• Anonym (Becca)

Min pappa försökt ta sitt liv och blivit lämmad

Vad ska jag göra?

Min pojkvän har lämnat mig efter 6 år i förhållande och idag försökte min pappa avsluta sitt liv.

Hur hanterar man en sån här sorg? Jag vill inte leva längre. Jag är 22 år.

Jag har inga vänner att prata med och vet inte vart jag ska ta vägen. Någon som varit med om liknande som kanske kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Min pappa försökt ta sitt liv och blivit lämmad
  • Anonym (Mona)

Men kära vän!!

Ta hjälp av vårdcentralen för att få en samtalskontakt och kanske ångestdämpande. Om det känns riktigt akut så kan du ringa psykjouren.

Annars gråt ut hos vänner och familj. Låt dig sörja men kom ihåg att det kommer att bli bättre. Du behöver bara tid.

Många kramar!!!

• Richard1986
    Anonym (Becca) skrev 2018-08-31 17:15:17 följande:

Vad ska jag göra?

Min pojkvän har lämnat mig efter 6 år i förhållande och idag försökte min pappa avsluta sitt liv.

Hur hanterar man en sån här sorg? Jag vill inte leva längre. Jag är 22 år.

Jag har inga vänner att prata med och vet inte vart jag ska ta vägen. Någon som varit med om liknande som kanske kan hjälpa mig?

Hit kan man ringa anonymt på tel.nr 90101 eller maila eller chatta via hemsidan varje dag mellan kl 06-24 om du eller någon närstående har tankar på att avsluta sitt liv.

mind.se/hitta-hjalp/sjalvmordslinjen/

Blir det outhärdligt mitt i natten (21-06) när allt annat är stängt så kan man ringa Jourhavande Medmänniska på tel 08 702 16 80
  • Avenia

Ring din vårdcentral och berätta just detta, så hjälper de dig vidare med vad de anser du behöver. Du behöver ha stöd i detta. Dessutom är du så ung att det är extra prio att du får hjälp. Jag är ledsen att du behöver uppleva detta! Jag hoppas att du får hjälp! Berätta gärna hur det går. Skriv av dig, om så i en anonym tråd eller blogg.

• qfnafnjf

Lita inte på andra så mycket. Att söka hjälp innebär bara att du ger en form av indirekt respons på det som du blir utsatt för och de flesta händelser som sker är avsedda att påverka just mående och är i sig en manifestation av makt.

Bli avtrubbad och inse att du måste leva ditt liv själv och inte genom andra så som du indirekt gör när du låter människor i ditt liv dra ner dig eller påverka dig.

Hoppas detta var till någon hjälp.

• sebbe420
    qfnafnjf skrev 2018-08-31 19:06:45 följande:

Lita inte på andra så mycket. Att söka hjälp innebär bara att du ger en form av indirekt respons på det som du blir utsatt för och de flesta händelser som sker är avsedda att påverka just mående och är i sig en manifestation av makt.

Bli avtrubbad och inse att du måste leva ditt liv själv och inte genom andra så som du indirekt gör när du låter människor i ditt liv dra ner dig eller påverka dig.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Ja gud, hur kan man låta sig bli påverkad av att ens kärlek gör slut och att en familjemedlem försöker ta sitt liv? Den där andra meningen kan du ju inte vara nöjd med själv, det var det värsta ordbajseri jag har läst. Snälla ge aldrig råd till människor i nöd mer. Att bli avtrubbad är inte något eftersträvansvärt.
  • qfnafnjf
    sebbe420 skrev 2018-08-31 20:17:49 följande:
    Ja gud, hur kan man låta sig bli påverkad av att ens kärlek gör slut och att en familjemedlem försöker ta sitt liv? Den där andra meningen kan du ju inte vara nöjd med själv, det var det värsta ordbajseri jag har läst. Snälla ge aldrig råd till människor i nöd mer. Att bli avtrubbad är inte något eftersträvansvärt.
    Det bekommer mig inte så mycket att du blir melodramatisk och ställer in dig på uppfostringsläge.

Tvärtom. Det är ett väldigt bra sätt att orka leva ändå trots motgångar som bara staplas upp genom att bli avtrubbad. Det behöver inte innebära att man inte kan stötta och stödja ändå när man själv orkar och kan.

Har du någonsin försökt återge något dött livet eller hållit något döende i dina armar? Kom tillbaka när du gjort det och berätta om hur det kändes att inte kunna göra ett skit.
  • Anonym (A)

Om du bor nära Göteborg/ Halland finns jag gärna, saknar också vänner och jag hjälper gärna dig!

Svar på tråden Min pappa försökt ta sitt liv och blivit lämmad