27:57 följande:

TS problem var ju just microns pipande så jag försökte bara komma på en lösning på det problemet. En micro är ju lätt att flytta på.

Lätt att flytta på mikron? Nja, inte om man har integrerad i alla fall..
  • Poppy75
    tobbe01 skrev 2018-09-08 06:12:03 följande:
    Ja liksom varför VARNAR den så intensivt? Vad kan hända?.....maten kallnar
    Jag tror att desto oviktigare så desto högre pip.
    Jag tillbringade två månader på neo med mina tvillingar. Vilket larm tror ni pep högst? Det var inte syremättnad, puls eller andningslarmet. Det var matpumpen. 
  • annabellelee

Vi bodde tidigare i en liten lägenhet med en lättväckt bebis, och har ofta frågat mig varför mikron piper så många gånger!! Nej, jag hörde inte de första nio pipandena, så bra med ett tionde påminnelsepip att maten fortfarande är klar. Och likadant med knapparna. Oj, jag fattade inte att jag tryckte på knappen, så bra med ett pip som visar att jag gjorde det.

• EE2017

Vi har en spisjävel, förlåt menar en spishäll , som piper som fan så fort man trycker på den. Micron ställde vi nere i källaren men spisen är det svårare med . Fattar inte varför det måste låta, hatar det!

• hallosan

Vilka otroligt intelligenta svar ni kommer med....

Jag är inte dum i huvudet, jag fattar att man kan flytta micron eller öppna dörren osv innan den är klar. Tyvärr så bor vi trångt, och man kan inte alltid hålla koll på micron för att hinna öppna dörren. Problemet är att den piper även när man trycker på knappar, så det spelar ingen roll om jag öppnar dörren lite tidigare, tyvärr.

Hur plockar man ut piparen egentligen? Eller var exakt sitter den, så man kan isolera bort den delen av micron, utan att för den delen täcka för ev. ventilationshål...

• EE2017
    hallosan skrev 2018-09-10 01:07:05 följande:

Jag är inte dum i huvudet, jag fattar att man kan flytta micron eller öppna dörren osv innan den är klar. Tyvärr så bor vi trångt, och man kan inte alltid hålla koll på micron för att hinna öppna dörren. Problemet är att den piper även när man trycker på knappar, så det spelar ingen roll om jag öppnar dörren lite tidigare, tyvärr.

Hur plockar man ut piparen egentligen? Eller var exakt sitter den, så man kan isolera bort den delen av micron, utan att för den delen täcka för ev. ventilationshål...

Jösses snacka om att verka vara en surpuppa.
  • hallosan
    EE2017 skrev 2018-09-10 01:11:48 följande:

Jösses snacka om att verka vara en surpuppa.

Ja, jag fick ingen vinst på min trisslott, klart som fan att man är sur...
  • sebbe420
    hallosan skrev 2018-09-10 01:07:05 följande:

Fråga tillverkaren eller affären, som vet vilken modell det rör sig om kanske. Du är väl inte dum i huvudet.
  • kela t

En micro bör man inte öppna/skruva isär själv på grund av strålningen från micovågorna..

• Gizmo
    Ess skrev 2018-09-08 16:38:03 följande:
    Snälla du, be din make att skriva här på FL hur han gjorde så jag också kan få tyst på micron!
  • Roddarn
    kela t skrev 2018-09-10 11:55:04 följande:

En micro bör man inte öppna/skruva isär själv på grund av strålningen från micovågorna..

Nu tycker inte jag heller att hon ska skruva upp den själv, men det är ju inte så att det strömmar ut en massa strålning bara för att man skruvar upp den! Finns tillräckligt med andra anledningar till att TS inte ens ska fundera på hur man gör. Antingen lever hon med pipet eller lämnar den till någon som vet vad den gör. Annars har vi snart en till som "bara har fått hushållsel" genom kroppen.....
  • KlunsSmurfen
    kela t skrev 2018-09-10 11:55:04 följande:

Mikrovågorna ramlar inte ut när man öppnar micron Skrattande
    Att öppna skalet skadar inte avskärmningen i ugns delen med avskärmningen eftersom man inte behöver mixtra med den delen.

1:18

Microwave Teardown - iFixit
    www.ifixit.com/Teardown/Microwave+Teardown/56516
Svar på tråden Microvågsugn, dämpa/stänga av pipljud