• Djurvän03

Vad skulle ni helst bjuda på?

Vi ska ha folk på middag till helgen och det står mellan dessa rätter. Kan dock inte bestämma oss för vilket det blir. Vilket hade ni bjudit på av alternativen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle ni helst bjuda på?
  • klyban
    Anonym (Lo) skrev 2018-07-18 19:19:43 följande:
    I den här värmen: sallad, hemmagjord sås/dressing, baguette och några skålar med plock som oliver, soltorkade tomater med mera. Kanske lite skivade charkuterier. Tapas är ju gott också...

Av dina alternativ lasagne. För det är så lätt att göra klart i förväg och man slipper laga mat/stressa när gästerna kommer.

Lasagne bör göras direkt i samband när man ska äta, det är en GIGANTISK skillnad på hur gott det blir som nygjort mot stått i par timmar elelr sedan dagen före.

Men en bra rätt då man kan göra det mesta i förväg, utom ostsåsen.
    Sen är det bara komponera ihop det och det går snabbt.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Sara) skrev 2018-07-17 11:54:42 följande:
    Glömde svara. Tycker alla alternativ förutom hamburgare låter gott. Bjuds man på middag uppskattar åtminstone jag lite finare mat. Vill jag äta hamburgare kan jag lika gärna gå till Max eller McDonalds.

Det finns inte en hamburgare NÅGONSIN som man gör själv som ens i närheten smakar som deras.
    Det är väl enda om du följer recept för lika dessa.
    Hamburgare är ett väldigt gott val och ett fint val också, allt man behöver göra är att ha kvalitativa råvaror så blir det något alldeles extra.
    Men tänker man hamburgare och frysta färdigkryddade saker, ja, då kan jag hålla med det är tveksamt som mat på ett kalas där man inte ska bara ge folk föda.

hur många meter var det?
  • Anonym (Lo)
    klyban skrev 2018-07-19 07:07:30 följande:

Lasagne bör göras direkt i samband när man ska äta, det är en GIGANTISK skillnad på hur gott det blir som nygjort mot stått i par timmar elelr sedan dagen före.

Men en bra rätt då man kan göra det mesta i förväg, utom ostsåsen.
    Sen är det bara komponera ihop det och det går snabbt.

Jag brukar inte grädda lasagnen i ugnen förrän det är dags att äta den. Förberedelserna, alltså lägga ihop allt i en form kan man göra redan dagen innan om man vill. Så lägger man bara på ost och stoppar in den i ugnen när det är dags!

Jag tycker faktiskt att lasagne är som tårta, den är aldrig så god som när man värmer den dagen efter- den smakar så mycket mer och samtidigt får den en rundare smak.

Men det är nog olika hur man upplever det :)
  • EnGladPingvin

Det beror på vilka som kommer på middag. Försöker anpassa mig efter bad jag tror de gillar.

Hamburgare kan man göra massa roliga tillbehör till och gillas av de flesta. Jag gör så man kan välja några olika varianter. T.ex. med avokadoröra med pesto, stekt svamp och smulad fetaost eller syltad rödlök, någon god ost och saltgurka eller varför inte halloumi, syltad rödlök och pesto som alternativ till kött? Viktigt att ha bra bröd till och inte de billiga, smuliga varianterna. Går att förbereda det mesta.

Oxfilé tycker jag är överskattat. Möjligtvis på nyår, men inte så här på sommaren.

• Tow2Mater
    klyban skrev 2018-07-19 07:03:50 följande:

stekt gös, smörstekt med peppar och salt bara.

Filear du fisken? Låter lite slabbigt annars att behova bena fisk på ett kalas.... speciellt om det ar barn inblandade.
  • klyban
    Anonym (Lo) skrev 2018-07-19 12:18:35 följande:
    Jag brukar inte grädda lasagnen i ugnen förrän det är dags att äta den. Förberedelserna, alltså lägga ihop allt i en form kan man göra redan dagen innan om man vill. Så lägger man bara på ost och stoppar in den i ugnen när det är dags!

Jag tycker faktiskt att lasagne är som tårta, den är aldrig så god som när man värmer den dagen efter- den smakar så mycket mer och samtidigt får den en rundare smak.

Men det är nog olika hur man upplever det :)

Jo, det blir bättre än att göra den dagen innan, dock inte så bra som man gör det precis innan.
    Ett problem man har är att man måste ha den i kylen, och en ökad tid i ugnen och en troligt övertillagad lasagne pasta.
    För du bör hamna mot 30-40min?

hur många meter var det?
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2018-07-19 15:20:00 följande:
    Filear du fisken? Låter lite slabbigt annars att behova bena fisk på ett kalas.... speciellt om det ar barn inblandade.

Ja, den är redan filead(egen fångad) och för tillfället fryst.

Har haft MYCKET stora funderingar på att ha soppan kall, men alla mina tankar kör fast där.
    Och fettet är det som jag måste minska på i så fall.(även om det redan är minimalt, vet hur känsligt det kan bli när nått är kallt och är nog lite fel typ av soppa för detta).
    Så jag kommer nog värma på den ändå, just för det inte blir tillräckligt bra annars.
    Så får vi svalka oss med en massa öl istället Flört

hur många meter var det?
  • Anonym (Lo)
    klyban skrev 2018-07-19 17:47:53 följande:

Jo, det blir bättre än att göra den dagen innan, dock inte så bra som man gör det precis innan.
    Ett problem man har är att man måste ha den i kylen, och en ökad tid i ugnen och en troligt övertillagad lasagne pasta.
    För du bör hamna mot 30-40min?

Nej, jag tror inte att jag brukar ha den inne längre än vanligt. Jag brukar aldrig ta tid på lasagne, brukar testa med potatissticka och tar ut den när det är lagom motstånd i den.
  • klyban
    Anonym (Lo) skrev 2018-07-19 19:24:36 följande:
    Nej, jag tror inte att jag brukar ha den inne längre än vanligt. Jag brukar aldrig ta tid på lasagne, brukar testa med potatissticka och tar ut den när det är lagom motstånd i den.

Du kan omöjligen få den så varm som man önskar på endast 20 min.
    Saker som kan hjälpa och korta ned tiden, det är ta fram den monterande lasagnen par timmar innan tillagning för komma till rumstemp ifrån kylen.
    Eller rätt få lager få lager.
    Värme kan bara transporteras så fort, det är det som är problemet.
    Och har man glasform, så läggs säkert 2-5 minuter på tillagningen.
    Pasta lämnar jag inte till slumpen, utan tiderna följs slaviskt på högkvalitativ pasta.
    Och blir alltid perfekt, enda som kan ställa till det är om man kör för lite vatten, då får man öka tiden en del och svårt och veta hur mycket.

Med detta sagt, så kommer ju det bli gott ändå.

hur många meter var det?
  • klyban

Men om man inte vill ha så mycket och göra och innan folket kommer och är där.
    Då är ju gryta ett perfekt val, den går ju göra 2 dagar innan tom.

hur många meter var det?
  • Anonym (Lo)
    klyban skrev 2018-07-19 21:08:09 följande:

Du kan omöjligen få den så varm som man önskar på endast 20 min.
    Saker som kan hjälpa och korta ned tiden, det är ta fram den monterande lasagnen par timmar innan tillagning för komma till rumstemp ifrån kylen.
    Eller rätt få lager få lager.
    Värme kan bara transporteras så fort, det är det som är problemet.
    Och har man glasform, så läggs säkert 2-5 minuter på tillagningen.
    Pasta lämnar jag inte till slumpen, utan tiderna följs slaviskt på högkvalitativ pasta.
    Och blir alltid perfekt, enda som kan ställa till det är om man kör för lite vatten, då får man öka tiden en del och svårt och veta hur mycket.

Med detta sagt, så kommer ju det bli gott ändå.

Alltså- en färdigmonterad och kyld, icke-färdiglagad lasagne sätter jag in redan i kall ugn. Den "extra tillagningstiden" blir under uppvärmningen av ugnen. Det tar inte längre tid än att värma upp en ugn och sedan ställa in en lasagne på vanligt sätt.

Jag har gjort lasagne på båda sätt och det blir ingen skillnad i smak eller tillagningstid.

Jag förstår att du försöker vara hjälpsam. Men i ärlighetens namn är detta en icke-fråga och ett riktigt tråkigt diskussionsämne som jag hamnade i för att jag just då kände mig lika inspirationslös som den här tråden. Jag är egentligen inte den typen av kvinna som diskuterar hur en lasagne bör tillagas. Jag finner inget nöje i det och tycker inte heller att det är av allmänintresse.

Lycka till med framtidens lasagnetillverkning i alla fall :)
  • klyban
    Anonym (Lo) skrev 2018-07-20 00:26:27 följande:
    Alltså- en färdigmonterad och kyld, icke-färdiglagad lasagne sätter jag in redan i kall ugn. Den "extra tillagningstiden" blir under uppvärmningen av ugnen. Det tar inte längre tid än att värma upp en ugn och sedan ställa in en lasagne på vanligt sätt.

Jag har gjort lasagne på båda sätt och det blir ingen skillnad i smak eller tillagningstid.

Jag förstår att du försöker vara hjälpsam. Men i ärlighetens namn är detta en icke-fråga och ett riktigt tråkigt diskussionsämne som jag hamnade i för att jag just då kände mig lika inspirationslös som den här tråden. Jag är egentligen inte den typen av kvinna som diskuterar hur en lasagne bör tillagas. Jag finner inget nöje i det och tycker inte heller att det är av allmänintresse.

Lycka till med framtidens lasagnetillverkning i alla fall :)

Vet inte ens hur man ska adressera detta utan att uppfattas dryg eller otrevlig.
    Speciellt när det inte är min tanke eller vilja är denna, så ha det i åtanke inann du svarar att detta är inte min önskan.

Men jag gör det extremt kort, jag känner skillnaden.
    Och detta kommer av min eftersträvan på perfektion i mat och upprepning, jag är bara lekman trots allt:
    Men det finns kockar som direkt skulle känna något är off.

Men nu har jag massor av timmar med egen mat att förbereda, och även jag kommer nog bli tvungen att ta nån genväg.
    Dock gör jag mycket i direkt samband med serveringen.
    Grilla fläsket måste tyvärr tas en genväg på och göra en stund innan, inte optimalt men är forcerat av tid och för stora avstånd mellan grill och spis.

hur många meter var det?
Svar på tråden Vad skulle ni helst bjuda på?