• Deeelicious

Ensam eller gemensam vårdnad?(föräldrapenning)

Om man till en början registrerar ensam vårdnad för barnet för att ta ut hela föräldraledigheten, går det att ändra på senare och har pappan rätt till ersättning för föräldrapenning?

Vad är skillnaden på lägstanivå FP och vanlig FP? Varför finns det?

• Svar på tråden Ensam eller gemensam vårdnad?(föräldrapenning)
  • Drottningen1970

Den som har ensam vårdnad får alla dagar. Det går att ändra när man vill sedan. När dagarna är slut är de slut. Det blir inga ytterligare ersättningsdagar om man efter att man ändrar till gemensam har gjort slut på dagarna. Vanlig FP är inkomstbaserade. Lågdagarna är lika för alla. Meningen med dem är väl att man kan använda dem som nån slags utfyllnad för att förlänga ledigheten.

• Deeelicious
    Drottningen1970 skrev 2018-08-12 11:39:25 följande:

Den som har ensam vårdnad får alla dagar. Det går att ändra när man vill sedan. När dagarna är slut är de slut. Det blir inga ytterligare ersättningsdagar om man efter att man ändrar till gemensam har gjort slut på dagarna. Vanlig FP är inkomstbaserade. Lågdagarna är lika för alla. Meningen med dem är väl att man kan använda dem som nån slags utfyllnad för att förlänga ledigheten.

Okej, då förstår jag. På försäkringskassans hemsida står det att man får 6 månader om man delar på föräldraledigheten, men många är ju hemma minst ett år, har dessa personer ensam vårdnad eller hur kan de tänkas lösa detta? Räknas 480 dagar endast på vardagar eller 7 dagar i veckan?
  • Swagger
    Deeelicious skrev 2018-08-12 11:52:55 följande:
    Okej, då förstår jag. På försäkringskassans hemsida står det att man får 6 månader om man delar på föräldraledigheten, men många är ju hemma minst ett år, har dessa personer ensam vårdnad eller hur kan de tänkas lösa detta? Räknas 480 dagar endast på vardagar eller 7 dagar i veckan?

Första året behöver du inte ta ut en dag om du inte vill och har råd sedan tror jag du behöver ta ut alla vardagar, annars ska du återgå till jobbet alternativt ställa dig utanför och försörjas på helt egen hand. Kom ihåg att du har laglig rätt mot arbetsgivaren att gå ned i tid till barnet är 8 eller 12 år. Finns säkert någon annan som kan alla snåriga regler bättre.
  • Swagger

Är du osäker på vad som gäller kan du alltid kontakta försäkringkassa.

• Anonym (Sandra)
    De tar väl inte ut full ledighet. Man behöver ju inte ta sju dagar i veckan om man inte vill.. 
    480 dagar är det som finns.. Sen om du tar ut en eller sju dagar i veckan spelar ingen roll.

Vill du att den ska räcka längre ta ut så få dagar som det bara går för att ni ska kunna leva ordentligt :) 
  • Swagger
    Anonym (Sandra) skrev 2018-08-12 12:13:14 följande:
    De tar väl inte ut full ledighet. Man behöver ju inte ta sju dagar i veckan om man inte vill..  480 dagar är det som finns.. Sen om du tar ut en eller sju dagar i veckan spelar ingen roll. Vill du att den ska räcka längre ta ut så få dagar som det bara går för att ni ska kunna leva ordentligt :) 

Jag tror att när barnet fyllt ett år måste man ta ut alla vardagar för att lagligt vara föräldraledig från jobbet. Men 480 dagar med 5 dagar i veckan och semester på det samt en del röda dagar räcker ganska många månader (så ett år plus 2 föräldrar med 5 dagar i veckan blir en hel del, om man psrat och har råd med det). Men som sagt att ta ut 0 dagar tror jag man bara får göra det första året, om det inte ändrats sedan något år.
  • Drottningen1970

Även om de har gemensam vårdnad kan man ge bort ett antal dagar till den andre föräldern. Men det förutsätter att man är överens. Ett visst antal dagar kan man ej överlåta.
  • Deeelicious
    Swagger skrev 2018-08-12 12:20:10 följande:

Jag tror att när barnet fyllt ett år måste man ta ut alla vardagar för att lagligt vara föräldraledig från jobbet. Men 480 dagar med 5 dagar i veckan och semester på det samt en del röda dagar räcker ganska många månader (så ett år plus 2 föräldrar med 5 dagar i veckan blir en hel del, om man psrat och har råd med det). Men som sagt att ta ut 0 dagar tror jag man bara får göra det första året, om det inte ändrats sedan något år.

Visst räknas semester också in fast man ej arbetar? Dvs tar ut sjukpenning? Dum fråga kanske
  • Swagger
    Deeelicious skrev 2018-08-12 15:23:25 följande:
    Visst räknas semester också in fast man ej arbetar? Dvs tar ut sjukpenning? Dum fråga kanske

Nej när du tar semester från ditt jobb ska du inte samtidigt ta föräldraledigt. Men om du är arbetslös så finns väl inget jobb att ta semester ifrån, dessutom jobbar man ju ihop semestern på jobbet. Om du är arbetslös blir det säkert lite annorlunda. Du kan troligen kolla det med försäkringskassan och arbetsförmedlingen. För att ha råd att vara ledig barnets hela första år och inte ta ut några dagar behöver man ju ha en slant sparad som man kan leva av. Men min erfarenhet är att de flesta planerar och sparar inför graviditeter.
  • nnnnnnnn
    Deeelicious skrev 2018-08-12 15:23:25 följande:
    Jag gissar att du undrar om FL är semesterlönegrundande och det är det till viss del. Hittade detta på Lawline:

semesterlagen anges att viss frånvaro kan vara semesterlönegrundande. Ett sådant exempel är föräldraledighet, se 17 § p 2 här. Det innebär till exempel att föräldrapenning enligt föräldraledighetslagens 4 kap 3 § räknas som intjänande av lön, se här. Detta gäller i högst 120 dagar eller för ensamstående 180 dagar per barn

SÅ om du är ensamstående är de första 180 dagarna = ca 5 månaderna semesterlönegrundande => du tjänar in semester till nästa år under denna tid. Är man 2 föräldrar så har man 120 dagar vars = ca 3 månader vars som man tjänar in semester på.
    Så är du hemma 1 år så har du fått semester som om du jobbat 3 eller 5 månader.

Sen på frågan hur man kan vara hemma längre så har du redan fått bra svar. Det är helt enkelt så att man får spara, ta bort alla onödiga utgifter, strama upp all budget tex matbudgeten, skippa klippning mm, stoppa alla prenumerationer, titta över alla kostnader på försäkringar/bredband/telefoner osv. och ha köpstopp = inga onödiga inköp enbart ersätta nödvändigheter tex om skorna går sönder köper man nya osv.
    Då kan man vara hemma 1 år utan att ta FL alls, sen tar man ut 5 dagar/vecka tills alla 480 FL-dagarna är slut = det går ca 235 dagar/år om man tar 5 veckors obetald semester varje sommar., så när barnet är 3 år har man nästan inga dagar kvar. Man kan även arbeta deltid en längre tid och fylla på med FP så att man har inkomst/FL 5 dagar/vecka, då räcker dagarna längre.
  • Anonym (Jill)

Varför skaffa barn med någon som inte vill vara föräldraledig????

Svar på tråden Ensam eller gemensam vårdnad?(föräldrapenning)