• Anonym (Kim2)

AF aktivitetsrapportering?

Ja, jag har aldrig varit arbetslös och kommer sannolikt inte att vara det så länge till. Har bara inte pga flera dödsfall i familjen varit så aktiv i arbetssökandet inför att min senaste tjänst avslutades.

Jag har jobbat inom olika myndigheter så jag vet hur det mesta går till men undrar en liten sak bara och det är hur granskningen görs på AF när de tittar på ens aktivitetsrapporter. Hur många och vilka arbeten ska man ha sökt för att "bli godkänd"? Är det skillnad om man precis blivit arbetslös eller varit det längre? Är det skillnad om man har A-kassa eller aktivitetsstöd eller inget av det? Är det några andra saker man förväntas göra annat än att söka jobb och komma på möten?

• Svar på tråden AF aktivitetsrapportering?
  • Anonym (Anonym)

Jag tror de kan bedöma olika beroende på om man har A-kassa eller inte, eftersom att om A-kassan är inblandad så har ju även de något att säga till om huruvida man får ersättning.

Men annars tror jag att de bedömer olika från person till person hur mycket jobb som är rimligt att söka. Har man inte sökt jobb en månad så kan man få en varning, och då har man ju chans att söka fler jobb efter det så att man inte blir av med A-kassan. Man blir ju inte av med den utan varningar.

• Anonym (råger m)

Jag tror inte ens någon tittar på aktivitetsrapporterna jag skickar in.
    Jag söker 8-15 jobb i månaden och det tar max 2 timmar i veckan.
    Gå på möten, delta i jobbmässor det är vad du förväntas göra.
    Jag har även haft en del aktivitetsträffar. Inget märkvärdigt.

Var rädd att jag skulle bli placerad på någon skyddad verstad när a-kasan tog slut men jag gick direkt till aktivitetsstöd och för samma pengar från försäkringskassan som jag fick från a-kassan. 

• Anonym (Kim2)
    Anonym (råger m) skrev 2018-09-07 16:35:27 följande:

Jag tror inte ens någon tittar på aktivitetsrapporterna jag skickar in.
    Jag söker 8-15 jobb i månaden och det tar max 2 timmar i veckan.
    Gå på möten, delta i jobbmässor det är vad du förväntas göra.
    Jag har även haft en del aktivitetsträffar. Inget märkvärdigt.

Var rädd att jag skulle bli placerad på någon skyddad verstad när a-kasan tog slut men jag gick direkt till aktivitetsstöd och för samma pengar från försäkringskassan som jag fick från a-kassan. 

Nu har jag varit där

Nej, jag behöver inte gå på några möten över huvud taget och inte några jobbmässor heller. Någon kommer att ringa eller maila mig då och då för att höra hur det går. Jag anses självgående och förväntas inte vara arbetslös särskilt länge.
  • Anonym (råger m)
    Anonym (Kim2) skrev 2018-09-07 20:28:24 följande:
    Nu har jag varit där

Nej, jag behöver inte gå på några möten över huvud taget och inte några jobbmässor heller. Någon kommer att ringa eller maila mig då och då för att höra hur det går. Jag anses självgående och förväntas inte vara arbetslös särskilt länge.
    ok, bra
    tror det beror på ålder ochså jag blev
    arbetslös vid 58 år nu 61 år
    avser att hanka mej fram så länge det går tills pension
    varje år på aktivitetsstöd isf pension är en ekonomisk framgång

Svar på tråden AF aktivitetsrapportering?