• Ellep12334

Antalet sökande som blivit antagna är

Är i stort behov av hjälp! Har sökt och frågat överallt utan svar.

Jag står som 1 reserv till en utbildning efter urval 2.

Första dagen stod det ?antalet sökande som blivit antagna är: 17?, detta har sedan gått ner till 13! Jag har fått info om att det ska vara folk som hoppat av, men min kö-plats har inte ändrats?

Någon som varit med om detta?

• Svar på tråden Antalet sökande som blivit antagna är
  • Minimalen

De kanske inte tillhör samma kvot som du. Så reserverna kanske tas in från en annan kö.

• Ellep12334

Tack för svar! Men det är från samma kvot som jag är med i (är 1 reserv i både HP och betyg-kön) och båda har gått ner i antalet.

• snedtak

En hel del skolor använder sig av överintag, dvs. de antal fler studenter än antalet platser.
    Utbildningen jag läste har 120 platser och antog 163 personer i urval 1 och 142 personer i urval 2. Resterande brukar falla bort första veckorna eller efter första terminen. Faller fler än 22 personer bort första 2 veckorna tror jag man tar in reserver.

Hur många platser har din utbildning?

• Ellep12334

Om man ser tidigare år har de tagit in runt 60 stycken, ett år 45 stycken. Varför det varierar är också konstigt..

Och de kvoterna jag är med i så är det 11 st + 15 st så totalt 26 st antagna för tillfället (ser ju dock inte B||)

• Ellep12334

Vet du var man kan hitta hur många dom tar in i år och eventuellt kan se om de gjort överintag?

• snedtak
    Ellep12334 skrev 2018-08-22 09:31:09 följande:
    Vet du var man kan hitta hur många dom tar in i år och eventuellt kan se om de gjort överintag?
    Ofta står det högskolans hemsida där de beskriver programmet, men det gör det nog inte för alla utbildningar.

Att antalet platser varierar mellan åren beror antagligen på att man fått olika mycket pengar olika år. Ibland skjuter staten till extra pengar i någon särskilt satsning på tex. fler sjuksköterskeplatser och då har skolan möjligt att tillfälligt ta emot fler studenter.
Svar på tråden Antalet sökande som blivit antagna är