• ippilippi

Hur få 15 månaders kille att acceptera cykelhjälm?

Köpte en cykelvagn och tänkte jag och grabben skulle cykla överallt. Så var det dags för premiärturen, men...han totalvägrar att ha hjälm. Han tar bort den med händerna om de är fria. Håller jag hans händer så ålar han sig så det inte går att ta på honom hjälmen. Någon som haft samma problem? Hur löste ni det? Jag har testat låta honom leka med hjälmen och det tycker han är roligt men den får inte sitta på huvudet.

Jag har testat sätta honom i vagnen och där trivs han hur bra som helst. Sitter och trummar på väggarna och blir arg när man tar ut honom. Så det är hjälmen som stoppar upp våra cykelturer.

• Svar på tråden Hur få 15 månaders kille att acceptera cykelhjälm?
  • Anna60

Gillar han att åka i cykelvagnen? I så fall så säg att antingen har ni hjälmen på eller så får han stanna hemma. Du kan helt enkelt be pappa och sonen vinka av dig när du cyklar iväg med cykelvagnen, utan son. Lite utpressning typ.

• Meriall

Han kanske är för liten för att förstå såna resonemang?

Min flicka vill inte ha mössa så lite liknande.

Det jag gjorde var så att jag tog ut henne i vagnen och satte sedan på mössan fort och körde iväg fort innan hon hann ta av den. Då glömde hon bort den för att det hände saker innan hon hann ta av den och sedan vande hon sig till slut att vagn = mössa.

Svar på tråden Hur få 15 månaders kille att acceptera cykelhjälm?