• Jämtlandsmamman

Någon med al-anon erfarenhet här ? Hjälp!

Hej på er!

Har levt med en alkoholiserad man i 3 år, känslan av att jag inte mådde bra kom smygandes men först förstod jag inte varför jag mådde så dåligt. Blev sjukskriven och började gå i samtal, googlade mig senare fram till att al-anon finns i länet och begav mig dit. Vilken värme, förståelse och fina människor som välkomnade mig. Som lyssnade när det va min tur och förstod hur ledsen, sviken och arg jag är och var. Jag kände mig bekräftad och jag försökte orka ett tag till. Kämpade på under vintern och min sambo valde att sluta dricka, men han ändrade ingenting av sin beroendepersonlighet och var heller inte intresserad av ideer eller tankar från mig. Han var lika otrevlig, arg, nyckfull och fortsatte med sina lögner vitt och brett om det mesta. Det här slutade med att jag helt gick in i väggen och blev sjukskriven igen och den här gången har jag fått ta emot medicinshjälp oxå. Mår bättre, orkar lite mer och sover bättre i dagsläget, har inte orkat att ta tag i allt det här innan. Många andra runt omkring har haft sina ideer om vad jag borde ha gjort med min relation men jag har inte förmått pga att jag mått så dåligt och blivit så medberoende. samlade kraft i maj och bad honom att flytta ut från min lägenhet och flytta hem till sig. Steg 2 kom i juni att jag i hela Mig att jag vill inte vara med om det här längre, tänkte att jag skulle gjort slut efter vi varit på semester men jag kom fram till att det inte kunde vänta så länge. Tog av mig ringen, förklarade vart jag står och att jag vill hämta mina saker.

Den första veckan kändes så lugn och harmonisk, sen började smsen hagla in och samtal på nätterna. Min nu förra sambo har börjat dricka igen och då han är på stadie 3 i sitt missbruk så går det alltid snett/han slåss/säger saker han inte kommer ihåg och får minnesluckor r/t mångårigt missbruk.

Vad ska jag göra ? Jag vet att det inte är jag som orsakat hans sjukdom och jag varken kan eller vill kontrollera den, men det gör mig så ont att behöva ta del av dessa elaka och även till viss del saker som inte ens är sant. Hur stålsätter jag mig och klarar mig ur det här med den som är kvar av min själ i behåll ?

• Svar på tråden Någon med al-anon erfarenhet här ? Hjälp!
  • klyban

Du orsakat hans sjukdom?
    Har du psykiskt misshandlat honom?
    För den är nog den enda jag kan komma på kan påverka en annan människa dricka, och som kan vara ditt fel.

Annars är det helt och hållet hans fel, och troligtvis har han även någon psykisk ohälsa i botten.
    Har han en diagnos eller en misstänkt en?

hur många meter var det?
  • Jämtlandsmamman

Nejdå, han har haft dom här problemen med alkoholen och empatin sedan tonåren. Har bara funnits med i 3 år, inte resten av de 20 åren. Det är senaste 10 åren det blivit rikitigt illa och det har även gjort att hans kropp blivit sjuk på olika sätt.

Det finns ingen diagnos fastställd, men som lekman kan jag misstänka adhd eftersom att hans huvud,tankar och ilska går väldigt snabbt.

• klyban
    Jämtlandsmamman skrev 2018-07-22 11:54:20 följande:
    Nejdå, han har haft dom här problemen med alkoholen och empatin sedan tonåren. Har bara funnits med i 3 år, inte resten av de 20 åren. Det är senaste 10 åren det blivit rikitigt illa och det har även gjort att hans kropp blivit sjuk på olika sätt.

Det finns ingen diagnos fastställd, men som lekman kan jag misstänka adhd eftersom att hans huvud,tankar och ilska går väldigt snabbt.

Om det är ADHD, så är det där problemet finns.
    De får ibland okontrollerad substans konsumtion.
    Och alkohol för en ADHD kan bli förödande för omgivning.
    Då vi har begravt många kvinnor vars män haft ADHD och konsumerat alkohol(Med detta sagt, så menar jag inte alla med ADHD som dricker alkohol, det jag säger att en del så blir det så för).

Du inte funderat stänga av kommunikationen ifrån honom på din mobil?
    För det är uppenbart giftigt för dig, och få han sluta dricka kan väl knappast vara en drivkraft ifrån dig?
    Drivkraft då som att du ska gå in och hjälpa honom aktivt, eller?

Jag hört att man pratar om ketamin inom sjukvården idag och för en del med psykiska problem.
    Kanske de startat upp nått där, vet man funderar på det i alla fall.
    Det som sker med ketamin som de forskar om inom medicinen är depression, alkoholmissbruk och andra psykiska åkommor.
    Men hur långt gånget detta är vet jag inte, så det får man undersöka hur det är där, kanske det finns någon studie han kan ingå i.
    Men misstänker det är några års forskning till, men det säger jag utan verkligen kollat på djupet.

hur många meter var det?
  • Fennyxx

Du kan inte bära honom och har inga skyldigheter att göra det heller. Du kan ringa socialtjänsten och se om de vill hjälpa honom, men själv blir du bara nerdragen i djupet om du försöker igen. Skriv ett sista sms där du uppmanar honom att söka hjälp och där du förklarar att du inte vill ha någon mer kontakt med honom.

Sedan blockerar du honom och undviker honom helt. Och fokuserar på dina egna problem. Medberoende är en egen problematik, men där har du i alla fall möjlighet att åstadkomma något eftersom det är du som har makten här.

• Scoops

Fortsätt gå på medberoende-samtal. Du behöver inte sluta för att ni inte är ihop längre. Gör det för di. Skull så du kan komma vidare, jag vet att det är jättesvårt (min pappa är alkoholist). Men du klarar det och kommer att må sååå bra sen! <3

• Jämtlandsmamman

Hej på er!

Har läst era svar flera ggr och vill börja med att säga tack för att ni tog er tiden att skriva här. Min mobil som jag köpte igår kan tydligen blockera både sms och samtal utan att jag märker något av det, det i sig var en funktion jag inte ens visste fanns. Mina samtal/träffar på Al-anon ger mig mycket och det kommer jag fortsätta med. Har blockerat nummer/sms idag och kollat så att nycklar till allting finns här och det gör det , nej han bor inte i min lägenhet längre, han har ett hus några mil härifrån. Du har så rätt du som skrev att fortsätta att arbeta på mina problem för som medberoende blir man också på ett vis ?sjuk? och det finns drag i mig r/t det här som jag måste jobba med för att kunna ha ett harmoniskt liv och inte söka mig till en ny alkoholist. Försöker göra mig onåbar för att köpa tid för att få mitt inre rum att bli större och för att jag ska bli starkare. Vet precis vad jag känner, tycker och vill i det här, men vet också att det är lätt att gå tillbaka.

Det du skrev om Ketamin var intressant, det har jag inte hört om tidigare. Ska sätta mg någon kväll och lösa mer om det.

Tidigare har jag försökt kontrollera hans drickande, har förstått nu mera att det tyvärrr inte spelar någon till. Dock sitter den medberoende människan i mig och tänker på honom och hur ont han må slita med sig själv och att han gräver sig en grop när det här har upptagits igen. Den medberoende delen i mig vill fluffa en kudde så att han i allafall inte landar på en bergvägg. Det som fick mig att förstå eller vad jag ska kalla det var boken beroendepersonligheten, den kan jag rekommendera varmt till dem som inte förstår en beroendemänniskas logik.

• Anonym (Stina)

Jag rekommenderar boken: Kvinnor som älskar för mycket. Tyvärr slutsåld men finns på bibliotek. 

• Anonym (Stina)

Jag rekommenderar boken: Kvinnor som älskar för mycket. Tyvärr slutsåld men finns på bibliotek. 

• Jämtlandsmamman

Hej Stina!

Tack för ditt tips, lyckades efterlysa och köpa till mig den boken i början av veckan på fb. Har läst i den idag, det är tyvärr både skrämmande och träffsäkert. Tror att den här boken kommer ge mig nytta. Tack!! Hade inte ens hört talas om den innan.

• Anonym (Ellie)
    Jämtlandsmamman skrev 2018-07-23 18:11:46 följande:

Hej på er!

Har läst era svar flera ggr och vill börja med att säga tack för att ni tog er tiden att skriva här. Min mobil som jag köpte igår kan tydligen blockera både sms och samtal utan att jag märker något av det, det i sig var en funktion jag inte ens visste fanns. Mina samtal/träffar på Al-anon ger mig mycket och det kommer jag fortsätta med. Har blockerat nummer/sms idag och kollat så att nycklar till allting finns här och det gör det , nej han bor inte i min lägenhet längre, han har ett hus några mil härifrån. Du har så rätt du som skrev att fortsätta att arbeta på mina problem för som medberoende blir man också på ett vis ?sjuk? och det finns drag i mig r/t det här som jag måste jobba med för att kunna ha ett harmoniskt liv och inte söka mig till en ny alkoholist. Försöker göra mig onåbar för att köpa tid för att få mitt inre rum att bli större och för att jag ska bli starkare. Vet precis vad jag känner, tycker och vill i det här, men vet också att det är lätt att gå tillbaka.

Det du skrev om Ketamin var intressant, det har jag inte hört om tidigare. Ska sätta mg någon kväll och lösa mer om det.

Tidigare har jag försökt kontrollera hans drickande, har förstått nu mera att det tyvärrr inte spelar någon till. Dock sitter den medberoende människan i mig och tänker på honom och hur ont han må slita med sig själv och att han gräver sig en grop när det här har upptagits igen. Den medberoende delen i mig vill fluffa en kudde så att han i allafall inte landar på en bergvägg. Det som fick mig att förstå eller vad jag ska kalla det var boken beroendepersonligheten, den kan jag rekommendera varmt till dem som inte förstår en beroendemänniskas logik.

Vad bra att du har blockat honom. Du kan inte göra något åt hans beroende det kan bara han göra. Han sätter sig själv i skiten, även om det är jobbigt och svårt att se på det utifrån. Hur mycket man än vill hjälpa så kan man inte göra mycket mer än att sätta sina egna gränser och rädda sig själv när det gått sådär långt.

Bra att du går på stödsamtal. Kan du få egen terapi via ditt landsting så är nog även det bra.

Jag har gjort det, pga anhörig alkoholist, och det hjälpte mig väldigt mycket med att lära mig släppa skulden och skuldkänslorna kring hela situationen så att jag kunde börja leva utan så mycket ångest. Har däremot aldrig gått på al-anon, det kanske ger samma effekt.

Hoppas det går bra för dig. Starkt och bra att du lämnat honom. Lycka till!
Svar på tråden Någon med al-anon erfarenhet här ? Hjälp!