Någon med al-anon erfarenhet här ? Hjälp!
Hej på er!
Har levt med en alkoholiserad man i 3 år, känslan av att jag inte mådde bra kom smygandes men först förstod jag inte varför jag mådde så dåligt. Blev sjukskriven och började gå i samtal, googlade mig senare fram till att al-anon finns i länet och begav mig dit. Vilken värme, förståelse och fina människor som välkomnade mig. Som lyssnade när det va min tur och förstod hur ledsen, sviken och arg jag är och var. Jag kände mig bekräftad och jag försökte orka ett tag till. Kämpade på under vintern och min sambo valde att sluta dricka, men han ändrade ingenting av sin beroendepersonlighet och var heller inte intresserad av ideer eller tankar från mig. Han var lika otrevlig, arg, nyckfull och fortsatte med sina lögner vitt och brett om det mesta. Det här slutade med att jag helt gick in i väggen och blev sjukskriven igen och den här gången har jag fått ta emot medicinshjälp oxå. Mår bättre, orkar lite mer och sover bättre i dagsläget, har inte orkat att ta tag i allt det här innan. Många andra runt omkring har haft sina ideer om vad jag borde ha gjort med min relation men jag har inte förmått pga att jag mått så dåligt och blivit så medberoende. samlade kraft i maj och bad honom att flytta ut från min lägenhet och flytta hem till sig. Steg 2 kom i juni att jag i hela Mig att jag vill inte vara med om det här längre, tänkte att jag skulle gjort slut efter vi varit på semester men jag kom fram till att det inte kunde vänta så länge. Tog av mig ringen, förklarade vart jag står och att jag vill hämta mina saker.
Den första veckan kändes så lugn och harmonisk, sen började smsen hagla in och samtal på nätterna. Min nu förra sambo har börjat dricka igen och då han är på stadie 3 i sitt missbruk så går det alltid snett/han slåss/säger saker han inte kommer ihåg och får minnesluckor r/t mångårigt missbruk.
Vad ska jag göra ? Jag vet att det inte är jag som orsakat hans sjukdom och jag varken kan eller vill kontrollera den, men det gör mig så ont att behöva ta del av dessa elaka och även till viss del saker som inte ens är sant. Hur stålsätter jag mig och klarar mig ur det här med den som är kvar av min själ i behåll ?