• Meowbaby

Fråga om skulder mellan gifta

Hej,

Min man har en hel del skulder till både mindre seriösa företag som viaconto och bank norweigian samt till storbank SEB. Det är privatlån det gäller i SEB, de andra typ blancolån.

Vi är gifta. Lånen är helt och hållet hans och han har tagit dem i hans namn. Kan jag eller vår gemensamma dotter någonsin i något scenario bli återbetalningsskyldiga för dem?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Fråga om skulder mellan gifta
  • Meowbaby

Intresserad även vad som händer med dessa skulder om vi skulle skilja oss eller om han av någon anledning inte skulle betala dem.

Vi äger en bostadsrätt tillsammans.

• Drottningen1970

Nej ni blir inte betalningsskyldiga, men hans del av allt ni äger kan komma att utmätas vilket naturligtvis även drabbar er.

• Meowbaby
    Drottningen1970 skrev 2018-07-14 12:56:20 följande:

Nej ni blir inte betalningsskyldiga, men hans del av allt ni äger kan komma att utmätas vilket naturligtvis även drabbar er.

Okej, finns det något sätt att skydda sig från det? Tänker främst på BR. Så att hans skulder aldrig kan dras mot ?min? del av lägenheten? Vi har i övrigt inte mycket gemensamma tillgångar av värde, jag har en del som är enskild egendom men det kommer väl aldrig att riskeras?
  • Jamesdio

Dina enskilda tillgångar (förutsätter att du kan bevisa det) eller din del av brf kan aldrig utmätas för att betala hans skulder. Däremot kan ju kfm driva fram en tvångsförsäljning av hela lägenheten och då får du din del av försäljningssumman. Det kan ju förstås bli en förlust då för de bryr sig ju inte om hur mycket dn säljs för, bara mannens skulder kan bli betalda av hans halva.

Era övriga gemensamma tillgångar kan nog tänkas att de tycker är hans och kan utmätas.

• Mandelskorpan
    Meowbaby skrev 2018-07-14 11:44:02 följande:

Intresserad även vad som händer med dessa skulder om vi skulle skilja oss eller om han av någon anledning inte skulle betala dem.

Vi äger en bostadsrätt tillsammans.

om ni skiljer er dras hans skulder av från hans del av ert giftorättsgods.
Svar på tråden Fråga om skulder mellan gifta