• KittyCatGirl

Vem äger hunden, den som betalar eller den som skrev på köpavtalet?

Så vi har köpt en valp i familjen, där jag är 20 som bor hemma, för en vecka sedan så köpte vi valpen och då så hade min far sagt att han skulle "låna" 8000 kronor för att köpa henne. Så han säger att det är jag som ska betala, men sedan så skrev han på köpavtalet.

Jag har bevis via Swish att jag betalade till hundsäljaren för hunden.

Anledningen till att jag vill veta är för att jag tar mestadels hand om den då jag är osäker på om min far är lämplig till att göra det på grund av hans tålamod och temperament. Jag vill kunna om "push comes to shove" kunna "få" ägarskapet genom att vara den som betalat för valpen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-30 00:49
    Om det var oklart så ville min far låna pengar av mig men jag betalade direkt till säljaren. dessutom så sa han inte när han skulle betala tillbaka och hur.

• Svar på tråden Vem äger hunden, den som betalar eller den som skrev på köpavtalet?
  • Milissis

Du äger skulden han äger hunden. vill du ha cash ring konofogden men hunden kan aldrig vara din. 

• Ignoramus

Jag tror också att eftersom djur räknas som egendom så är det den som har betalat för djuret som äger det. Vid skilsmässor brukar de gå efter vem som står för utgifterna (inköp, mat, försäkring etc) och merparten av omvårdnaden. Så jag tror att du ligger bra till, men jag är ingen jurist. :)

Har ni reggat hunden i jbv? Om inte (det är lag på det så det måste göras oavsett), så gör det i ditt namn.

• sysop

Det är ett tydligt fall som hamnar under civilrätten och där avtalslagen.

för avtalslagen gäller att man ska på ett eller annat sätt kunna styrka att det finns ett avtalsförhållande och innehållet i detta, vilket görs enklast i skrift respektive påskrift.

Kan du styrka:
    1. Att du lånat ut pengarna samt villkoren för detta lån

2. Att inköpet gjorts på ditt uppdrag

• Milissis
    sysop skrev 2018-09-01 08:09:46 följande:

Det är ett tydligt fall som hamnar under civilrätten och där avtalslagen.

för avtalslagen gäller att man ska på ett eller annat sätt kunna styrka att det finns ett avtalsförhållande och innehållet i detta, vilket görs enklast i skrift respektive påskrift.

Kan du styrka:
    1. Att du lånat ut pengarna samt villkoren för detta lån

2. Att inköpet gjorts på ditt uppdrag

Dessutom måste köparen av hunden ha ett avtal som visar en köpeskilling i paritet med det lånade beloppet. Hundköparen kan alltid hävda att lånet inte var i syfte att köpa just en hund utan nåt annat. Vill man då ha hunden så måste man begagna sig av en utmätning från kronofogden och det händer inte att de utmäter djur

• Ignoramus

Fast ts lånade väl aldrig ut pengarna, utan har tvärtom ett (swish)kvitto på att hen betalade för hunden? Så det handlar ju inte om pengarna utan vem som lagligen äger hunden?

Milissis skrev 2018-09-02 01:16:04 följande:

Dessutom måste köparen av hunden ha ett avtal som visar en köpeskilling i paritet med det lånade beloppet. Hundköparen kan alltid hävda att lånet inte var i syfte att köpa just en hund utan nåt annat. Vill man då ha hunden så måste man begagna sig av en utmätning från kronofogden och det händer inte att de utmäter djur

• sysop
    Ignoramus skrev 2018-09-02 07:11:59 följande:

Fast ts lånade väl aldrig ut pengarna, utan har tvärtom ett (swish)kvitto på att hen betalade för hunden? Så det handlar ju inte om pengarna utan vem som lagligen äger hunden?

Att transaktionen gick via ett swich förfarande direkt till den tidigare ägaren behöver inte vara något avgörande.

Enkel jmf.
    Säg att Du och en vän är på restaurang och äter, tanken är att var och en ska betala för sin mat men när det är dax för betalning så fungerar inte din väns betalkort och då lånar du ut pengar till din vän genom att med ditt kort även betala för dennes mat. Detta är ett fall av ett lån mellan dig och din vän under förutsättning att det klargjorts att det är just ett lån och inte en gåva.
  • sysop

Lånet är en sak och köpet av hunden en annan rent civilrättsligt.

Så frågan som ska besvaras i legala termer är - Har parterna ingått ett låneförfarande?, när det gäller ägandet av hunden så vad jag kan läsa mig till så finns det ett påskrivet köpeavtal och då får det granskas för att avgöra vad som står i detta.
  • äldreochklokare

låter otroligt jobbigt att ha en sån relation till sin egen pappa, där man inte bara kan reda ut detta hemma vid köksbordet 

• Milissis

Då har jag läst det o noga flåt

• FallenAngelNr1000

Den som betalar för hunden och tar hand om den mest blir den som är "ägaren" i tvistemål.Sen spelar det ingen roll om vem som står på kontraktet oftast.

Glöm inte då att det även är du som ska betala hos veterinär, brukssaker, dentastiks, mat..osv.

Det finns djuradvokat. Varför inte slå dom en signal och fråga dom ? 

Sen att han höjer rösten gör inte så mycket. Men värre om han rycker i kopplet utav frustration, tittar i mobilen och inte låter hunden stanna och lukta mer än vid behov, inte motionerar den. Inte är villig att köpa in de saker som behövs eller kan förbättra för hunden.

Svar på tråden Vem äger hunden, den som betalar eller den som skrev på köpavtalet?