• Anonym (Jag)

Vem äger texten?

Helt chockad.

För några år sen läste jag en svenskakurs och skrev en novell. Min gamla lärare var författare och har nu gett ut en ny bok, med min inledning!

Vad gör jag? Vem kontaktar jag? För inte har hon rätt till det? Det är väl jag som äger mina texter även om de lämnades in till henne?

• Svar på tråden Vem äger texten?
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Jag) skrev 2018-08-24 10:18:12 följande:

Helt chockad.

För några år sen läste jag en svenskakurs och skrev en novell. Min gamla lärare var författare och har nu gett ut en ny bok, med min inledning!

Vad gör jag? Vem kontaktar jag? För inte har hon rätt till det? Det är väl jag som äger mina texter även om de lämnades in till henne?

Kontakta förlagt som gett ut boken. De vill säkerligen inte ha den negativa publiciteten det kan ge dem och de kanske inte vill samarbeta med författaren mer. 

Är de vettiga kompenseras du på något vis och hon får skämmas. 
  • pyret013

Solklart fall av plagiat om hon ordagrant stulit text från dig. En lärare äger inte rättigheterna till texterna sina elevers/studenters inlämningsuppgifter.

• Anonym (Din text)

Du har självklart rätt till din text.
    Men är det verkligen samma text? Eller har läraren inspirerats av din historia och skrivit en bok med samma tema? Då är det nog inte lika självklart även om jag förstår att det känns surt att hon har snott din idé.
    Har du kvar ditt original? Kolla och se hur lika texterna är och hör av dig till läraren och till förlaget.

• Anonym (Jag)

Det är en miljöbeskrivning, nästan ord för ord som min text.

• Kjell2

Du kontaktar förlaget och begär erkännande och kompensation. Vägrar de stämmer du i tingsrätten.

• Almina

Hur lång text är det som är "kopierad"? Flera sidor eller ett kort stycke/mening?

Jag tycker också du ska höra av dig till förlaget och/eller läraren för att höra hur de ser på det?

Har du något "bevis" på att det är din text? Har du kvar originalet?

Svar på tråden Vem äger texten?