• FridaNellie

Jag rödhårig, han brunett

Genetik är är så komplicerat och jag är så nyfiken på hårfärgen på vårt framtida barn.

Jag är rödhårig, idag en mindre intensiv färg än vad jag va när jag var mindre, då var jag ginger. Min mamma var rödhårig samt min mormor. Morfar var svarthårig, farmor var blond och farfar brunett - min pappa va riktigt blond. Killen är brunett, pappa brunett och mamma brunett. Alla hans syskon är brunhåriga. Tre av fyra av mina syskon blev rödhåriga/rödlätta varav en blond.

Vad tror ni att vårt barn kommer få för hårfärg? ????

• Svar på tråden Jag rödhårig, han brunett
  • Meriall

Väldigt förenklat så här:

Brunt dominant över rött som är dominant över blont.

Du har förmodligen rött anlag från din mor och blont från din far så du är rödhårig. Din kille har minst ett brunt och det andra vet man inte men om hela hans släkt är brunhårig är det stor chans att han har två bruna. Isf får era barn ett brunt från honom och blir brunhåriga oavsett vilket de får från dig. Har han något annat dolt anlag kan det bli annorlunda (någon blond/rödhårig i hans släkt typ syskon?).

Hade du skaffat barn med en blond kille blir 50% rödhåriga och 50% blonda.

Nu är detta extremt förenklat och det är många fler anlag som styr hårfärg än ett så det kan bli annorlunda tex brunrött hår eller något annat. Men mest troligt blir barnen brunetter. Får era barn barn med någon blond/rödhårig kan era barnbarn få de hårfärgerna.

• Meriall
    Limajo skrev 2018-08-10 11:14:15 följande:

Nej det stämmer inte alls. Genenparet för rött/icke-rött hår är inte samma som genparet för mörkt/blont hår.

Läs här t.ex.

en.m.wikipedia.org/wiki/Human_hair_color

Ja jag skrev ju att det var extremt förenklat. Det är fler gener och funkar inte riktigt så men får ungefär sådant resultat ifall inte TS orkar sätta sig in i det.
  • Elsaida

Svårt att säga men är själv ginger och har 5 blondiner här hemma till barn

Ingen har fått min färg ännu, tyvärr.

Gubben är blond.

Svar på tråden Jag rödhårig, han brunett