• anas998

Hur få henne att kissa på pottan/toaletten

Min dotter är lite mer än 2år och har ett tag pratat mycket om kiss och bajs och att stora flickor har trosor och kissar på toaletten.

Så en dag frågade jag henne om hon ville ha trosor istället för blöja och det ville hon. Så vi köpte trosor och i några omgångar (efter hennes önskemål) har hon haft trosor istället för blöja.

Hon ber om att få sitta på pottan/toaletten flera gånger men det kommer aldrig något.

Det enda som händer är att när hon kissar så kommer det alltid på golvet och alltid precis efter att hon suttit på toaletten/pottan.

Det verkar liksom som att hon vet när hon behöver kissa men inte riktigt vet hur hon ska släppa efter på pottan...

Jag har ingen större brådska att bli av med blöjan men vill ju uppmuntra henne när hon inte vill ha den. Men under 3dagar (nästan hela dagar men ej sammanhängande) utan blöja så har inget kommit i pottan/toaletten så jag vet inte vad jag ska göra.

Har ni tips?

• Svar på tråden Hur få henne att kissa på pottan/toaletten
  • LejonSa

Följer gärna. Har samma problem med min son strax över 2,5 åring. Han har gått på pottan och gjort både 1an o 2an men senaste tiden vill han inte. Han sätter sig men inget kommer sen kommer det när han rest sig eller när jag märker att han vill bajsa o tar honom till pottan då är det som att han stoppar det. Så kommer bara en liten plupp typ.

Vill gärna få honom blöjfri snart. Närmar sig 3 år snart ju :-/

• MsM84

Min son som knappt är tre har precis slutat använda blöja om dagarna (men insisterar på att bajsa i blöja) och han satt lite då och då på pottan utan att det nånsin hände något till vi tog bort blöjan så han fick kissa ner sig. När han väl satt på pottan spolade vi vatten, sa ?ksss? och försökte få honom att slappna av, dock började det hända saker först när han själv tryckte på lite. I början var han lite anti att sitta på pottan och då fick han en liten stjärna varje gång han försökte och fick stora stjärnor när det väl kom kiss. Hoppas något hjälper, lycka till!

• anas998

Tack för tipset!

Hon satte sig faktiskt själv på pottan och kissade tidigare idag, visserligen med trosor och klänning på men hon gjorde det iaf på pottan :D hon var såååå stolt och hon fick en stjärna att sätta på ett papper. Idag gick hon utan blöja hela dagen och kissade på pottan 1 gång, sista gången för dagen (under eftermiddagen så nattblöjan lär inte vara torr, som den ganska ofta är annars) så jag tänker fortsätta imorgon att hon får gå utan blöja :)

• MsM84
    anas998 skrev 2018-07-23 01:14:27 följande:

Tack för tipset!

Hon satte sig faktiskt själv på pottan och kissade tidigare idag, visserligen med trosor och klänning på men hon gjorde det iaf på pottan :D hon var såååå stolt och hon fick en stjärna att sätta på ett papper. Idag gick hon utan blöja hela dagen och kissade på pottan 1 gång, sista gången för dagen (under eftermiddagen så nattblöjan lär inte vara torr, som den ganska ofta är annars) så jag tänker fortsätta imorgon att hon får gå utan blöja :)

Vad roligt!
  • Physalis

Vi sa "tryck med magen" och "försök prutta" för att lära vår tjej vilka muskler man använder, det fungerade bra.

Korrekturläser som en kratta
  • anas998

Hmm kanske skulle hon förstå det.

Igår så kissade hon på golvet 1 gång (direkt efter att hon suttit på toaletten) men ingen på pottan. Tror hon kissade i poolen på förmiddagen. Nattblöjan var torr men nu är kl 8.14 och hon har fortfarande inte kissat... hon dricker bra men liksom jag kissar hon mkt men få gånger på en dag.

Nu sitter hon på pottan och jag försöker underhålla henne... går sådär.

Vill liksom inte ge upp nu...

• anas998

Hmm kanske skulle hon förstå det.

Igår så kissade hon på golvet 1 gång (direkt efter att hon suttit på toaletten) men ingen på pottan. Tror hon kissade i poolen på förmiddagen. Nattblöjan var torr men nu är kl 8.14 och hon har fortfarande inte kissat... hon dricker bra men liksom jag kissar hon mkt men få gånger på en dag.

Nu sitter hon på pottan och jag försöker underhålla henne... går sådär.

Vill liksom inte ge upp nu...

• Physalis

Ställ en korg med böcker eller något annat hon gillar bredvid pottan kanske?

Min dotter brukar "läsa" eller rita på sin magnetplatta.

Korrekturläser som en kratta
  • cosinus

Varmt vatten på fötterna gör oftast att man blir galet kissnödig så killarna har jag helt enkelt ställt i duschen och spolar fötterna på när de varit kissnödiga men inte riktigt lyckats slå på kisset.

Tjejerna har jag satt på pottan och spolat fötterna på.

Funkar ju inte om barnet inte är kissnödigt alls men funkar väldigt bra annars.

Brukar inte gå många dagar innan de först kissar av bara ljudet och sen har lyckats koppla ihop hur de själva ska börja kissa utan hjälp.

• anas998

Aha okej varmt vatten, får prova det också :) tack för tipset!

• anas998

Idag har hon fått till lite kiss i pottan 2ggr. Hon märker nu när hon börjar kissa och skriker då på mig så får hon kissa klart på pottan. Det går framåt känns det som.

Innan läggdags så satt hon på pottan och jag spolade vatten men inget kom. Satte på henne nattblöjan och 2min senare så ropade hon att hon kissade. Så hon märker set precis när hon börjar kissa, nu ska hon bara kunna kontrollera det men det går i rätt riktning iaf :)

• Iowhannah

Vi hade också samma problem. Det som funkade för oss var att helt enkelt vänta ut barnet. Till slut släpper det. Det faktum att hon VILL kissa i pottan är ett stort första steg.

Vår son är 2,5 år och gick från att vägra potta i april, till att vägra blöja nu i juli. Det är en process men när barnet väl har fattat så går det snabbt :)

• anas998

Vad skönt! Hon vill inte ha blöja när jag frågar henne så det är mest att hon inte riktigt greppar hur man släpper efter liksom. Men vill hon ha blöja igen så får hon givetvis det men hon blir så glad när det kommer kiss i pottan/toaletten och jag tror och hoppas att hon snart fattar galoppen :)

Svar på tråden Hur få henne att kissa på pottan/toaletten