• Gravidmedförstabarnet

Hård mage, gasig & gravid.

Hej alla! Inte så trevlig rubrik kanske (haha), men jag har en liten fundering! Är i v 16 (15+4) och i ca 2-3 veckor har min mage varit hård (speciellt på morgonen). Konstig känsla! Sen är jag allmänt dålig i magen, alltså har mycket gaser (ovanligt mycket) och känner mina tarmar röra på sig rätt ofta i magen. Är det detta som kallas för sammandragningar? Om inte, är det normalt? Det gör inte ont, men det är lite obehagligt kan jag tycka.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Hård mage, gasig & gravid.
  • Corneliass

Vad jag har hört så är det helt normalt. Jag är i vecka 14 och är oxå gasen, svullig och konstig i magen. Det händer ju så mycket i kroppen och främst i magen, så att dina tarmar beter sig konstigt är inte något ovanligt. 

Sammandragningar är väl när magen drar ihop sig och blir jättehård? 

Gravid med första barnet
  • Norisen

Jag är i v 39 och har haft ?problem? med tarmarna hela graviditeten.. Med problem menar jag att magen inte betett sig som vanligt och det har pendlat mellan alla sorters konsistenser haha.. Måste såklart inte vara så för alla men det är vanligt att man upplever att det ter sig annorlunda i tarmarna :)

Sammandragningar är din livmoder som tränar på kommande förlossning och då spänner sig hela livmodern!

• Jilka

Jag är i v. 17 och har varit körig i magen sedan jag plussade i princip. Helt normalt, säger barnmorskan. Järntillskott kan göra dig hård i magen, men inte så mycket att göra åt antar jag... 

• M82

Jag var mer lr mindre helt stoppad i 9 mån med 1:a barnet - extremt jobbigt å inte kunna gå på toa alls. Ville inte uppleva det igen så nu blandar jag en påse Inolaxol (den gröna) med lite juice varje dag. Äter oxå järntabletter vilket kan ställa till det men än så länge håller sig magen i trim. Kommer inte sluta med Inolaxolen innan bebis kommer. Är som frön som man blandar i vätska eller fil/yogurt och tar dagligen. Inte skadligt för bebis på nåt sätt. Man kan få Inolaxol på recept eller köpa själv utan recept. Hjälper mot både hård o lös mage. 

Svar på tråden Hård mage, gasig & gravid.