Migrationsverket.. Ansökt om PUT, ska resa under handläggningen. Problem?
Hej!
Fakta:
UT för min fru går snart ut 2018-09, ansökt om PUT
Vi ska vara utanför Europa två månader 2018-11 -> 2018-12
Min frus mamma är sjuk (giltig anledning att få resa?)
Jag ska arbeta utomlands, vi är gifta (giltig anledning att få resa?)
Jag har varit i kontakt med MiG på telefon samt mejl och fått olika svar :/ Senaste mejlet fick jag inget svar på alls..
Det jag fått fram från MiG hittills är att de tycker att min fru ska stanna själv i Sverige medan jag åker utomlands och arbetar två månader och att min fru inte ska få träffa sin sjuka mor eftersom de inte har tid att behandla vårt ärende. Men de har nämnt en väg runt detta. Om jag nu förstått dem rätt, för den första jag pratade med sa saker som motsäger detta..
1. Vi ska fråga MiG innan utresa och ange anledning till resan så kanske de beviljar att min fru får resa ut ur landet. Annars får hon inte ens resa ut? Här sa de två jag pratat med olika, ena sa att det går bra att få resa ut utan tillstånd.
2. Vi ska kontakta ambassaden i det land vi ska resa till före utresa, men efter vi fått klartecken från MiG. Då kan de ordna med ett D-visa till henne sen innan hemresa. Men vi kan inte få veta om de kommer fixa detta åt oss eller ej förrän det är dags. Väljer de att inte hjälpa oss får hon inte resa tillbaka till Sverige förrän PUT är klart.
2b. Om hon inte får D-visa så är hon inte i Sverige när PUT blir behandlat. En av de från MiG jag pratat med sa att de inte behandlar klart ansökan om man är utomlands. Men hon kan ju inte komma tillbaka heller, så då får hon aldrig mer komma till Sverige och jag måste flytta utomlands för att vi ska få vara tillsammans? Låter konstigt, och den andra jag pratade med från MiG sa att det här inte stämmer. Vet någon var jag kan läsa mer om detta då telefonisterna på MiG säger emot varandra?
Vi vill väldigt gärna åka tillsammans och det ska bli så skönt om ett drygt år när min fru kan få medborgarskap och pass härifrån och MiG inte längre ska styra över våra val kring att få rätt att besöka sjuka föräldrar och liknande. Har någon här fler idéer på hur vi kan få till detta så tar jag gärna tips, eller om någon kan bekräfta hur det ligger till eftersom MiG säger olika saker när jag pratar med olika personer där.