• Tihi

Vad är din favoritdoft?

Vad gillar du allra bäst? Det kan t ex vara en parfym, tvåldoft, nytvättade kläder, nyklippt gräs, doften av din katt eller hund eller doften efter ett höstregn.

Jag har svårt för parfymer men gillar äkta tvåldoft men inte moderna showergels som doftar konstgjorda sommarängar.

• Svar på tråden Vad är din favoritdoft?
  • Anonym (Mmmm...)

Min man och mina barn
    Mina husdjur
    Skog
    Choklad
    Årstider (!)
    Rosor
    Bensin...

• Tihi
    Aniiee skrev 2018-08-29 14:10:03 följande:
    Litren reflektion: Det är väldigt "enkal" och jordnära/hemkära dofter som gillas i den här tråden. Inte direkt något högtflygande. Det ger mig hopp om mänskligheten.
    Det är intressant också att bara en person har nämnt en parfym. Kanske är parfym inte så populärt som reklamen försöker få oss att tro?
  • Alvina

Grumme såpa eller vad det heter, tjära, doften som avges när man precis blåser ut ett stearinljus (som kommer från röken), vedbrasa, grill (älskar doften som kommer från tända kolgrillar) är några exempel jag kommer på för stunden.

• Anonym (Lite eljest)

Min flickväns fotsvett

• Anonym (H)

Doften från avgaserna av skotrar och mopeder. Doften av bensin, vanilj, jordkällare, nyklippt gräs, min sambos svett, när man steker vitlök, solvarma tomater och doften på fingrarna efter man har tagit i en tomatplanta. Dofterna från min hud när man varit ute i solen, luktar gärna på mina armar då, haha!

• Mayjel

Finns massvis med dofter som jag uppskattar högt.

Just nu så är det min picklade rödlök som står i kylen. Utan att överdriva så fick jag nyss nåt slags näsklimax när jag sniffade på den härliga ättikslag som löken ligger i. Tänk att en simpel doft kan göra en euforisk nästan. 

Andra ljuvliga matdofter jag kan komma på för stunden är grekisk fet yoghurt, nötköttgryta, färsk tzatziki, pommes frites, nybakade drömmar, smultronsirap och vispad vaniljgrädde. Mmm..Kyss

• Mayjel
    Anonym (R) skrev 2018-08-28 16:05:34 följande:

Bensin/diesel, garagelukt, ljuvligt doftande nybryggt kaffe, nytvättade kläder, handspritsdoft, doften av min hund, hur min man luktar, ja herregud, finns så många dofter som man bara blir förtrollad av typ :)

Höll på att glömma kaffe. Själv dricker jag inte kaffe men älskar ändå doften av malt kaffepulver. Vi hade en stor glasburk i köket minns jag från barndomen. Blev som berusad av att sticka in näsan där ibland och suga i mig den starka, beska doften. 

Lustigt att man kan älska en doft men samtidigt inte gilla dess smak Solig 
  • Meddelande borttaget
  • burleskburkläsk

En hel del dofter här i tråden jag tycker om...skall se om jag kan komma på några.

Röken från en tändsticka som släckts.

Plånet på tändsticksasken.

Grillad mat

Öppen eld

Rökt makrill

Fruktköttet från olika meloner

Thaibuffé, lukten från en riktigt bra sådan är 10/10

Julbord: julmust, pepparkakor, Janssons och Vörtbröd

Säkert några som varit med förut men men...

• Anonym (Yum)

-Nyammad bebismun 
    -Bensin, typ moppe/motorcykel ... väcker gamla minnen
    -Armani's "Stronger with you" parfym, manlig och sååå god!
    -Doften efter ett sommarregn
    -Bastudoft
    -Revlon's röda hårserie
    -Kanelbullar
    -Yankee Candle doftljus "Cinnamon sparkle" och "Chai hot apple"

• Anonym (Hh)

Ren tvätt, kaffe från kaffehandeln, vaniljparfym, snön, blommor utomlands som luktar starkt, god mat, fräsch luktspray, doftljus, inte för starka. Klorin.

• Cereal Killer

Doften man kan känna på hösten av övermogna äpplen. Eller äpplen över huvud taget. 

Doften av storstäder. Ozon, kolväteföreningar, svavel, varm asfalt, blandat med diverse dofter från bagerier och street food. 

Stekt smör.

Plus en massa som redan nämnts. Tändstickor när de släcks, bensin, sommarregn mm. 

Svar på tråden Vad är din favoritdoft?