• Tilipitappi

PCOS - LCHF - ERFARENHET - PLUSSAT PÅ ÄGGLOSSNINGSTEST

Först och främst, fick precis ett plus på ägglossningstestet och det är första gången någonsin och jag vet inte hur många sådana tester jag gjort! Är så otroligt lycklig just nu! Nu hoppas jag att vi får ett plus på den andra stickan också senare! Men bara att ens ha fått ägglossning är ju helt underbart!

Jag vill dela med mig av mina erfarenheter när det kommer till PCOS och vad jag rekommenderar er andra som har PCOS och försöker skaffa barn eller rent allmänt bara vill må bättre och ha mindre symtom på PCOS.

Fick veta att jag hade pcos för ca 1,5-2 år sedan. Hade aldrig hört talas om det innan och visste ingenting om det. Läkaren sa bara att det är svårt att få barn men inte omöjligt och att det fanns en massa andra risker också. Direkt jag kom hem började jag googla runt och leta information. Det var en underlig känsla, som en käftsmäll på något vis, plötsligt hade man liksom svårt att bli gravid och jag och min sambo som hade prata om barn. 

Nåväl, i början beställde jag hem Donaferty eftersom det skulle hjälpa och vara effektivt för dom med pcos och ägglossningsproblem m.m. I samma veva började jag utesluta socker ur kosten vilket resulterade i att jag fick mensen tillbaka efter ca 85 dagar (därför jag sökte hjälp från första början). Kopplade inte då att det kanske var uteslutandet av socker som satte igång mensen. När jag väl hade käkat detta pulver ett tag men slutade med min hälsosammare kost så blev mensen oregelbunden igen och jag slutade också med pulvret då jag kände att det kanske inte hjälpte så varför ska jag då ta det.

Fortsatte att läsa runt på nätet..

Jag har alltid pendlat i vikt några kilon upp och ner (är ganska överviktig) och märkt under många års tid att jag haft regelbunden mens när jag vägde ett visst antal kilon men om det gick över det så försvann mensen också.

Och under det gångna året har jag hunnit prova allt möjligt, vegetarisk kost, vegansk kost, vanligt kost, kost utan sötsaker (socker). Men ingenting har hjälpt mig på lång sikt förutom en sak, strikt LCHF.

Det var först när jag hittade en amerikansk läkare på youtube vid namnet Dr. Eric Berg som jag började förstå hur min kropp fungerar, hur allting i kroppen hänger ihop, vad saker och ting gör i kroppen och hur mat och dryck påverkar kroppen och vad som händer efter intag. Han är själv en stor förespråkare för ketogen kost, dvs LCHF - som han säger healty keto. Han säger att det är sockret (+ lite annat) som är en stor bov i det hela, med många sjukdomar, symtom och andra besvär man har. Att det är viktigt när man går över till LCHF att man ger kroppen NÄRING! Många tror att man bara ska äta en massa fett och protein men så är det inte.
    Fett, lagom protein och MYCKET grönsaker och att införa fasta.

Han säger att pcos är ett symtom på att man är pre diabetic eller har insulin resistens, vilket efter att kollat och tagit till mig information från hans videor, mycket väl kan stämma och tvivlar inte en sekund på att jag själv haft problem med blodsockret. Skulle rekommendera er med pcos att hålla koll på ert blodsocker fastevärde men också hur den lägger sig efter måltider, finns ju att köpa mätare (själv lånade jag en av en vän)

Jag äter själv idag två mål mat om dagen och INGENTING annat, STOR salladstallrik men lagom protein och sedan bra fetter. Har gjort det nu i över 4 månader och har gått ner i vikt på ett hälsosamt sätt och det bara genom att äta lchf, har inte infört träning än och mår så otroligt bra! Om ni vill veta mer om hälsa och kropp rekommenderar jag verkligen att lyssna på Dr. Eric Bergs youtube videon, det är som att gå en utbildning, det är så otroligt bra!

Så sammanfattningsvis säger jag såhär till dom som försöker skaffa barn, har besvär med pcos eller något annat:

Gå över till strikt LCHF-kost, läs på dig om vad det innebär, gärna genom Dr. Eric Berg (youtube), gör det sakta, uteslut allt socker och alla kolhydrater (sallad och vissa grönsaker räknas inte = näring).

Skriv gärna om ni har egna erfarenheter om pcos och lchf eller undrar något :)

• Svar på tråden PCOS - LCHF - ERFARENHET - PLUSSAT PÅ ÄGGLOSSNINGSTEST
  • Tilipitappi
    Inis123 skrev 2018-09-20 21:09:54 följande:

Utesluter du mejeriprodukterna helt?

Nej inte helt, jag använder fullfeta helst ekologiska produkter som smör, grädde, creme fraiche och ost men utesluter all mjölk, fil, yoghurt, kvarg m.m då det är bättre att utesluta det helt eller åtminstone minimera användandet av mejeriprodukter. Har märkt att jag mår mycket bättre också av att vara utan dom ?värsta? mejeriprodukterna, använder endast i matlagningen det jag skrev ovan.
Svar på tråden PCOS - LCHF - ERFARENHET - PLUSSAT PÅ ÄGGLOSSNINGSTEST