• john olofsson

Ögonfärg - stor betydelse vid val av partner?

Undrar om det har någon stor betydelse för er vilken ögonfärg en partner har. Kan nämna att för egen del har det helt avgörande betydelse; jag är själv brunögd och är bara intresserade av tjejer med bruna ögon, alla andra går bort. Tror dels det beror på att jag sedan ung ålder (lågstadiet och senare) bara haft brunögda flickvänner så jag har nog rent biologiskt en medfödd preferens för det. Senare i livet (mellanstadiet och senare) har jag fått massa skit pga att jag varit just brunögd av personer som ofta haft blå ögon och tyckt att de varit överlägsna mig pga detta. I övrigt har jag inga som helst preferenser beträffande utseende, men ögonfärgen är helt avgörande. Sen ska så klart personen ifråga ha en bra personlighet och så men det aktualiseras först om ögonfärgen är brun. Känner ni likadant/motsvarande? 

• Svar på tråden Ögonfärg - stor betydelse vid val av partner?
  • MammAmma

Är själv brunögd, men har aldrig brytt mig om vilken färg på ögonen min partner har. En snygg kille är ju snygg oavsett vad han har för färg på ögonen, eller håret för den delen.

• Physalis

Färgen på potentiella partners ögon har aldrig haft betydelse. Jag är mer sån att den jag blir förälskad i blir attraktiv, snarare än tvärtom.

Alla ögonfärger är vackra på håll. Däremot blir irisar, likt fjärilar rätt obehagliga att studera på nära håll.

Korrekturläser som en kratta
  • millow

Jag har en klar preferens för blå ögon, men skulle aldrig se ögonfärg som en dealbreaker. Själv har jag bruna ögon.

• Lnilss88

Ögon är väldigt viktigt för mig när jag spanar in en man men inte bara färgen utan att de ser "pigga" ut också. Snyggast tycker jag blåa och gröna är. Hade troligtvis inte varit en dealbreaker om mannen i övrigt var underbar men när jag tänker tillbaka så har alla jag dejtat eller varit tillsammans med haft blåa, gröna eller gråa ögon. Själv har jag ljusgröna. 

• john olofsson
    IceKitten skrev 2018-08-18 16:23:32 följande:
    Haha va? För det första känner jag flertalet tjejer med blåa/gråa/gröna ögon som använder bruna linser. Jag känner även väldigt många tjejer som ÄLSKAR bruna ögon på killar trots att de själva inte har det. Överlag skulle jag vilja påstå att tjejer med ljusa ögon föredrar bruna ögon på sin kille framför blåa.

Jag har själv blåa ögon medan sambon har bruna (och enligt mig väldigt vackra) ögon. Jag skulle inte skaffa bruna linser då jag är nöjd med min egna färg, men jag hade heller inte varit missnöjd om jag föddes med bruna. Orkar mest inte med linser överlag...

Jag skulle föreslå att du byter umgänge om detta verkligen är ett problem för dig, för det finns ingen sådan rådande attityd överlag i Sverige. Mot vissa hudfärger kan jag hålla med om att det är allt för vanligt, men inte mot ögonfärg.
    Ok så anser dig som blåögd person veta mer om de erfarenheter som jag haft pga min ögonfärg än vad jag själv gör? Det har inte något med mitt umgänge att göra utan detta är vanliga attityder som finns i skolan, på jobbet, i media etc. Alltså i samhället i stort. Du har ingen aning om vilken nackdel det är att vara brunögd och vilket privilegium det är att inte vara det. Det är som att jämföra en person som är kraftigt överviktig med en person som är vältränad. Så stor är skillnaden enligt normen. 
  • millow
    john olofsson skrev 2018-08-19 12:27:48 följande:

Ok så anser dig som blåögd person veta mer om de erfarenheter som jag haft pga min ögonfärg än vad jag själv gör? Det har inte något med mitt umgänge att göra utan detta är vanliga attityder som finns i skolan, på jobbet, i media etc. Alltså i samhället i stort. Du har ingen aning om vilken nackdel det är att vara brunögd och vilket privilegium det är att inte vara det. Det är som att jämföra en person som är kraftigt överviktig med en person som är vältränad. Så stor är skillnaden enligt normen. 

Jag har bruna ögon och för mig låter det där helt främmande. Vilka nackdelar skulle det medföra, enligt dig?
  • john olofsson
    millow skrev 2018-08-19 12:49:06 följande:
    Jag har bruna ögon och för mig låter det där helt främmande. Vilka nackdelar skulle det medföra, enligt dig?
    Att ögonfärgen ser ut som smuts eller bajs b.la. Det har skett även i äldre ålder och det är ett tydligt bevis på hur mycket sämre behandlad man blir om man har brun ögonfärg jämfört med andra ögonfärger.
  • millow
    john olofsson skrev 2018-08-19 13:18:47 följande:

Att ögonfärgen ser ut som smuts eller bajs b.la. Det har skett även i äldre ålder och det är ett tydligt bevis på hur mycket sämre behandlad man blir om man har brun ögonfärg jämfört med andra ögonfärger.

Haha okej, så du är ett troll.
  • john olofsson
    millow skrev 2018-08-19 13:21:43 följande:
    Haha okej, så du är ett troll.
    Ska förtydliga: Detta är saker som folk med andra ögonfärger sagt till mig. Om det är troll är du en åsna. 
  • millow
    john olofsson skrev 2018-08-19 13:33:27 följande:

Ska förtydliga: Detta är saker som folk med andra ögonfärger sagt till mig. Om det är troll är du en åsna. 

Haha okej, vi kör då. Vilka är det som har sagt så? Hur ofta händer det? I vilka sammanhang?
  • IceKitten
    john olofsson skrev 2018-08-19 12:27:48 följande:

Med tanke på att det, enligt dig själv, är just blåögda som utsätter dig för det så är det väl rimligt att jag vet någonting om det? Tydligen så tycker ju jag att jag är överlägsen dig pga dina bruna ögon... Jag tror att du seriöst överdriven "nackdelen" som det innebär att vara brunögd. Finns det några som ser ner på dig för det? Säkert. Är det i närheten av lika många som du tror? Knappast. Och enligt mig gör detta snarare att du framstår som betydligt mer fördomsfull än de blåögda.

Alla attribut ger en nackdel... Jag är lång, blond, blåögd, smal, klassisk timglasfigur. Det finns många som antar att jag är korkad osv. So fucking what? Det finns även mängder som inte gör det. Jag väljer att umgås med de personerna, som för övrigt kan se ut hur som helst själva...

Brunögda är inte på något sätt mindre eller mer fördomsfulla än blåögda. Det är ganska fördomsfullt att anta brunögda skulle vara såååå mycket bättre...
  • john olofsson
    millow skrev 2018-08-19 13:38:56 följande:
    Haha okej, vi kör då. Vilka är det som har sagt så? Hur ofta händer det? I vilka sammanhang?
    Vilka? Både män och kvinnor i min ålder. Hur ofta? Ett antal gånger årligen vilket har blivit tillräckligt många gånger under livet hittills. Sammanhang? Skolan, utekvällar, jobb.
  • millow
    john olofsson skrev 2018-08-19 13:46:24 följande:

Vilka? Både män och kvinnor i min ålder. Hur ofta? Ett antal gånger årligen vilket har blivit tillräckligt många gånger under livet hittills. Sammanhang? Skolan, utekvällar, jobb.

Hur gammal är du? Och hur har det gått till på t ex jobbet? Var lite mer specifik.
  • john olofsson
    IceKitten skrev 2018-08-19 13:39:34 följande:
    Med tanke på att det, enligt dig själv, är just blåögda som utsätter dig för det så är det väl rimligt att jag vet någonting om det? Tydligen så tycker ju jag att jag är överlägsen dig pga dina bruna ögon... Jag tror att du seriöst överdriven "nackdelen" som det innebär att vara brunögd. Finns det några som ser ner på dig för det? Säkert. Är det i närheten av lika många som du tror? Knappast. Och enligt mig gör detta snarare att du framstår som betydligt mer fördomsfull än de blåögda.

Alla attribut ger en nackdel... Jag är lång, blond, blåögd, smal, klassisk timglasfigur. Det finns många som antar att jag är korkad osv. So fucking what? Det finns även mängder som inte gör det. Jag väljer att umgås med de personerna, som för övrigt kan se ut hur som helst själva...

Brunögda är inte på något sätt mindre eller mer fördomsfulla än blåögda. Det är ganska fördomsfullt att anta brunögda skulle vara såååå mycket bättre...
    Klassiskt trick att försöka få det att framstå som att det är jag som har problemet när mitt enda problem är normen och hur den missgynnar mig och andra med brun ögonfärg. Den är absolut fullt jämförlig med hur överviktiga behandlas sämre i förhållande till vältränade. Du verkar ju själv ha väldigt många attribut som är fördelaktiga enligt normen så det är rätt magstarkt av dig att säga till mig att jag inte borde klaga med tanke på vilken nackdel min ögonfärg gett mig. 
  • john olofsson
    millow skrev 2018-08-19 13:48:24 följande:
    Hur gammal är du? Och hur har det gått till på t ex jobbet? Var lite mer specifik.
    I vissa fall har det varit diskussioner om just ögonfärg, i andra fall har personen ifråga sagt det direkt till mig efter en konversation om något helt annat.
  • millow
    john olofsson skrev 2018-08-19 13:57:18 följande:

I vissa fall har det varit diskussioner om just ögonfärg, i andra fall har personen ifråga sagt det direkt till mig efter en konversation om något helt annat.

Hur gammal är du?

Kan du berätta mer detaljerat om en specifik situation på jobbet då det hänt? För jag har väldigt svårt att föreställa mig en sån situation.
  • IceKitten
    john olofsson skrev 2018-08-19 13:55:19 följande:

Klassiskt trick att försöka få det att framstå som att det är jag som har problemet när mitt enda problem är normen och hur den missgynnar mig och andra med brun ögonfärg. Den är absolut fullt jämförlig med hur överviktiga behandlas sämre i förhållande till vältränade. Du verkar ju själv ha väldigt många attribut som är fördelaktiga enligt normen så det är rätt magstarkt av dig att säga till mig att jag inte borde klaga med tanke på vilken nackdel min ögonfärg gett mig. 

Haha, det kanske är som så att problemet ligger betydligt mer på dig än din omgivning? Du sa ju själv att din omgivning var normal...

Det är väl snarare magstarkt av dig att totalt ignorera just de nackdelarna som mitt utseende ger mig, och som jag även nämnde, bara för att det passar din tes? Eller tror du att det är positivt att bli förknippad med Barbie om du vill någonting annat i livet än att jobba för playboy? Alla personer som du någonsin kommer möta i ditt liv möts av fördomar. Bli bättre istället och bestäm ditt egna värde.
  • john olofsson
    IceKitten skrev 2018-08-19 14:25:52 följande:
    Haha, det kanske är som så att problemet ligger betydligt mer på dig än din omgivning? Du sa ju själv att din omgivning var normal...

Det är väl snarare magstarkt av dig att totalt ignorera just de nackdelarna som mitt utseende ger mig, och som jag även nämnde, bara för att det passar din tes? Eller tror du att det är positivt att bli förknippad med Barbie om du vill någonting annat i livet än att jobba för playboy? Alla personer som du någonsin kommer möta i ditt liv möts av fördomar. Bli bättre istället och bestäm ditt egna värde.
    Problemen uppkommer inte i bekantskapskretsen utan med folk utanför denna. Det är klart mer fördelaktigt att ha ljusa attribut än mörka eftersom det finns en norm/struktur som premierar detta. Du har inte mörka drag så du förstår inte vilken nackdel det i praktiken innebär och med all respekt för dina negativa erfarenheter med "Barbie" är det inte jämförbart med mina som många gånger handlat om en mildare form av rasism. 
  • EnFru

Jag märkte för några år sedan (inte tänkt på det innan) att alla de jag faller för är mörka, riktigt mörka....så man tror de ?ska? ha bruna ögon...men så har de blåa. Slår aldrig fel, och varit så sedan jag var 13. Svart hår och isblå ögon är tydligen min grej.

Förr tänkte jag inte alls på det här, så min man som såklart är jättemörk och ?borde? ha bruna ögon, fick ett meddelande av mig i början av vårt förhållande där jag skrev om hans vackra bruna ögon. Han tackade snällt men meddelade också att han har blå ögon. Kände mig så dum och kunde inte förstå hur nån som är så mörk kan vara blåögd.

Först för några år sedan som jag kommit på att alla de jag anser vara charmiga verkligen är mörka och blåögda, finns liksom inget annat. Visst kan jag tycka nån blond kille eller brunögd är stilig, men aldrig så att jag skulle bli intresserad....om jag var singel alltså.

• MrsPJ

Nej jag har ingen preferens alls för ögonfärg. Trott mig ha en massa andra preferenser som längd och hår men insett att det bara är inlärda sociala konstruktioner som gjort att jag sökt mig till en viss typ. Efter att ha förkastat de underliggande kraven träffade jag min drömkille. Han är kortare än jag och rakad i håret pga håravfall. Trodde jag aldrig i min vildaste fantasi.

Svar på tråden Ögonfärg - stor betydelse vid val av partner?