• Anonym (Ts)

Har fått ”skäll” av svärmor

Hej! Är förvirrad, irriterad och arg! Ber om ursäkt om mitt inlägg är rörigt!!

Lever med en man som har en tonåring sen innan. Tonåringen lever hos mamman och är helger och lov hos oss. Senaste tiden mindre eftersom barnet får välja att vara med kompisar än att komma till sin pappa. Helt oacceptabelt enligt mig men vill inte lägga mig i uppfostringen av deras barn.

Vi har en 2 åring ihop.

I helgen åkte jag, mitt barn, mina syskon och deras ungar iväg till ett vattenlekland.

Min sambos mamma har sagt åt mig att jag skulle tänkt på bonusbarnet också och att det var dåligt att jag inte tog med hen också.

Tydligen ville bonusbarnet ville också komma iväg..

Jag känner bara att ibland får man för mycket ansvar som bonusmamma som man egentligen inte ska behöva få. Det är orättvist!

Min sambo låg hemma och vilade sig. Det är ingen som varit på honom för att han inte umgicks med sin tonåring!

Är detta okej ?!

Hur skulle ni reagera? Är så ledsen.. ingen säger positiva saker när man gör saker för bonusbarnet, det ska bara klagas när man INTE gör!

• Svar på tråden Har fått ”skäll” av svärmor
  • Anonym (Tänk)
    Anonym (X) skrev 2018-08-11 19:43:59 följande:

Men va? Barnet var hos mamman på hennes vecka, och hens andra förälder var inte ens med på aktiviteten. Mamman får väl ta med kiddot på nåt.

Det är väl ingen som skrivit att det var på mammans vecka? Däremot har det framkommit att barnet hellre umgås med kompisar än kommer till pappan. Oavsett, om det var ditt barn som var hos sin pappa, och ditt andra barn med en annan pappa var hos dig: hade du åkt på något båda barnen hade uppskattat med bara ena barnet?

Jag får dåligt samvete bara jag äter ute utan mina barn, allt roligt tar jag med dem på. Gör man skillnad på bonusbarnet och sina egna blir det otroligt synd om barnet som inte har någon riktig familj som prioriterar denne.
  • Anonym (Tänk)
    Anonym (X) skrev 2018-08-11 19:43:59 följande:

Men va? Barnet var hos mamman på hennes vecka, och hens andra förälder var inte ens med på aktiviteten. Mamman får väl ta med kiddot på nåt.

Sedan handlar det inte om vad som är orättvist mot TS som hon påstår, utan vad som är orättvist mot bonusbarnet. Tänk er in i situationen att inte ens bli tillfrågad. Spelar ingen roll vems vecka det är, det är bådas barn lika mycket alla veckor på året, ansvaret för barnets välmående baseras knappast på umgängestider
  • Anonym (X)
    Anonym (Ts) skrev 2018-07-23 22:45:46 följande:

Såklart var inte bonusbarnet hos oss då. Så puckad är jag inte... Barnet var hos sin mamma.

Bonusbarnet har inte suttit hemma på hela sommaren. Gjort massa roliga aktiviteter både med oss och med sin mamma.

Anonym (Tänk) skrev 2018-08-11 21:03:05 följande:

Det är väl ingen som skrivit att det var på mammans vecka? Däremot har det framkommit att barnet hellre umgås med kompisar än kommer till pappan. Oavsett, om det var ditt barn som var hos sin pappa, och ditt andra barn med en annan pappa var hos dig: hade du åkt på något båda barnen hade uppskattat med bara ena barnet?

Jag får dåligt samvete bara jag äter ute utan mina barn, allt roligt tar jag med dem på. Gör man skillnad på bonusbarnet och sina egna blir det otroligt synd om barnet som inte har någon riktig familj som prioriterar denne.

• Anonym (Tänk)
    Anonym (X) skrev 2018-08-11 21:07:31 följande:

[/quote]

Det står som sagt inte att det var mammans vecka, bara för att barnet var där. Det framgår ju i TS att barnet inte brukar komma på sina pappadagar ändå. Samt:

[quote=78957666][quote-nick]Anonym (Tänk) skrev 2018-08-11 21:06:19 följande:[/quote-nick]Spelar ingen roll vems vecka det är, det är bådas barn lika mycket alla veckor på året, ansvaret för barnets välmående baseras knappast på umgängestider

• Anonym (X)
    Anonym (Tänk) skrev 2018-08-11 21:03:05 följande:
    1) Har du bonusbarn?
    2) Det låter inte frist att inte kunna göra något som vuxen, utan sina barn, Det borde du jobba med.
  • asta66
    Anonym (Tänk) skrev 2018-08-11 21:06:19 följande:
    Sedan handlar det inte om vad som är orättvist mot TS som hon påstår, utan vad som är orättvist mot bonusbarnet. Tänk er in i situationen att inte ens bli tillfrågad. Spelar ingen roll vems vecka det är, det är bådas barn lika mycket alla veckor på året, ansvaret för barnets välmående baseras knappast på umgängestider
    Nu är ju Ts bonusmamma. Det är väl pappans ansvar att fråga sitt barn.
  • Anonym (Vv mamma)

Nej du har inget ansvar för barnet och kan göra som du vill....

Men jag blir så sjukt ledsen av dessa ständiga bonustrådar där folk ifrågasätter vad de måste och inte måste göra med sin parters barn. Barnet fanns ju där innan ni inledde ett förhållande och då tar man även in barnet med allt vad det innebär.

Jag har en tonåring som blir sämre behandlad av sin bonusmamma än vad hon behandlar sina egna barn, hon tog mer ansvar i början av förhållandet även om min son och hennes dotter i samma ålder hade olika konstiga regler, hon fick ta med leksaker till parken men inte han osv... idag har de 2 gemensamma barn och min son känner inte att han tillhör den familjen alls, de åker gärna på semester och aktiviteter utan honom, är det deras vecka så kan han ibland "skickas" till mig t.ex.

Nu får sonen välja lite vart han vill vara och i perioder har det varit hos mig men nu under sista veckorna av lovet lite mer hos pappan då bonusmamma varit ledig och vi har jobbat, det är klart att det känns men om jag, min man och vårt gemensamma barn ska på en aktivitet som jag vet eller tror att tonåringen uppskattar så kollar jag alltid med honom OAVSETT vart han är, oftast vill han ju faktiskt följa med.

• Ess

Jag hade inte frågat dem även om de varit här när jag stack iväg. Självklart kan man göra saker med sitt eget barn, speciellt när det är så stor åldersskillnad och man ska träffa sin släkt eller vänner som partnerns barn inte har något direkt gemensamt med.
    Är barnet dessutom hos sin mamma så är det ännu mindre anledning att fråga om det ska med.

• Miss Skywalker

Vad svarade du kärringen?

• kottelin
    Ess skrev 2018-08-12 11:39:18 följande:

Jag hade inte frågat dem även om de varit här när jag stack iväg. Självklart kan man göra saker med sitt eget barn, speciellt när det är så stor åldersskillnad och man ska träffa sin släkt eller vänner som partnerns barn inte har något direkt gemensamt med.
    Är barnet dessutom hos sin mamma så är det ännu mindre anledning att fråga om det ska med.

Det hade inte jag heller.
    När jag var gift tog jag med ett barn in i familjen, han hade tre.
    Mitt barn var äldre än samtliga hans.

Inte fasen tog jag med mig fyra ungar när jag skulle iväg någonstans med min tonåring heller. Han skulle ju "försvunnit" när jag skulle haft fullt upp med styvbarnen.

Jag kallade dem aldrig för bonusbarn, tror inte ens det ordet var så frekvent på den tiden. De flesta sa plastbarn. (Detta var på 90-talet och fram till början av 2000.)
    Jag sa "Namns" barn eller styvbarn.
    Hade inga direkt känslor för dem och har inte saknat dem en dag sedan skilsmässan.
    Ja, typ så...
  • Anonym (Tänk)
    Anonym (X) skrev 2018-08-11 21:45:10 följande:

1) Har du bonusbarn?

2) Det låter inte frist att inte kunna göra något som vuxen, utan sina barn, Det borde du jobba med.

Du svarar inte ens på innehållet i min text så det säger ju en del.

Att tänka på sina barn och vilja ha med dem när man gör något de skulle gilla är knappast samma sak som att inte kunna göra något utan sina barn, och är snarare ett friskhetstecken.
  • Anonym (Okej)
    Anonym (....) skrev 2018-07-23 22:07:40 följande:

H*n tillhör familjen och i min värld så är det normalt att de i familjen blir tillfrågade. Även större barn.

TS har ingen skyldighet att fråga om "bonusen" ska med. Sen, om det hade varit jag som var i samma sits, så skulle jag ha antagit att en 14-åring INTE vill åka med en bunt 2-åringar på lekland. Och TS måste dessutom kunna göra saker själv med sin egen familj utan att behöva ta hand om sin sambos barn medan sambon ligger hemma på soffan och latar sig...
  • Anonym (Polly)

Det är väl pappan och mammas ansvar inte Ts. Och ja det är FÖRÄLDRARNAS barn jämt Men huvudansvar för barnet har man den veckan dom bor hos.
  • Anonym (Tänk)
    Anonym (Polly) skrev 2018-08-13 10:08:54 följande:

Det är väl pappan och mammas ansvar inte Ts. Och ja det är FÖRÄLDRARNAS barn jämt Men huvudansvar för barnet har man den veckan dom bor hos.

Med nya familjekonstellationer hamnar barnet isåfall i kläm. Det handlar inte om vems ansvar det är, det är ett barn som behöver trygghet och kärlek, kan man inte ge det ska man inte ge sig in i en relation med någon med barn alls. Det är inte en hund som man slussar runt liksom. "Ditt ansvar", "nej det är din vecka" osv. som att barnet bara är en börda. Jag skiter i TS "rättigheter", det är synd om barnet som får känna sig bortvald.
  • sextiotalist
    Anonym (Tänk) skrev 2018-08-13 15:18:28 följande:
    Med nya familjekonstellationer hamnar barnet isåfall i kläm. Det handlar inte om vems ansvar det är, det är ett barn som behöver trygghet och kärlek, kan man inte ge det ska man inte ge sig in i en relation med någon med barn alls. Det är inte en hund som man slussar runt liksom. "Ditt ansvar", "nej det är din vecka" osv. som att barnet bara är en börda. Jag skiter i TS "rättigheter", det är synd om barnet som får känna sig bortvald.
    Om en 14-åring känner sig bortvald för att han/hon inte får följa med på ett småbarnsarr med pappans tjejs syster, då är det annat som är fel.

Sambons barn betydligt äldre än vad vår gemensamma son är och ja, vi gjorde massor av saker även när de inte var med, det hade inga problem med detta. Var de hos oss, så blev det anpassat så att alla hade utbyte av det, var de hos sin mamma, så var det fokus på vår gemensamma.

Om man ser på kärnfamiljer med barn med stora ålderskillnader, så gör är det inget konstigt att man delar på sig.
  • sextiotalist
    Alltså, det här är ju knäppt. Vi frågade inte om sambons barn ville följa med på det vi gjorde med vår gemensamma. Det var inga problem (självklart frågade vi om vi gjorde något som passade dom, men Kolmårdenresan vi gjorde med min systers familj, den åkte vi utan att fråga).

Detta var ju faktiskt en sak som ts gjorde med sin syster, inget som pappan var inblandad i. Ska ts inte kunna träffa sin syster under trevliga omständigheter utan att ta med sin sambos barn.
  • Ess

Hoppas inte att pappan någonsin gör något med det stora barnet utan att ta med det lilla...???????..
    Ska det pratas rättvisa så måste det ju gå åt båda hållen. Dessutom så måste mamman till det andra barnet ta med ts barn när hon gör något med sitt/sina barn. Hoppas svärmor lever som hon lär och alltid gör något med alla barnbarnen samtidigt.

• asta66
    Ess skrev 2018-08-13 16:16:19 följande:

Hoppas inte att pappan någonsin gör något med det stora barnet utan att ta med det lilla...???????..
    Ska det pratas rättvisa så måste det ju gå åt båda hållen. Dessutom så måste mamman till det andra barnet ta med ts barn när hon gör något med sitt/sina barn. Hoppas svärmor lever som

LOL
Svar på tråden Har fått ”skäll” av svärmor