• Yasminaoo

Vad är bästa hundrasen för oss?

Har småbarn som är väldigt empatiska och försiktiga med både djur och människor (aka förstår att djur är ömtåliga, sparkar inte folk eller djur utan visar respekt för levande individer).

Föräldrarna jobbar heltid, aktiva på helgerna. Bor i lägenhet. Vi är båda mycket hundvana faktiskt men nyfikna på andras erfarenheter.

• Svar på tråden Vad är bästa hundrasen för oss?
  • Yasminaoo
    Aniiee skrev 2018-07-19 20:08:30 följande:

De är inte beredda att aktivera sin hund. Du gör ju det, klart din hund är nöjd och deras bör vara av tyg. Det är inte TIDEN jag reagerar på, utan VILJAN.

Gäsp.
  • Aniiee
    Yasminaoo skrev 2018-07-19 23:03:41 följande:
    Gäsp.
    Gäspa på du. Du frågade, jag svarade, utofrån informationen du gav.

Men om du har ändrat dig och faktiskt vill engagera dig i en hund så säg ifrån så ska du få ett nytt helt uppriktigt och ärligt svar.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • TL12

lägenhet ...småbarn ....jobba heltid ....

ledig 1 månad .......låter inge bra i mina öron ....

jag har 2 hundar en stor å en mindre ...båda jakthundar....bor i hus ...har stor hundgård med allt vad en hund behöver ....har ett jobb där jag kan ta med hundarna och hade med dom med mig första valp 6-7 månaderna i stort sett dygnet runt.

idag är dom 7år resp 4år ....och får motion dagligen och underhållning. Har haft andra raser som schäfer , labrador , tax , drever , beagle ....dels som lånehundar eller tagit över.

Kanske testa att låna hund ? ett tag .....

skulle annars rekommendera en liten mini hund ....

lätt att aktivera och kräver inte lika mycket tid å motion dom en större hund. och lätt att ta med sig....En hund ska ju få må bra och få tid ......

• Yasminaoo
    Aniiee skrev 2018-07-20 00:14:01 följande:

Gäspa på du. Du frågade, jag svarade, utofrån informationen du gav.

Men om du har ändrat dig och faktiskt vill engagera dig i en hund så säg ifrån så ska du få ett nytt helt uppriktigt och ärligt svar.

Gäsp
  • Aniiee
    Yasminaoo skrev 2018-07-20 05:35:27 följande:
    Gäsp
    Som sagt.
  • Dexter dot com
    lullis94 skrev 2018-07-19 20:02:37 följande:

Tycker ni är lite väl hård. Ni har lite för lite information för att dömma. Kan hålla med om att en månad inte räcker för en valp, men de kanske har någon som kan hjälpa dem tills valpen vuxit upp och kan vara på hunddagis eller de kanske har annan lösning. Sen vad gäller motion och tid så krävs det inte lång tid för att en hund ska vara nöjd. Jag har min hund lös ute när ni är ute och kör ett spår så är hon så nöjd. Spåret tar väl 15-30 min att lägga och undefär lika lång tid att gå och hunden är jättenöjd. Eller köra nosework inne kräver heller inte så lång tid. Kan även trickträna medan man kollar nyheter eller lagar mat. Man behöver inte spendera timmar per dag bara för att man har hund. Har man barn så brukar de kunna kasta leksaker länge så hunden får kondition så den orkar. När jag flyttade från lägenhet där det var koppelpromenader jämt och tränade på brukshundklubb och flyttade till landet där hon kunde springa lös och följa mig till hästarna när jag fyllde vatten och mat så gick hon ner jättemycket i vikt utan att jag gjorde något. Hon kunde springa fritt och det ger mycket. Så jag tror bara man ska undvika för högintensiva hundar om man inte har så mycket tid för dem. Vissa kan inte koppla av. Min flat har inga problem med en veckas sjukdom och bara får gå ut och rastas och sedan in. Så tänk igenom och läs om raser så ska du se att det går bra :)

Klart svaren hade varit annorlunda om TS hade haft intresset för att jobba med sin hund. Att kasta boll/pinnar är ju bara stressande och ingen som helst form av aktivering och lägga konditionsträningen på 2 barn är ju helt galet. Att låta hunden springa lös kräver ju 100% kontroll på hunden och det är rätt få som faktiskt har den kontrollen så risken är ju stor att hunden kommer gå i koppel och behöver motioneras av TS och inte kunna motionera sig själv lös.
  • Aniiee
    Dexter dot com skrev 2018-07-20 13:57:28 följande:
    Klart svaren hade varit annorlunda om TS hade haft intresset för att jobba med sin hund. Att kasta boll/pinnar är ju bara stressande och ingen som helst form av aktivering och lägga konditionsträningen på 2 barn är ju helt galet. Att låta hunden springa lös kräver ju 100% kontroll på hunden och det är rätt få som faktiskt har den kontrollen så risken är ju stor att hunden kommer gå i koppel och behöver motioneras av TS och inte kunna motionera sig själv lös.
    Akta så att inte du också blir gäspad på Flört
  • Celaena
    Yasminaoo skrev 2018-07-19 14:42:34 följande:
    Familjehund som orkar vara utomhus i alla väder och klättra i berg, vandra i Alperna osv men också kan tänka sig bara ta mindre promenader på vardagskvällar och gosa i soffan. Och som är barnsäker (inom rimliga gränser såklart). Som inte har ANLAG för att vara hundaggressiv eller ha jaktinstinkt.

Ingen hund klarar att klättra i berg och vandra i Alperna om den inte får tillräckligt med motion till vardags. Det funkar tyvärr inte att slappa på vardagarna och sen köra hårt på helgerna. Jag vandrar med mina hundar och de hänger på i bergiga miljöer och innan du ens kan ta med dem på en ordentlig fjällvandring så snackar vi ÅR av förberedelser för att bygga upp hunden om det ligger i ditt intresse att ha en frisk och välmående hund både före, under och efter fjällturen.

Ska du ha en hund att vandra med så måste du lägga ner ordentligt med tid på det. 

• Alessia

Baserat på er information om er själva - familjen, barnen, hur ni bor, vad ni gör - ska ni nog avvakta med att skaffa hund. Allt hundägande tar mycket mer av tid och kraft än man tror om man inte medvetet vill misshandla sin hund med för lite aktivitet i vardagen, för mycket ensamhet under dagarna och sedan ska hundstackaren vara trevlig och gosig... Vad gör ni om hunden blir sjuk? Om barnen blir sjuka och kräver stor omsorg? Ni är hundvana skriver du men det behöver inte innebära att man faktiskt ägt en hund och fullt ut tagit ansvar för den, för det är något helt annat.

• tobbe01

Ursäkta mig MEN jag fattar inte vitsen med att ha hund om man har den på dagis mesta tiden. Jag passerar ett hunddagis nästan dagligen och jag blir så beklämd när jag ser stackarna vandra fram och åter, pipande och gnällande. Inte fattar de varför matte/husse är borta och det bara finns en stängd dörr.

• Ssn13

Herregud. Vad människor brusar upp, innan ni skriver spydiga kommentarer och skickar bilder på en tyg hund. Tänk efter vad ni vill åstadkomma med era kommentarer? Vill ni råda TS på ett respekt fullt sätt eller vill ni bara vädra ut lite av era egna negativa känslor?

Man kan ge råd som TS kanske inte vill reflektera över men man behöver knappast vara otrevlig. Konstruktiv kritik är bra om man ger det på ett vettigt sätt.

Jag har inget att tillägga angående hundras frågan förutom att de krävs tid mer tid med en valp ( inte en månad och sen hunddagis ) för att den ska bli trygg och att du ska kunna lita på den tillsammans med dina barn. Men du kanske har en annan plan, vad vet jag.

Jag kan bara nämna att jag har en schäfer på 9,5 år som är världens finaste mot barnen som är 4 och 5 år. Första året hade jag med henne till jobbet, jobbade natt på ett demensboende och hon blev genast en favorit hos de brukare som hade svårt att sova. Blev en sängkompis till en dam som tidigare haft en svart schäfer i sitt liv också. Så om de är möjligt kolla över om de går att gå ner i tid eller ev ha med på jobbet. Viktigt att arbetsmiljön tillåter det dock ( allergier, fara för vovven osv )

Lycka till! :)

Och snälla, du som skrivit innan att det är hemskt att hunden ska på dagis på heltid. Tänk alla barn som är på förskolan/fritids hela dagarna det tycker jag är problematiskt. Det borde inte vara tillåtet när barnen är små.

• Dexter dot com
    Aniiee skrev 2018-07-20 14:53:54 följande:
    Akta så att inte du också blir gäspad på Flört
    Hemska tanke FörvånadFlört
  • Aniiee
    Ssn13 skrev 2018-07-21 13:17:48 följande:

Herregud. Vad människor brusar upp, innan ni skriver spydiga kommentarer och skickar bilder på en tyg hund. Tänk efter vad ni vill åstadkomma med era kommentarer? Vill ni råda TS på ett respekt fullt sätt eller vill ni bara vädra ut lite av era egna negativa känslor?

Man kan ge råd som TS kanske inte vill reflektera över men man behöver knappast vara otrevlig. Konstruktiv kritik är bra om man ger det på ett vettigt sätt.

Jag har inget att tillägga angående hundras frågan förutom att de krävs tid mer tid med en valp ( inte en månad och sen hunddagis ) för att den ska bli trygg och att du ska kunna lita på den tillsammans med dina barn. Men du kanske har en annan plan, vad vet jag.

Jag kan bara nämna att jag har en schäfer på 9,5 år som är världens finaste mot barnen som är 4 och 5 år. Första året hade jag med henne till jobbet, jobbade natt på ett demensboende och hon blev genast en favorit hos de brukare som hade svårt att sova. Blev en sängkompis till en dam som tidigare haft en svart schäfer i sitt liv också. Så om de är möjligt kolla över om de går att gå ner i tid eller ev ha med på jobbet. Viktigt att arbetsmiljön tillåter det dock ( allergier, fara för vovven osv )

Och snälla, du som skrivit innan att det är hemskt att hunden ska på dagis på heltid. Tänk alla barn som är på förskolan/fritids hela dagarna det tycker jag är problematiskt. Det borde inte vara tillåtet när barnen är små.

Tyghunden var faktiskt både ett helt uppriktigt förslag på passande hundras och meningen att injicera lite humor i vardagen. Jag håller helt fast på att TS inte verkar vara så intresserad av livet med hund med tanke på svaren hon givit till folk som frågat om till exempel aktivering. 

Jag kan liksom bara utgå ifrån vad TS själv säger.
  • Yasminaoo
    Ssn13 skrev 2018-07-21 13:17:48 följande:

Verkligen. I verkligheten är det verkligen inte så att de flesta hundägare är långtidssjukskrivna eller jobbar i typ skogen så att dom kan ha hunden på jobbet. De flesta jobbar heltid. När jag växte upp fanns inte ens hunddagis, då var hundarna ensamma hemma när föräldrarna arbetade. Och den här hysterin med aktivering, inte håller majoriteten av Sveriges hundägare på med nån slags lydnadsdressyr och brukshundsträning 4 timmar per dag.

En dålig hundägare är en som inte tar ut hunden på promenader, inte ger den bra mat och kärlek eller någon som säljer den på Blocket efter ett år.

Jag har redan haft hund tidigare som blev 19 år gammal och var en väldigt älskad och lycklig hund.

Men tack till dom som svarat på ts, inser att det är en dålig idé att fråga på familjeliv där det sitter hatiska människor inloggade 24/7 och skriver massa skit i varenda tråd dom läser.

Vi kommer skaffa en Cavalier King Charles spaniel btw.
Svar på tråden Vad är bästa hundrasen för oss?