• Stolt Farsa

Varför sätter vi folk i fängelse

Hej i valtider tycker jag att vi tar en omröstning om brott och straff och här vill jag att ni anger den FRÄMSTA anledningen till att vi har fängelsestraff

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-02 10:07
    Det är alltid roligare om ni motiverar era svar också när ni röstat

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför sätter vi folk i fängelse
  • qfnafnjf
    Anonym skrev 2018-09-02 18:51:43 följande:
    Kanske "bara" vänstervriden, då försvarar man ofta kriminalitet, våld och anarki.
    Det är lika förekommande på båda sidor. För vet du vad, båda sidor har samma befolkning och individer.
  • Anonym (123)
    qfnafnjf skrev 2018-09-02 19:13:49 följande:
    Gissar på att du är vad du projicerar emot mig sett till personangreppet.
    Så gå och gråt i nåt hörn då om du blev så kränkt. Hoppas tattarlivet bär frukt för dig, för det kommer det inte göra för de affärer du snattar från.
  • qfnafnjf
    Anonym (123) skrev 2018-09-02 19:57:00 följande:
    Så gå och gråt i nåt hörn då om du blev så kränkt. Hoppas tattarlivet bär frukt för dig, för det kommer det inte göra för de affärer du snattar från.
    Du fortsätter på samma spår med projiceringar märker jag.

Affärer? Det är tur att jag har sjukpension. Ta det lugnt med din rasism och fördomar hörru. Det här är ett familjefora.
  • Anonym (123)
    qfnafnjf skrev 2018-09-02 20:02:39 följande:
    Du fortsätter på samma spår med projiceringar märker jag.

Affärer? Det är tur att jag har sjukpension. Ta det lugnt med din rasism och fördomar hörru. Det här är ett familjefora.
    Ja det märks att du har sjukpension.
  • Anonym (hesse)
    qfnafnjf skrev 2018-09-02 10:25:34 följande:
    Hur är det fördelaktigt för samhället om saker inte snors eller förstörs. Då kan det inte produceras nytt och någon tappar arbete och därmed möjligheten att försörja sig.
    Då skulle resurserna kunna användas till bättre skola/vård/omsorg istället. Eller till innovation. Det vore ju hemskt om vi fick bättre vård istället för att behöva importera nya brandbilar när avskummet vandaliserat dem.

• qfnafnjf
    Anonym (123) skrev 2018-09-02 20:44:06 följande:
    Ja det märks att du har sjukpension.
    Det märks att du inte har något att komma med.
    Anonym (hesse) skrev 2018-09-02 20:47:38 följande:
    Då skulle resurserna kunna användas till bättre skola/vård/omsorg istället. Eller till innovation. Det vore ju hemskt om vi fick bättre vård istället för att behöva importera nya brandbilar när avskummet vandaliserat dem.
    Det är möjligt att det går att allokera bättre.

Bränderna i somras vara det bara ett jävla liv om för att det var miljonärers egendom som brann. Det hade sannolikt inte gått någon nöd på dom ändå. De civila som hotades av bränderna var det inte speciellt mycket fokus på.
  • Anonym (123)
    qfnafnjf skrev 2018-09-02 21:13:46 följande:
    Det märks att du inte har något att komma med.
    Anonym (hesse) skrev 2018-09-02 20:47:38 följande:
    Det är möjligt att det går att allokera bättre.

Bränderna i somras vara det bara ett jävla liv om för att det var miljonärers egendom som brann. Det hade sannolikt inte gått någon nöd på dom ändå. De civila som hotades av bränderna var det inte speciellt mycket fokus på.
    Det hade jag i början till skillnad från dig. Brukar kalla det "verklighetsuppfattning". 

Men ha ett bra liv. Finner ingen mening att argumentera med en intellektuellt underlägsen. 

PS
    Hoppas allt du äger brinner upp då. Går väl ingen nöd på dig med din sjukpension och allt.
  • Anonym (hesse)
    qfnafnjf skrev 2018-09-02 21:13:46 följande:
    Om du menar skogsbränderna i somras så passar de inte riktigt in i dessa resonemanget.

Om du menar bilbränderna så var de drabbade långt ifrån miljonärer. Är man det så bor man lite mer flott. Oavsett deras rikedom så leder bränderna till högre försäkringspremier, ökad import och sänkt välstånd.
  • qfnafnjf
    Anonym (123) skrev 2018-09-02 21:21:05 följande:
    Det hade jag i början till skillnad från dig. Brukar kalla det "verklighetsuppfattning". 

Men ha ett bra liv. Finner ingen mening att argumentera med en intellektuellt underlägsen. 

PS
    Hoppas allt du äger brinner upp då. Går väl ingen nöd på dig med din sjukpension och allt.
    Vad vet du om min uppfattning av verkligheten, är du jag? Även om du hade det vid något tillfälle så är det oklart om det ännu är fallet.

Snälla tänd inte eld på dig själv nu dunning kruger. Det vore så tråkigt. :(
  • qfnafnjf
    Anonym (hesse) skrev 2018-09-02 21:24:30 följande:
    Om du menar skogsbränderna i somras så passar de inte riktigt in i dessa resonemanget.

Om du menar bilbränderna så var de drabbade långt ifrån miljonärer. Är man det så bor man lite mer flott. Oavsett deras rikedom så leder bränderna till högre försäkringspremier, ökad import och sänkt välstånd.
    Det var brandbilar och skogsbränder du snackade om.

Jag förutsatte att det handlade om att bekämpa verkliga eldar och inte ungdomar som blir brända på internet och därför bränner bilar i förorterna i protest.
  • Anonym (hesse)
    qfnafnjf skrev 2018-09-02 21:45:47 följande:
    Det var brandbilar och skogsbränder du snackade om.

Jag förutsatte att det handlade om att bekämpa verkliga eldar och inte ungdomar som blir brända på internet och därför bränner bilar i förorterna i protest.
    Brandbilar ja. Skogsbränder nej. Dina förutsättningar blev inte riktigt rätt denna gång. Heller.

Tänkte mig att vandalisering av brandbil i nogo-zon bara leder till import av dyra bildelar. De flesta håller nog med om att detta är dåligt för Sverige. Är dock medveten om extremister som tänker på ett annat sätt.
  • qfnafnjf
    Anonym (hesse) skrev 2018-09-02 22:04:18 följande:
    Brandbilar ja. Skogsbränder nej. Dina förutsättningar blev inte riktigt rätt denna gång. Heller.

Tänkte mig att vandalisering av brandbil i nogo-zon bara leder till import av dyra bildelar. De flesta håller nog med om att detta är dåligt för Sverige. Är dock medveten om extremister som tänker på ett annat sätt.
    Du är omedveten om att Sveriges största och rikaste naturresurs är skogsbruket. Försök igen.

Rörande brandbilar och reservdelar belyser det att det var dåligt att sälja Stratasys till utlandet. Teknologin som de är kända för gör att man inte behöver importera mer än råämnen och kan kopiera precis vilka mekaniska delar som helst som skulle kunna förekomma i en brandbil, formula1 eller flygplan eller ISS.

Kan du på tal om ditt resonemang förklara varför tangentbordskrigare är så låsta i sitt tankesätt? Beror det på att de är indoktrinerade att hela tiden tänka i marknadsekonomiska termer och inte i praktiska termer?

Är det bättre att köpa nytt än att reparera något? Utifrån arbetstillfällen och ekonomi ska det alltid löna sig att reparera. Annars tar resurserna slut och att bryta nya resurser är en grav miljöpåverkan.

Jag må vara extremist i vissa avseenden. Men jag är inte fatalist.
  • Anonym (jk)

Bovar ska sitta i finkan och ruska galler och leva på vatten och bröd. Där hör de hemma.

Anledningen? En kombination av alla fyra punkter, men där den fjärde punkten är underordnad de tre första. Svårt att utse någon främsta punkt av dessa tre.

• qfnafnjf
    Anonym (jk) skrev 2018-09-03 23:55:44 följande:

Bovar ska sitta i finkan och ruska galler och leva på vatten och bröd. Där hör de hemma.

Anledningen? En kombination av alla fyra punkter, men där den fjärde punkten är underordnad de tre första. Svårt att utse någon främsta punkt av dessa tre.

Här gör du ju gällande att det även ska innefatta rika människor som per definition har lättare att komma undan. Men att de ö.h.t. hamnar i blåsväder är oerhört ovanligt. Men där handlar det om pengar. Här senast var det väl någon norrman erinrar jag mig.

Det finns en anledning till att somliga donerar mer än andra vid olika insamlingsgalor. I det kapitalistiska samhället är det möjligt att tvätta bort kriminalitet med psuedo-filantropi.

Hur rättssäkert är detta egentligen?
  • Anonym (Trötter)
    qfnafnjf skrev 2018-09-02 10:25:34 följande:
    Hur är det fördelaktigt för samhället om saker inte snors eller förstörs. Då kan det inte produceras nytt och någon tappar arbete och därmed möjligheten att försörja sig.
    Intressant synvinkel. På samma sätt är utbredd gängkriminalitet något bra då det skapar jobbtillfällen inom sjukvården, polisen och vapenförsäljningen ;)

Man måste knäcka några ägg...
  • sextiotalist

En kombination av de första fyra punkterna

• qfnafnjf
    Anonym (Trötter) skrev 2018-09-05 07:27:54 följande:
    Intressant synvinkel. På samma sätt är utbredd gängkriminalitet något bra då det skapar jobbtillfällen inom sjukvården, polisen och vapenförsäljningen ;)

Man måste knäcka några ägg...
    Nja intressant är det kanske inte. Men det finns ju ett slags medberoende. Frågan är om man kan begränsa det till just saker som inte i lika hög grad verkar till otrygghet för den parten som berörs så att säga.
Svar på tråden Varför sätter vi folk i fängelse