Kan ni bli trötta på ert barn som har funktionnedsättning?
Rubriken är mycket bizzar och jag ber om ursäkt!
Jag menar inget som helst illa. Jag är bara väldigt nyfiken. Det är nämligen ett händelseförlopp som jag tänker på som fick mig att skapa denna tråd.
DEt kanske inte är just själva diagnosen utan personen själv, liksom barnet som är jobbig. Och då kanske man inte skall skylla på diagnosen?
Av ren nöje, så deltog jag en konstkurs för länge sedan. Det var en människa på 23 års åldern som hade Asperger syndrom. Jag har träffat sådana människor och många gånger tycker jag att personer med denna diagnos är trevliga. Men denna människa var oförskämd, hade en negativ attityd och kunde bli helt otrevlig, för att han ville vara rolig. Det vill säga, att han skämtade på ett mycket nedvärderade sätt.
Under kursen så kunde man ibland ha uppvisningar och man kunde bjuda sina anhöriga.
Så han bjöd båda sina föräldrar. Han var mycket otrevlig mot sin mor men inte mot sin far. Men när han beteende sig mycket dåligt mot sin mor, gjorde inte hans far någonting. Denna händelse fick mig att tänka på om de egentligen bara har en enorm tålamod och går i inställningen av att han har sin diagnos och därför blir ''inte'' trött på honom.
Om det vore idag, hade jag mest troligt sagt någonting till honom att skärpa sig. Både mot sina kurskamrater men även ha respekt mot sina anhöriga som kommer och vill se hans uppvisningar. Han borde ha mer respekt för de, eftersom de bjöd på honom så han kan gå på kursen.
Min nyfikenhet går ut på om föräldrarna, mesta dels mamman kanske aldrig blev less på honom? Hon måste ha blivit mycket sårad.
Ni föräldrar med barn som har någon diagnos. Går ni inställningen av att personen har diagnos och därför blir ni mer tålmodiga. Kan man egentligen skylla allt på diagnosen. I det fallet som denna killen beteende sig, kändes mer som en typiskt snorunge-fasoner som var bortskämd. Och jag tänker att man kan nog inte skylla på hans diagnos egentligen, och kunna säga åt honom att hålla sin klaff och skärpa till sig.
Jag la denna tråd i denna kategori just så att ni kan vara anonyma om ni så vill.