• Aumeå

Ge introduktions jobb. företagare.

Jag är företagare och funderar på prova på introduktions jobb åt nyanlända.

Har fått ett kontrakt på två man i 1 år som ska jobba per timme.

Jag har 6 anställda, men två sista anställda är si o så med, ofta sjuk eller sena på morgonen, lite svårt o hålla liknande arbetstempo som övriga, en halv dan arbetsmoral helt enkelt. Dom övriga anställda klagar lite på dom.
    Funderar på säga upp dessa två och ta in två nyanlända istället.
    Fick siffror presenterade för mig och bidraget under ett helt år  .... personalen tjänar ca 30000 kr i månad per pers, vilket slutar på ca 39426 för mig med arbetaravgift, men bidrags folket ska bara kosta mig 18339 i mån , bidraget är alltså 21027 staten betalar för jag har dom, ganska stora pengar per månad.

Jag har ett AB  men för att säga upp dessa 2 killar behöver jag hävda arbetsbrist, för att sedan anställa nyanlända via mitt enskilda bolag, så sätt slipper jag förbi LAS .

Har någon provat på anställa via introduktions jobb?

Skället till att jag gör så här är stora pengar, jobbet är åt ett kommunalt bolag så timtid är slutet via kontrakt för mig.
    men om jag har kvar dessa två som är lite halvdana så kostar dom mig 946244 kr för det året, tar jag bidrags folket får jag en kostnad på bara 441576 kr
    Får en vinst på bara arbetskostnaden på 504668 kr på ett år om jag kickar dom ordinarie killar och tar bidrags folket istället. 
    Det gör att jag antingen inte behöver plocka ut lön från AB företaget utan bara från det enskilda som har lägre skatt än AB . kan istället ta ut aktie utdelning  på 163075 kr så är det bara 20% skatt på den delen.

Låter det som en vettig ide? skulle ni hoppa på och testa göra en god gärning o anställa på det här sättet?

• Svar på tråden Ge introduktions jobb. företagare.
  • felix le chat

om du permiterar dom och tar in nya via din esnkilda firma som bemanning
    lär du få förklara det i AD om dom du permiterat får reda på det

• Aumeå
    felix le chat skrev 2018-09-03 21:42:14 följande:

om du permiterar dom och tar in nya via din esnkilda firma som bemanning
    lär du få förklara det i AD om dom du permiterat får reda på det

Jag är inte dum utan jobbet utförs via det enskilda bolaget, har inget med AB o göra, vi har samma kläder och samma namn på ab som enskilda bara org nr som är olika, vanligt att man gör så.

Blir arbets brist när det enskilda bolaget tar kommunjobbet från AB så jag är inom lagen.
  • felix le chat
    Aumeå skrev 2018-09-03 21:52:51 följande:
    Jag är inte dum utan jobbet utförs via det enskilda bolaget, har inget med AB o göra, vi har samma kläder och samma namn på ab som enskilda bara org nr som är olika, vanligt att man gör så.

Blir arbets brist när det enskilda bolaget tar kommunjobbet från AB så jag är inom lagen.
    om det enskilda bolaget tecknar avtal via upphandling och ditt AB förlorar kontraktet
    så kan det funka. Lycka till.
    väldigt sällan enskilda firmor vinner upphandlingar. lycka till.

• Aumeå
    felix le chat skrev 2018-09-03 22:06:00 följande:
    om det enskilda bolaget tecknar avtal via upphandling och ditt AB förlorar kontraktet
    så kan det funka. Lycka till.
    väldigt sällan enskilda firmor vinner upphandlingar. lycka till.
    Många advokat firmor är enskilda företag, så inget fel med det, har haft ett enskilt bolag i 18 år,AB i bara 8 år, mest för att den tar större jobb med mer risker, den enskilda går per timme så det finns knappt utgifter utan används för mindre jobb och lägre skatt.
    Myten över ett enskilt bolag är stor hos folk, men tryggast för en leverantör, dom vet att dom får betalt via ett enskilt bolag om ägaren äger fastigheter och har ordnad ekonomi, ett AB  kan gå i konkurs på en dag, inge betalt!

Den nya trenden med AB  är att man kan ta jobb, som ex att sätta ihop villor, flytta över pengar till ett annat bolag och sedan vid 2 års besiktning om besiktnings anmärkningarna är för stora sätta 50000:- ab i konkurs, men fortsätta med moderbolaget, så fungerar den nya tidens AB . Så myterna är stora. 
Svar på tråden Ge introduktions jobb. företagare.