• carpediem86

Migrationsverket.. Ansökt om PUT, ska resa under handläggningen. Problem?

Hej!

Fakta:

UT för min fru går snart ut 2018-09, ansökt om PUT
    Vi ska vara utanför Europa två månader 2018-11 -> 2018-12
    Min frus mamma är sjuk (giltig anledning att få resa?)
    Jag ska arbeta utomlands, vi är gifta (giltig anledning att få resa?)
    Jag har varit i kontakt med MiG på telefon samt mejl och fått olika svar :/ Senaste mejlet fick jag inget svar på alls..

Det jag fått fram från MiG hittills är att de tycker att min fru ska stanna själv i Sverige medan jag åker utomlands och arbetar två månader och att min fru inte ska få träffa sin sjuka mor eftersom de inte har tid att behandla vårt ärende. Men de har nämnt en väg runt detta. Om jag nu förstått dem rätt, för den första jag pratade med sa saker som motsäger detta.. 

1. Vi ska fråga MiG innan utresa och ange anledning till resan så kanske de beviljar att min fru får resa ut ur landet. Annars får hon inte ens resa ut? Här sa de två jag pratat med olika, ena sa att det går bra att få resa ut utan tillstånd.

2. Vi ska kontakta ambassaden i det land vi ska resa till före utresa, men efter vi fått klartecken från MiG. Då kan de ordna med ett D-visa till henne sen innan hemresa. Men vi kan inte få veta om de kommer fixa detta åt oss eller ej förrän det är dags. Väljer de att inte hjälpa oss får hon inte resa tillbaka till Sverige förrän PUT är klart.

2b. Om hon inte får D-visa så är hon inte i Sverige när PUT blir behandlat. En av de från MiG jag pratat med sa att de inte behandlar klart ansökan om man är utomlands. Men hon kan ju inte komma tillbaka heller, så då får hon aldrig mer komma till Sverige och jag måste flytta utomlands för att vi ska få vara tillsammans? Låter konstigt, och den andra jag pratade med från MiG sa att det här inte stämmer. Vet någon var jag kan läsa mer om detta då telefonisterna på MiG säger emot varandra?

Vi vill väldigt gärna åka tillsammans och det ska bli så skönt om ett drygt år när min fru kan få medborgarskap och pass härifrån och MiG inte längre ska styra över våra val kring att få rätt att besöka sjuka föräldrar och liknande. Har någon här fler idéer på hur vi kan få till detta så tar jag gärna tips, eller om någon kan bekräfta hur det ligger till eftersom MiG säger olika saker när jag pratar med olika personer där.

• Svar på tråden Migrationsverket.. Ansökt om PUT, ska resa under handläggningen. Problem?
  • Anonym (Ja)

Säkrast är att hon stannar här tills put är klart.

Men hon får resa ut utan att der är klart. Och hon får put även om hon åker, men måste vänta utanför Sverige.

• Anonym (Vistelsetiden)

Din fru bör inte göra en längre resa utomlands än högst sex veckor per år tills PUT är klar. Är hon utomlands längre tolkas det som att hennes vistelse i Sverige avbrutits. (Det gäller särskilt om hon rest tillbaka till sitt ursprungsland) Det kan leda till att hon inte får PUT och att ni måste börja om hela processen med att söka UT från hennes hemland igen.

• carpediem86
    Anonym (Vistelsetiden) skrev 2018-08-26 14:56:59 följande:

Din fru bör inte göra en längre resa utomlands än högst sex veckor per år tills PUT är klar. Är hon utomlands längre tolkas det som att hennes vistelse i Sverige avbrutits. (Det gäller särskilt om hon rest tillbaka till sitt ursprungsland) Det kan leda till att hon inte får PUT och att ni måste börja om hela processen med att söka UT från hennes hemland igen.

Totalt 6 veckor/år eller under en ettårsperiod? Vi reser rätt mycket och har det som ett stort intresse och har redan förbrukat någon vecka av de 6 i så fall. Vet du var vi kan läsa om detta?
    Det jag hittar är bara att man får medborgarskapet några veckor senare om man varit utomlands en längre tid då hemvisttiden under den perioden inte räknas.

Resan är redan bokad sedan tidigare. Vi hade inte dubbelkollat och sett att kötiden för PUT ökat en hel del. De vi pratat med har fått PUT rätt snabbt tidigare och inte behövt vänta närmare ett halvår i kö innan ärendet behandlats. 

Om PUT blir klart inom 2 månader så hinns det med innan den tänkta resan. Om det blir klart inom 4 månader hinns det med innan hemresan. Blir det klart senare än så blir det problem ifall hon följer med. 
  • Anonym (Vistelsetiden)
    carpediem86 skrev 2018-08-26 16:33:44 följande:

Totalt 6 veckor/år eller under en ettårsperiod? Vi reser rätt mycket och har det som ett stort intresse och har redan förbrukat någon vecka av de 6 i så fall. Vet du var vi kan läsa om detta?

Det jag hittar är bara att man får medborgarskapet några veckor senare om man varit utomlands en längre tid då hemvisttiden under den perioden inte räknas.

Resan är redan bokad sedan tidigare. Vi hade inte dubbelkollat och sett att kötiden för PUT ökat en hel del. De vi pratat med har fått PUT rätt snabbt tidigare och inte behövt vänta närmare ett halvår i kö innan ärendet behandlats. 

Om PUT blir klart inom 2 månader så hinns det med innan den tänkta resan. Om det blir klart inom 4 månader hinns det med innan hemresan. Blir det klart senare än så blir det problem ifall hon följer med. 

Det närmaste ett svar jag lyckats komma är att det inte handlar om kalenderår, inte heller årsperioder, utan total restid per antalet år i hela perioden. Har hon haft UT i 2 år får den totala restiden vara högst 12 veckor under hela perioden och ingen resa får vara längre än 6 veckor.

Hur har ni tänkt att hon ska få komma tillbaka till Sverige utan varken uppehållstillstånd eller visum? Hur har ni tänkt att hon ska kunna få sitt PUT om hon vistas utomlands?
  • carpediem86
    Anonym (Vistelsetiden) skrev 2018-08-26 19:19:26 följande:
    Det närmaste ett svar jag lyckats komma är att det inte handlar om kalenderår, inte heller årsperioder, utan total restid per antalet år i hela perioden. Har hon haft UT i 2 år får den totala restiden vara högst 12 veckor under hela perioden och ingen resa får vara längre än 6 veckor.

Hur har ni tänkt att hon ska få komma tillbaka till Sverige utan varken uppehållstillstånd eller visum? Hur har ni tänkt att hon ska kunna få sitt PUT om hon vistas utomlands?

Jag håller på att försöka få tydliga svar från Migrationsverket vad som gäller, eller var jag kan läsa kring vad som gäller.. Men som det verkar kunna vara så finns följande möjligheter:

1. Hon får PUT innan avresa. Allt är då löst, om det går så pass snabbt vill säga.
    2. Ärendet blir klart under resans tid, vi hämtar ut PUT på ett Svenskt konsulat utomlands.
    3. Ärendet drar ut på tiden, trots att vi inte har barn eller något annat särskilt att ta hänsyn till. Det kan då gå att få ett D-visa från Svenska ambassad för att ändå få resa in i Sverige i väntan på PUT.
    4. Skiter sig allt i punkt 1-3 då måste min fru vänta tills det är klart innan hon får åka in i Sverige. Men vid det planerade hemresedatumet har drygt 4 månader passerat från att vi lämnade in ansökan. Det står att det brukar ta 2-5 månader, så i värsta fall bör det inte behöva bli lång tid extra.

Problemet är att jag inte fått några raka svar från migrationsverket kring detta än, utan de jag pratat med säger olika saker. Allt ifrån det jag beskrivit i det här inlägget till att hon inte kan få sitt PUT om hon är utomlands alls och att man behöver tillstånd för att ens få åka ut ur Sverige då tiden för UT gått ut. 

• carpediem86

Nu har jag väntat i två veckor på svar på mejl och det verkar inte komma något då väntetiden är 1 vecka och jag tidigare fått svar inom 1 vecka. Jag ringde och fick prata med en person som var kunnig och besvarade allting tydligt. Han dubbelkollade ett par saker med kollegor för att vara säker. Det var ungefär som jag tänkte och två saker som sagts av andra tidigare från MiG var felaktiga. Så här fungerar det i vårt fall ifall någon är i en liknande situation:

Väg 1. Hon får PUT innan avresa. Allt är då löst, om det går så pass snabbt vill säga.

Väg 2. Ärendet blir klart under resans tid, vi hämtar ut PUT på en Svensk ambassad utomlands. Där bokar man först möte för att få lämna biometri och det tar ca 1 vecka att skapa PUT kortet samt upp till 4 veckor att skicka. Det går inte att få kortet skapat där på plats sa han, utan det måste skickas.

Väg 3. Han sa att det var ovanligt att det tar längre tid än de 2-5 månader som står på sidan, men att det kan hända om det är något särskilt som måste kontrolleras eller så. Det kan gå att få ett D-visa från Svenska ambassad för att ändå få resa in i Sverige i väntan på PUT, men MiG kan inte hjälpa till med något kring det.

Väg 4. Fungerar inget i punkt 1-3 måste min fru vänta tills PUT ansökan är behandlad klart innan hon får åka in i Sverige. Inte värre än så i alla fall.

Vid vårt planerade hemresedatum har drygt 4 månader passerat från att vi lämnade in ansökan. Det står att det brukar ta 2-5 månader, så i värsta fall bör det inte behöva bli lång tid extra utomlands.

Jag frågade specifikt om det påverkar på något sätt om man är utomlands mer än 6 veckor och det påverkar inget för förlängningen av UT mer än att det kan se konstigt ut om man tillbringat allt för lång tid utanför Sverige förstås.

• Anonym (Olika)

Vad har svärmor för sjukdom? Vad är prognosen?

• carpediem86
    Anonym (Olika) skrev 2018-08-27 17:13:08 följande:

Vad har svärmor för sjukdom? Vad är prognosen?

Det är en psykisk sjukdom (vet inte exakt diagnos) men hon har blivit lite bättre nu så prognosen ser lovande ut skulle jag säga. Ett tag var det riktigt illa, hon vägrade äta, ville inte prata och mådde inte alls bra.
Svar på tråden Migrationsverket.. Ansökt om PUT, ska resa under handläggningen. Problem?