• Anonym (Fuck cancer)

Kommer hon att gå bort nu?

Min väninna har fått cancer igen. Preliminärt besked är att det har hittats i lungor, lever och ändtarmen men slutgiltigt svar har inte kommit än. Hon börjar med cellgifter direkt. För några år sen hade hon cancer i fjärde stadiet men blev helt frisk tills nu. Jag fattar att det här inte är bra och misstänker att hon inte har långt kvar men googlandet ger mig bara statistik. Ni som har sett det på nära håll eller kanske rent av jobbar inom cancervården kanske kan ge mig lite hopp att hon överlever det här? Om det inte finns något hopp att ge hur länge tror ni att hon kan ha kvar i bästa och värsta fall?

• Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?
  • Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (hoppas) skrev 2018-09-19 15:06:30 följande:
    Men så roligt att höra! Håller tummarna för att det ska fortsätta gå åt rätt håll!
    Anonym (Rut) skrev 2018-09-19 15:07:41 följande:
    Vad härligt att hon svarar så bra på behandlingen!! Passa på att umgås och gör roliga saker. Spridd cancer är svår att bota, men man kan bromsa den.

Det ser lovande ut och jag håller tummarna att CT är ren också. Solig
    Men hur kan det gå så fort? Och är det "normalt" eller kommer det att komma tillbaka med kraft om några månader eller betyder det att det borde hålla sig borta sen också? Åtminstone i några år? Det här är inget jag vill fråga henne förstås så jag frågar er.
  • Anonym (hoppas)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-19 15:13:18 följande:

Det ser lovande ut och jag håller tummarna att CT är ren också.

Men hur kan det gå så fort? Och är det "normalt" eller kommer det att komma tillbaka med kraft om några månader eller betyder det att det borde hålla sig borta sen också? Åtminstone i några år? Det här är inget jag vill fråga henne förstås så jag frågar er.

Varje människa är unik, så också cancern har jag lärt mig då jag själv lever med sk obotlig cancer. Man kan aldrig i förväg veta vilka svängar cancern tar. Vissa dör väldigt fort medans andra lever många många år längre än förväntat. Man kan alltid titta på statistiken, men den visar ju bara den stora massan och inte individen.

Om jag skulle följa statistiken för min cancer så lever jag på övertid nu. Men jag har inga planer på att kasta in handduken än!
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-19 15:13:18 följande:

Det ser lovande ut och jag håller tummarna att CT är ren också.

Det är ingen som vet eller kan förutspå att cancer kommer tillbaka om några månader/år. Men statistiskt sätt så är det dock oftast så
  • Anonym (Fuck cancer)
    Anonym (hoppas) skrev 2018-09-19 16:22:36 följande:
    Varje människa är unik, så också cancern har jag lärt mig då jag själv lever med sk obotlig cancer. Man kan aldrig i förväg veta vilka svängar cancern tar. Vissa dör väldigt fort medans andra lever många många år längre än förväntat. Man kan alltid titta på statistiken, men den visar ju bara den stora massan och inte individen.
    Om jag skulle följa statistiken för min cancer så lever jag på övertid nu. Men jag har inga planer på att kasta in handduken än!
    Fortsätt kämpa! Jag hoppas att du får leva länge, länge till. Solig
    Tiina87 skrev 2018-09-19 16:45:13 följande:
    Det är ingen som vet eller kan förutspå att cancer kommer tillbaka om några månader/år. Men statistiskt sätt så är det dock oftast så
    Det förstår jag men jag tänkte mer om det är normalt att det försvinner såpass snabbt för att sen komma tillbaka ett par månader senare eller brukar det kunna hålla sig borta längre än så? Kanske något år?

• Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-19 21:09:26 följande:

Fortsätt kämpa! Jag hoppas att du får leva länge, länge till. Det förstår jag men jag tänkte mer om det är normalt att det försvinner såpass snabbt för att sen komma tillbaka ett par månader senare eller brukar det kunna hålla sig borta längre än så? Kanske något år?

Det är det ingen som kan svara på.
  • Anonym (Fuck cancer)

CT visade att fläckarna på levern hade gått ner och tumörmarkerarblodprovet visade bara 8 så det är ju jättebra. Jag förstår bara inte hur det här hänger ihop. Betyder det att hon håller på och kan bli frisk eller bara att det hålls i schack pga cellgifterna? Dom ska fortsätta att köra på med cellgifter ett tag till.

• Anonym (hoppas)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 15:14:21 följande:

CT visade att fläckarna på levern hade gått ner och tumörmarkerarblodprovet visade bara 8 så det är ju jättebra. Jag förstår bara inte hur det här hänger ihop. Betyder det att hon håller på och kan bli frisk eller bara att det hålls i schack pga cellgifterna? Dom ska fortsätta att köra på med cellgifter ett tag till.

Så roligt att det går bra för henne! Din fråga är omöjlig att svara på, men vi håller tummarna för det bästa.
  • Anonym (A)
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-19 14:46:46 följande:
    Vad tror ni om det här? Hon har fått cellgifter 3 eller 4 gånger med tre veckors mellanrum och mår betydligt bättre överlag. Hennes lungor visar inga fläckar på röntgen längre och tumörmarkerar-blodprovet för levern har gått ner. Hon ska göra en CT på buken i veckan. Det är ju förstås helt suveränt att det verkar gå åt rätt håll men jag funderar på om det verkligen kan gå att bota så snabbt?
    Vad härligt att höra
  • Anonym (A)
    Anonym (hoppas) skrev 2018-09-19 16:22:36 följande:
    Håller med
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 15:14:21 följande:

Det är ju jättebra!

Är det palliativ eller lukrativ behandling hon får?
  • Anonym (X)
    Tiina87 skrev 2018-09-26 18:22:44 följande:

Det är ju jättebra!

Är det palliativ eller lukrativ behandling hon får?

Lukrativ..?
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2018-09-26 18:53:59 följande:

Lukrativ..?

Kurativ
  • Anonym (Fuck cancer)

Vet inte om det är palliativ eller med förhoppning om att botas. Har inte frågat och hon har inte sagt. Vad gissar ni på? Det började i somras med det jag skrev i ts och nu är lungorna "rena" och leverns fläckar har krympt och tumörmarkering visar bara 8 nu mot 3000 tror jag det var i somras. Dom gick in hårt med 3 olika cellgifter.

• Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 19:55:52 följande:

Vet inte om det är palliativ eller med förhoppning om att botas. Har inte frågat och hon har inte sagt. Vad gissar ni på? Det började i somras med det jag skrev i ts och nu är lungorna "rena" och leverns fläckar har krympt och tumörmarkering visar bara 8 nu mot 3000 tror jag det var i somras. Dom gick in hårt med 3 olika cellgifter.

Om de gick in hårt med 3 olika cellgifter så är det kurativ, dvs botande behandling.

Palliativ behandling är livsförlängande även om den också får tumörerna till att krympa.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Tiina87 skrev 2018-09-26 20:05:07 följande:
    Om de gick in hårt med 3 olika cellgifter så är det kurativ, dvs botande behandling.
    Palliativ behandling är livsförlängande även om den också får tumörerna till att krympa.
    Det är ju bra om det är så speciellt med tanke på att det verkar fungera också efter bara tre eller fyra behandlingar. Hade man använt färre cellgifter om det var palliativ vård alltså?
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 20:06:42 följande:

Det är ju bra om det är så speciellt med tanke på att det verkar fungera också efter bara tre eller fyra behandlingar. Hade man använt färre cellgifter om det var palliativ vård alltså?

Ja, oftast och inte lika tätt mellan behandlingarna.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Tiina87 skrev 2018-09-26 20:54:49 följande:
    Ja, oftast och inte lika tätt mellan behandlingarna.
    Hon har tre veckor mellan varje behandling.
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 20:57:38 följande:

Hon har tre veckor mellan varje behandling.

Det är normalt.
  • Anonym (Fuck cancer)
    Tiina87 skrev 2018-09-26 21:59:45 följande:
    Det är normalt.
    För palliativ eller botande?
  • Tiina87
    Anonym (Fuck cancer) skrev 2018-09-26 22:08:02 följande:

För palliativ eller botande?

Botande
Svar på tråden Kommer hon att gå bort nu?