Era enklaste recept på mat i ugnen tack!
Tar tacksamt emot recepttips på enkel vardagsmat att göra i ugnen. Gärna utan att man ska behöva steka/bryna kött innan. Mat som i stort sett sköter sig själv helt enkelt :)
Tar tacksamt emot recepttips på enkel vardagsmat att göra i ugnen. Gärna utan att man ska behöva steka/bryna kött innan. Mat som i stort sett sköter sig själv helt enkelt :)
Väldigt poppis hos oss är:
Kyckling delar efter smak läggs tillsammans med paprika i bitar, 4-5 hela vitlöksklyftor, en gul lök i bitar, en burk oliver och en skivad citron i en ugnsfast form. Ringla över olivolja och vitt (matlagnings)vin. Krydda med timjan (färsk eller torkad) och ställ in i ugnen ca 180 grader tills kycklingen är klar (ca 30 min).
Serveras med ris/bulgur/pasta... eller så slänger man med potatisklyftor i ugnsformen och får "allt i ett".
www.recepten.se/recept/kyckling_ugn_sambal_oelek.html vardagsfavorit
Lövbiffgryta med massor av senap brukade min mamma göra när jag växte upp, här är ett recept:
www.arla.se/recept/biff-i-sas/
Det står bara "senap", men vi brukar använda grovkornig senap, tror att alla sorter funkar. Extra gott med ris och en tomatsallad till.
En annan rätt som är god är lax, gratinerad med fetaost, rosepeppar och grädde. Funkar med både potatis, ris och pasta till. Tror att du kan hitta en uppsjö av recept på temat på internet!
www.recepten.se/recept/kyckling_ugn_sambal_oelek.html vardagsfavorit
Följer!
Kotlett i bit / kyckling / falukorv
175 grader 90 min (korven lite kortare)
Jag lagar nästan allt i ugn, gillar inte stekos. Här är några vardagsalternativ, har inga riktiga recept. Kör mycket på känsla tyvärr.
Allt i ett-panna:
Klyfta potatis, morötter, palsternacka och rödlök (rödlöken i stora klyftor) och lägg i en ugnsplåt.
Tärna eller skiva någon korv (stark eller vanlig grillkorv) och blanda ner i plåten.
Ringla över olja/smör och blanda om.
Kör ca 25-30 min i 225 grader.
Servera med kall senapssås.
(jag gör senapssås med majo, gräddfil, fransk senap, lite honung och citron samt salt & peppar)
Citron & Dill-lax:
Lägg tinade laxfiléer i en form, salta & peppra ordentligt. Pressa över citronsaft och strö över massor med dill och gräslök/salladslök. Häll över grädde. Kör i ugn tills laxen är klar. Servera med lättkokt blomkål och broccoli (eller potatis).
Falukorvsgratäng:
Strimla purjolök och lägg i en form. Tärna falukorv och lägg i formen. Strö över majskorn, dela paprika i lite större bitar och strö över. Dela körsbärstomater eller skiva tomater och lägg överst. Blanda 3 dl grädde (av valfri fetthalt) med 1 dl ketchup/chilisås, krydda med svartpeppar (salt behövs ej) och blanda ihop.
Häll grädden i formen och strö över riven ost. Grädda ca 40 min i 200 gr.
Fylld långfranska:
Gör en köttfärsröra (tacosmak eller vanligt kryddad), gör den lite "blöt" med grädde eller dylikt (ej rinnande). Gröp ur en långfranska, smula ner lite bröd i köttfärsröran och fyll sedan franskan med röran. Strö över riven ost och gratinera i ugnen tills det får fin färg och är genomvarmt. Servera med sallad.
Allt ovan kan alltså varieras i det oändliga. Hinner inte skriva så mycket mer nu men lite allmänna tips:
Ska jag göra tjock grillkorv och pommes till grabbarna så kör jag det på plåtar i ugnen. Snittar korven innan så den inte spricker.
Kyckling, kotletter etc kör jag nästan alltid i ugn. Funkar lika bra som att steka, kör högt upp i ugnen på 225 grader så blir det stekyta (pensla gärna kotletter med soja så blir det fin färg också).
Köttbullar spritsar jag till bollar på en plåt och kör i ugn. Även färsbiffar går i ugn.
Gör ofta rotfrukter eller grönsaker i ugn.
Man kan slänga ihop rester i en form som kall pasta, korvbitar, kycklingbitar, grönsaker etc. Vispa ihop en äggstanning och hälla över och grädda i ugn.
I ugnspannkakan slänger jag ner majs och riven morot.
Jag gör alltid mycket tacofärs och fryser in det som blir över. Denna färs är då färdigkryddad och går snabbt att tina. Och blir jättegod i paj eller pasta/potatisgratäng eller på varma mackor. Eller gratinerad inrullad i överblivna pannkakor med riven ost på.
Vi brukar göra "Goda saker i ugnen"! Man tar vad man gillar, lägger på en plåt och efter en stund är middagen klar!
Förslag på saker(inte alla på en gång...): potatis (gärna små hela), morot, palsternacka, lök, broccoli, blomkål, tomathalvor, sparris,spetskål, majskolvsbitar, korv, kycklingfiléer, halloumi.
Servera med kall sås på crème fraîche eller färdig bea.
Strimla kycklingfilé, kleta på en burk pesto, den du gillar bäst. In i ugnen. Efter en kvart, häll på grädde/matlagningsgrädde och kör tills kycklingen är klar.
Voila! Kyckling m sås i ett!
Serveras m potatis, ris eller pasta!
Strimla kycklingfilé, kleta på en burk pesto, den du gillar bäst. In i ugnen. Efter en kvart, häll på grädde/matlagningsgrädde och kör tills kycklingen är klar.
Voila! Kyckling m sås i ett!
Serveras m potatis, ris eller pasta!
Använder du stektermometer, eller har du en temperatur och en viss tid som du alltid kör med, då du vet att kycklingen är klar?
Sorry, jag läste lite snabbt, noterade inte att den var strimlad! Det ändrar ju förutsättningarna.