• Anonym (Olivia)

Kan de kräva pengar?

Om man fick väldigt mycket pengar av en släkting innan hen dog, kan övriga arvingar sen komma och kräva del av det?

• Svar på tråden Kan de kräva pengar?
  • Anonym (X)

Vad var du till henne? Kan de hävda att du lurat/stulit från deras gamla mamma..?

• Anonym (Olivia)
    Anonym (X) skrev 2018-09-06 20:24:08 följande:

Vad var du till henne? Kan de hävda att du lurat/stulit från deras gamla mamma..?

Fd bonusdotter till hennes son. De har inte brytt sig om henne alls sen hon blev sjuk, jag har tagit allt med henne, läkarkontakter osv.
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Tere) skrev 2018-09-06 20:23:48 följande:

Det är inget vi på FL kan argumentera för utan det står svart på vitt i lagen. Upptäcker arvingarna detta är sannolikheten MYCKET hög att de kan kräva dig att betala dem i princip rubbet (deras laglotter). Och den chansen är stor då barn väldigt lätt får tillgång till föräldrars dokument. Så får säga att du kan ligga risigt till om du tror dig klara dig undan detta. Synd för dig att detta inte är som typ... England? 

Hon sa att det inte finns antecknat nånstans, pengarna hade hon dels i bankfack och dels hemma, så vet inte om det finns något ?bevis? nånstans för hur mycket det rör sig om.

Däremot så har ju jag satt in det på mitt konto nu, men de har väl inte rätt att kolla där?
  • 1234568

Finns det någon dokumentation på saken? Menar gav hon dig kontanter så lär ingen kunna veta vart dom tagit vägen...Däremot så synd ju en kontoöverföring bra.

• Anonym (Olivia)
    1234568 skrev 2018-09-06 20:28:36 följande:

Finns det någon dokumentation på saken? Menar gav hon dig kontanter så lär ingen kunna veta vart dom tagit vägen...Däremot så synd ju en kontoöverföring bra.

Jag tror att det enda som går att se är att jag satt in pengarna på mitt konto, men inte någon direktkoppling till henne. Däremot så vet de ju hur nära vi var.
  • Anonym (Tere)
    Anonym (Olivia) skrev 2018-09-06 20:30:22 följande:
    Jag tror att det enda som går att se är att jag satt in pengarna på mitt konto, men inte någon direktkoppling till henne. Däremot så vet de ju hur nära vi var.
    Då kan det inte rört sig om mycket pengar. Bankerna är gärna nyfikna när cash förs in på kontot över 100k. Och då "måste" du uppge henne. Där kan det bli problem. Annars så får ni hoppas då att ingen vet om hennes bankfack. Eller att hon dokumenterat det till banken. För även där om de har översikt så blir detta intressant för barnen vid hennes bortgång. 

Rabblar upp olika potentiella event här som du då bör försöka se upp för. 
  • Anonym (gg)

Görs en polisanmälan om att pengarna är borta och du misstänks fått dessa så kommer ju polisen begära ett urdrag från din bank.

Sedan kan det faktiskt vara så att äldre vill ge bort en massa (erfarenhet i vården) pengar/smycken osv i ren tacksamhet för hjälp. Så du ska nog se upp, för tyvärr låter det inte så bra att du säger att du är den enda som brytt dig.

Om du förstår vad jag försöker få fram?

• Anonym (Göran)

Man kan inte göra någon arvslös. Men man kan ge bort skänka pengar egendom till vem som helst när man lever utan att släktingar kan göra något. Är de giriga kan de möjligen hävda att du fått pengarna på ett felaktigt sätt tex att släktingen tvingats lurats att ge bort pengar eller så kan de hävda att pengarna skänkts bort pga sjukdom senil glömsk eller andra orsaker.

• Anonym (Olivia)

Pengarna har jag fått då och då under ca två års tid och det är mycket pengar det rör sig om totalt. Enda gången jag blivit tillfrågad vid insättningen så svarade jag att det var en bröllopsgåva och så var det inget mer med det. Fick en hel del pengar när jag gifte mig, så var ju delvis sant.

Hon sa att det inte fanns noterat nånstans, men nu blir jag ändå rädd. Kan jag straffas på nåt sätt om det kommer fram?

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Göran) skrev 2018-09-06 20:48:10 följande:

Man kan inte göra någon arvslös. Men man kan ge bort skänka pengar egendom till vem som helst när man lever utan att släktingar kan göra något. Är de giriga kan de möjligen hävda att du fått pengarna på ett felaktigt sätt tex att släktingen tvingats lurats att ge bort pengar eller så kan de hävda att pengarna skänkts bort pga sjukdom senil glömsk eller andra orsaker.

I praktiken så blir de ju nästan arvlösa, fanns bara några tusenlappar på kontot kvar sist jag såg det.
  • 1234568
    Anonym (Olivia) skrev 2018-09-06 20:30:22 följande:
    Då tycker jag du ska lyfta ut pengarna och stänga ner kontot.

Om hon var klar i huvudet, och det här var hennes önskan, då ska så ske. Men lagen kan tvinga dig lämna tillbaka pengarna. Och för att vara på säkra sidan, ha pengarna i madrassen tills saken är klar.
    Öppna ett konto på en annan bank, och behöver du bevisa något så är ju saken klar. För kommer saken upp i rätten så måste ju du kunna bevisa att pengarna som satts in på ditt konto kommer någon annan stans ifrån. Jag tror faktiskt att det här är det bästa du kan göra.

Just för att dom vet ni var nära, så kommer ju fingret pekas mot dig. Och börjar saken utredas, så kommer dom ju se att du satt in en större summa under denna tid. Och du får ju knepigt att förklara det. Sedan vet jag inte vad lagen säger. Men ta ut dom och stäng ner det kontot.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Olivia) skrev 2018-09-06 20:50:36 följande:

Pengarna har jag fått då och då under ca två års tid och det är mycket pengar det rör sig om totalt. Enda gången jag blivit tillfrågad vid insättningen så svarade jag att det var en bröllopsgåva och så var det inget mer med det. Fick en hel del pengar när jag gifte mig, så var ju delvis sant.

Hon sa att det inte fanns noterat nånstans, men nu blir jag ändå rädd. Kan jag straffas på nåt sätt om det kommer fram?

Det blir kanske skillnad om det är under längre period. Trodde du menade en stor summa som du fick vid ett tillfälle och då kort tid innan damen gick bort.
  • Anonym (Juristen)

Ja, det kan de alt. kräva att det ska räknas som förskott på arv beroende på din relation till personen.

• Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Anonym (Juristen) skrev 2018-09-06 22:07:54 följande:

Ja, det kan de alt. kräva att det ska räknas som förskott på arv beroende på din relation till personen.

Den dag du är jurist så är jag Kalle Anka.
    TS. Behövs ber info för att din fråga ska gå att besvara. Vill du vara säker på din sak så prata med en riktig jurist som kan göra en mer grundad bedömning av läget och skriv inte mer här. Släktingarna kanske också läser på FL.
  • Furti
    Anonym (Olivia) skrev 2018-09-06 20:15:45 följande:
    Varför får man inte göra vad man vill med sina pengar?
    Hur lång tid innan dödsfallet var det du fick pengarna? Om det är mer än tio år går du helt säker.
  • Anonym (Juristen)
    Anonym (Fyll i anonym signatur) skrev 2018-09-06 22:28:57 följande:

Den dag du är jurist så är jag Kalle Anka.

TS. Behövs ber info för att din fråga ska gå att besvara. Vill du vara säker på din sak så prata med en riktig jurist som kan göra en mer grundad bedömning av läget och skriv inte mer här. Släktingarna kanske också läser på FL.

Hej Kalle Anka sedan åtta år... Onödigt dryg kommentar, tycker du inte? Ställ frågor eller kommentera istället sakligt.

Mitt svar till TS är lika öppet som frågan. Kan släktingarna göra som TS frågar om? Ja, det kan de. Du är inne på huruvida släktingarna skulle vinna framgång med sin talan. Det är en helt annan fråga som såklart beror på omständigheterna, liksom i alla tvister. Men TS bör likväl vara beredd på risken att gåvor från släktingar kan bli tvistiga efter släktingens bortgång.
  • Anonym (Olivia)

Tack för alla råd!

Svar på tråden Kan de kräva pengar?