• Anonym (Vilsen)

Jag har inget att se fram emot resten av mitt liv

Usch, jag har vadat ner mig i sån jäkla svacka just nu, och det känns som om att jag självmant inte kan kravla mig ur den.

Jag är ett par år från att fylla 30 och antar att jag borde ha någon slags plan för framtiden, men den finns inte. Jag har läst massvis av liknande trådar på FL, men de skiljer sig mot min situation. 

Jag har uppnått det jag ville, och nu vet jag liksom inte varför jag ska fortsätta?

Jag har vetat hela livet att jag inte vill ha barn. Familjeliv får mig att rysa rent fysiskt. Istället ville jag satsa på karriären. Vilket jag gjort, och nu på något mirakulöst vis har jag ett jobb med en bra bit över 100k i månaden och har massa företag som sliter i mig att börja jobba för dem.

Jag har en partner som är the one. På alla sätt och vis. Och även vänner som jag vill behålla resten av livet.

Så vad fan gör jag nu? Att gå upp på morgonen är inget problem, jag älskar mitt jobb, men det är liksom den långsiktiga planen. Även om min vardag är härlig så ger det mig totala panikkänslor att inte ha någon framtidsplan. Och varje gång jag försöker styra upp en sådan låser det sig, eftersom

Jag har karriären som var mitt mål.
    Jag har min drömpartner.
    Jag vill inte ha barn.
    Jag drömmer inte om att resa jorden runt, jag reser redan i jobbet så bara tanken på Arlanda och andra flygplatser gör mig trött.

Vafan gör jag nu? Vad kan man kämpa för?

• Svar på tråden Jag har inget att se fram emot resten av mitt liv
  • Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2018-08-27 13:22:52 följande:
    Då är det dags för nya utmaningar.
    Förslag
    Volontärsarbete, där kan du hitta allt mellan himmel och jord, allt från att arbeta ute i flyktingläger, katastrofområden, hjälpa hemlösa i Sverige eller ett katthem.

Att gå in som familjehem känns nog inte rätt grej för dig, men att arbeta med ungdomar som är i utanförskap eller riskerar att hamna i utanförskap är kanske mer tilltalande.

Arbeta som godman.

Hjälpa äldre som vill komma ut.

Och så kan vi gå in på egoområdet.
    Triathlon, där Iron Man kan vara en rejäl utmaning.
    Äventyrsresor (alltså inte de klassiska med flyg till trevliga områden), cykla jorden runt, segla jorden runt.

Och en sak till
    Skaffa en stor trädgård och tänk på det kinesiska ordspråket

"Vill du bli lycklig en dag, drick en flaska vin. Vill du bli lycklig en månad, skaffa dig en kvinna. Vill du bli lycklig hela livet, skaffa dig en trädgård"

Lycka till och hoppas någon idé tilltalar dig eller att du får ännu mer idéer
    Håller med
  • Anonym (Mk)

Har du tänkt verkligen noga igenom att du inte vill ha barn?? Är du säker på det? det är det bästa Gudsgåva man kan få ... om du inte kan få ett barn så kan du adoptera du kommer inte ångra dig ditt liv kommer fyllas med kärlek och då blir det riktigt familjeliv som gäller...

• Tomelilla15
    Anonym (usch) skrev 2018-08-27 15:57:31 följande:

Men hjälp vilken otroligt pinsam ts. Du har ALLT men ändå gnäller du. Du borde fan skämmas!

Nä, det tycker jag inte. Att sträva tror jag är det som gör människan lycklig. Känsla av meningslöshet tar kål på vem som helst.

Ett enkelt sätt att ge sig själv en riktig utmaning det är att kliva utanför sin komfortzon och göra något du inte brukar. Du kommer få utmaning och se mening och mål i livet genom att göra gott. Mitt bästa råd är att du delar med dig av dina tillgngar. Når du möter människor som har det jävligt så kommer du se hur meningsfullt livet känns när du kan hjälpa till. Den här tråden kommer du skratta åt. Du har fått många exempel ovan på hur du kan engagera dig. Du har säkert många fördelar i ditt liv just nu som du kan använda. Och vet du, det är inte ens dåligt för vare sig karriären eller förhållandet att man prioriterar att våga och orka hjälpa andra. Visa det istället och föregå med gott exempel.
  • Anonym (o)
    Anonym (Mk) skrev 2018-09-10 22:38:23 följande:

Har du tänkt verkligen noga igenom att du inte vill ha barn?? Är du säker på det? det är det bästa Gudsgåva man kan få ... om du inte kan få ett barn så kan du adoptera du kommer inte ångra dig ditt liv kommer fyllas med kärlek och då blir det riktigt familjeliv som gäller...

Sluta! Varför ska det hetsas om barn konstant? Vissa vill inte. Jävla oförskämt att försöka trycka på folk något de uttryckligen inte önskar.

Livet är inte tomt utan barn, liksom livet kan vara totalt innehållslöst och utan kärlek för de med barn.
  • Tomelilla15
    Anonym (o) skrev 2018-09-10 23:47:51 följande:

Sluta! Varför ska det hetsas om barn konstant? Vissa vill inte. Jävla oförskämt att försöka trycka på folk något de uttryckligen inte önskar.

Livet är inte tomt utan barn, liksom livet kan vara totalt innehållslöst och utan kärlek för de med barn.

Exakt. Sluta med barnhets. Det finns mycket fint med att ha barn och att få vara förälder men det är fasen så jobbigt också, ett rent helvete ibland, det ger både kroppslig påfrestning, psykisk påfrestning, hjärtesorg, oro och en massa annat som är jävligt jobbigt. Barn är inte något för alla. Tror barn som föds av föräldrar som inte vill ha dem inte heller har det tipptopp. Så sluta bara att tjata.
  • Anonym (Mannen)
    sextiotalist skrev 2018-08-27 13:22:52 följande:
    Då är det dags för nya utmaningar.
    Förslag
    Volontärsarbete, där kan du hitta allt mellan himmel och jord, allt från att arbeta ute i flyktingläger, katastrofområden, hjälpa hemlösa i Sverige eller ett katthem.

Att gå in som familjehem känns nog inte rätt grej för dig, men att arbeta med ungdomar som är i utanförskap eller riskerar att hamna i utanförskap är kanske mer tilltalande.

Arbeta som godman.

Hjälpa äldre som vill komma ut.

Och så kan vi gå in på egoområdet.
    Triathlon, där Iron Man kan vara en rejäl utmaning.
    Äventyrsresor (alltså inte de klassiska med flyg till trevliga områden), cykla jorden runt, segla jorden runt.

Och en sak till
    Skaffa en stor trädgård och tänk på det kinesiska ordspråket

"Vill du bli lycklig en dag, drick en flaska vin. Vill du bli lycklig en månad, skaffa dig en kvinna. Vill du bli lycklig hela livet, skaffa dig en trädgård"

Lycka till och hoppas någon idé tilltalar dig eller att du får ännu mer idéer
    Då hade faktiskt Jesus rätt =)
  • Lilyje

Hitta en hobby. Fotografera? Då kan du ha som mål att ställa ut i ett större rum.

Sticka? Ge dig fan på att mästra alla tusentals sätt att variera mönster.

Måla? Sjunga? Fjällvandra? Bergsklättra? Det finns massor att göra, och man behöver inte nöja sig med att lära sig något, man kan sträva efter att bli ?? bäst ??

Spara pengar så att du kan gå i pension vid 50 och bygga ditt drömhus?

Lär dig ett nytt språk och åk sedan och tågluffa i det landet en månad eller ett halvår?

Du verkar ha alla förutsättningar till att göra precis vad du vill, så bara du sätter gränser :)

• Anonym (S)

Jag är inte här för att ge dig tips på normala hobbies. Om du är en som "flying hight " och verkligen vill utforska och granska så är det detta samhälle vi lever i och det som finns utanför samhället. Vad styr mänskliga grupper åt olika håll, vem är du i denna soppa och varför? Vilken är din roll i universum och vad är skillnaden mellan liv och död? Vilka frekvenser lever vi på och varför, vad gör oss friska vs sjuka? Är hela vården och samhället uppbyggt på en maktstruktur. Stanna upp, analysera, reflekter, hitta ngt nytt, dra samband saker som de ser ut att vara eller är de egentligen när man går till botten med dem totala motsattsen. Hitta dig själv genom reflektioner och kritik i detta samhälle du lever inom och utanför samhället. Av diverse anledningar började jag med dett för flera år sedan och jag känner verkligen mening och om inte livets största uppgift att hålla på med dessa funderingar. Tidigare trodde jag andra saker var viktiga jag har en helt normal tråkig svensson... nu vet jag mer om vad det innebär att vara satt på jorden.

Hoppas du hittar något att se fram emot.

• Anonym (H)

Skaffas en hund eller katt om du har lust med det. Lär den tricks eller gör nåt roligt som gör att du har något att sträva efter. Skaffa en hobby där du kan utvecklas, börja träna och kanske utföra någon sport, typ kampsport, där du graderar och klättrar uppåt. Eller plugga några enkla kurser?

• Anonym (Terapeuten)

När jag läser ditt inlägg får jag en känsla av att du känner en stor tomhet inom dig. Som att du levt ditt liv i ett känslomässigt kylskåp, och det inte är hållbart längre.

Du säger att du inte vill ha barn, fair enough. Det låter som att du bestämt dig för länge sedan. Att man tidigt bestämmer sig för att inte ha barn tyder ofta på att man stängt av, eller inte har tillgång till, en viktig bit av sig själv, sina känslor. Det betyder inte att jag råder dig att skaffa barn, men i kombination med att du faktiskt tappat bort dig själv i livet skulle jag råda dig att träffa en coach/terapeut som hjälper att hitta ditt sanna jag. Vad betyder något för dig, egentligen? Varför är det så tomt när du "lyckats" i dina egna och andras ögon? Vad är det under fasaden som ber om uppmärksamhet?

• Anonym (Gnäll)

Jag har svårt att förstå vad du gnäller över. Du har det många önskar sig. En sjukt bra utgångspunkt till att göra exakt vad du vill. Och du har ett jobb du tycker om? Vet du hur många som hatar att kliva upp på morgonen på grund att de måste gå till ett jobb de inte tycker om. Så svårt kan det inte vara att hitta något meningsfullt att göra.

Jag har så många drömmar och mål att jag aldrig skulle behöva jobba med ett vanligt jobb för att fördriva tiden. Däremot har jag inte möjlighet eller pengar att göra det jag vill göra.

Svar på tråden Jag har inget att se fram emot resten av mitt liv