• Stina

Dejt hade nationalistiska tatueringar

Snälla hjälp mig att förstå!

Jag var nyss på dejt med en trevlig kille, som verkade fin och vettig och väldigt tatuerad. När jag tittade lite närmare såg jag att han hade ena armen och båda benen täckta med för mig nationalistiska symboler: svenska flaggan, Karl XII, karoliner, tors hammare, vapen mm. Jag frös till is och frågade var han står politiskt. Han svarade ?åt höger?. När jag frågade om han är så höger att han är brun, SD:are eller nazist svarade han nej.

Jag kunde inte släppa det hela, utan tog upp det senare igen. Han sade bara att jag får lita på hans ord, och att man kan ju tycka om Sverige och stormaktstiden utan att vara nazist eller rasist.

Vad tror ni? Kan man verkligen det? Jag får iskalla fötter och tänker att han är brun utan att våga stå för det.

• Svar på tråden Dejt hade nationalistiska tatueringar
  • Tom Araya
    Dr Love skrev 2018-07-13 09:35:50 följande:
    Nationalister tror att subjektiva och föränderliga saker som kultur, nationell tillhörighet/lojalitet o.s.v. är objektivt kvantifierbara och har ett egenvärde. Det är en ideologi som delar på människor istället för att förena, som helst vill att alla kulturer/etniciteter/nationaliteter separeras.

Lite som att alla världens länder är ett gäng fotbollslag och man måste hålla på hemmateamet.
    Som motsats då har vi mångkulturalister/globalister som tror att människor och kulturer kan leva i symbios med varandra, bara makten vill och man bortser då ifrån att även enskilda människor måste vilja samt vara öppna och toleranta inför varandra och det som är annorlunda. Jag tror man överskattat människor, av olika kulturella ursprung i just detta.
  • Anonym (dumheterärdumheter)
    Stina skrev 2018-07-12 16:49:09 följande:

Jag var nyss på dejt med en trevlig kille, som verkade fin och vettig och väldigt tatuerad.
    ---
    Jag får iskalla fötter och tänker att han är brun utan att våga stå för det.

Många och stora tatueringar. Det tyder på en kriminell natur. Bör undvikas oavsett färg.
  • Anonym (T)

TS, jag tror du vet svaret själv. Vänd dig om och spring långt bort ifrån den här figuren. Tatueringar är lite B i sig men att ha de motiven som du beskriver borde fått dig att vända vid första anblicken. Såvida du inte du har liknande vanor själv.

Avsluta och fundera på vilken sorts människor du egentligen vill ha i din omgivning.

• Konservativ

Jag var nyss på dejt med en trevlig kille, som verkade fin och vettig och väldigt tatuerad. När jag tittade lite närmare såg jag att han hade ena armen och båda benen täckta med för mig nationalistiska symboler: svenska flaggan, Karl XII, karoliner, tors hammare, vapen mm. Jag frös till is och frågade var han står politiskt. Han svarade ?åt höger?. När jag frågade om han är så höger att han är brun, SD:are eller nazist svarade han nej.

Jag kunde inte släppa det hela, utan tog upp det senare igen. Han sade bara att jag får lita på hans ord, och att man kan ju tycka om Sverige och stormaktstiden utan att vara nazist eller rasist.

Vad tror ni? Kan man verkligen det? Jag får iskalla fötter och tänker att han är brun utan att våga stå för det.

Det är upp till dig. Du kan avstå från en kille av vilket skäl som helst: att han är för fattig, har för stora fötter, klär sig i fel kläder. Du kan också avstå från den här killen för att han har fel politiska åsikter. 
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (realist) skrev 2018-07-12 22:58:21 följande:

Är din fråga verkligen "kan man tycka om Sverige och stormaktstiden utan att vara nazist?

Bara för att ni kommunister hatar Sverige och allt detta land står för så behöver inte alla ha den synen.

Antar att du föredragit att han hade hammaren och skäran intatuerat som en fin kommunist?

Du ser nu antar jag saker precis som du gjorde om denna man utifrån dina påståenden.

Man måste vara en riktig white trash SD:are om man tror någon är kommunist baserat på TS undran. Har du ingen möjlighet att gå om skolan?
  • Tom Araya
    Dr Love skrev 2018-07-13 10:11:35 följande:
    Så uppenbarligen ett öppet egoistiskt förhållningssätt. Det är precis det här som är problemet. Nationalister vill forma politiken utifrån devisen att svenskar har ett högre människovärde. Ofta vill de dessutom lägga sig i definitionen av vilka svenskarna verkligen är.

Visst har vi människor sådana tendenser men samhället ska vara bättre än individen och de flesta av oss inser att det etiskt rätta handlandet är att agera solidariskt eftersom vi själva skulle önska solidaritet om vi var utsatta.
    En människa som struntar i sin lidande granne när han själv har ett överflöd av resurser agerar oetiskt.

Glöm inte heller att nationalismens grundsyn naturligt blir en grogrund för internationella motsättningar och rasism. Därför som rasismen ofta är utbredd i nationalistiska partier. Partiet SD är ett bra exempel på detta.
    Varken nationalism eller egoism innebär en devis om att prioriterade folk har ett högre människovärde. Det är snarare att jämföra med din anställning, lön och anställningsförmåner. Det är inte människovärde som ligger till grund för att inte alla i hela världen får just det du får av din arbetsgivare.

Du verkar tillhöra den kategorin som inte förstår att solidaritet till andra människor i praktiken måste vara begränsad av det enkla skälet att resurserna annars inte räcker till.

Solidaritet innebär inte bara att måna om människor och fördela resurser, utan även om att fördela ansvar och uppgifter.
    Om Kalle inte orkar bära sin packning, så är det solidariskt att hjälpa honom. Men om du förväntar dig att hjälpen bara ska komma från Lars, istället för att bördan fördelas på hela gruppen, så är det inte längre solidariskt.

Ur ett nationalistiskt perspektiv fördelas resurser, ansvar och uppgifter med nationalstaten som grund. Även inom en stat så fördelas resurser, ansvar och uppgifter, det är därför vi har landsting och kommuner samt en massa andra myndigheter.
  • Liberté
    Dr Love skrev 2018-07-13 11:22:07 följande:

Varför är det värre att svenskar lider än att syrier lider? Det är precis sådana tankebanor som gör nationalism problematiskt.

Liknelsen framställer Sverige som ett land med dåliga förutsättningar till flyktingmottagande. Det är vi inte. Vi har haft en generös flyktingpolitik i många många år och mer eller mindre konstant tillväxt.

Flyktingpolitiken fungerade väldigt annorlunda förut. Du hade en tid av hjälp sen var du tvungen att stå på egna fötter. Det har vi inte idag.

Samhället räknade med att en flykting skulle dra sitt lass för att få stanna.

Sen har du kulturella och regionala skillnader, kommer du från ett land där du bor i ett skrangligt plåtskjul så är ett utanförsområde där du har bra med mat, tv, dator en extrem uppgradering och man kan nöja sig så.

Ex jugoslaver ligger extremt högt i sysselsättning exempelvis men de råkar dessutom komma från ett land med högre standard och annan mentalitet när det kommer till arbete.

Att säga att något fungerade bra förut när spelreglerna var helt annorlunda och de som kom betydligt närmre oss kulturellt fungerar inte riktigt.
  • Tom Araya
    Dr Love skrev 2018-07-13 13:46:08 följande:
    Men det största vi gör för flyktingar är att ta in dem i landet. Att ge dem en chans att påbörja ett nytt liv i ett land med fred och goda möjligheter. Tror att flyktingarna hellre får asyl även om mottagandet skulle vara undermåligt.

Tror inte att det finns ett mer kostnadseffektivt sätt att rädda och förbättra liv på än flyktingmottagande. Svårt att se vilken annan sektor pengarna skulle kunna spenderas bättre.
    Nej, det är inte ett kostnadseffektivt sätt att lösa det primära problemet, att komma bort från krig och överleva.

www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-ser-over-bistandsoverforing
  • Tom Araya
    Dr Love skrev 2018-07-13 13:46:08 följande:
    Men det största vi gör för flyktingar är att ta in dem i landet. Att ge dem en chans att påbörja ett nytt liv i ett land med fred och goda möjligheter. Tror att flyktingarna hellre får asyl även om mottagandet skulle vara undermåligt.

Tror inte att det finns ett mer kostnadseffektivt sätt att rädda och förbättra liv på än flyktingmottagande. Svårt att se vilken annan sektor pengarna skulle kunna spenderas bättre.
    Nej, det är inte ett kostnadseffektivt sätt att lösa det primära problemet, att komma bort från krig och överleva.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2018-07-15 00:22:23 följande:

FNs Flyktingorgan UNHCR menar att det både behövs hjälp i närområdet och att Europas tar emot flykting ingår.  Det är också bra att känna till att Sverige är en av de största bidragsgivarna till UNHCR och att SD går till val på att skära ner sveriges bistånd med 30%.

www.svt.se/nyheter/val2014/fn-s-flyktingorgan-uppmanar-ovriga-europa-gor-som-sverige

www.aftonbladet.se/debatt/a/kaJAd6/bistandet-ar-mer-an-sds-talt-och-kaminer
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-07-15 11:43:35 följande:

FNs Flyktingorgan UNHCR menar att det både behövs hjälp i närområdet och att Europas tar emot flykting ingår. 

Visst är det så. Jag skulle dock vilja ändra Europa till världen. Europa tar redan emot omåttligt stor andel av världens flyktingar.

Men nu går det omåttligt stora kostnader till relativt få människor i Sverige, medan man i flyktingläger lider av resursbrister och Sverige är ett av många länder som dragit ner på biståndet.

Ursäkta att jag halkade OT.
  • Anonym (Alltså...)

Vill du vara ihop med någonsin tatuerar in den typen av motiv utan att vara nazist? Det tyder ju på IQ fiskmås. Det är ju nästan snäppet värre än om han faktiskt är nazist, vilket är den enda logiska förklaringen till att vilja se ut som en nazist.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-07-15 12:06:29 följande:
    Visst är det så. Jag skulle dock vilja ändra Europa till världen. Europa tar redan emot omåttligt stor andel av världens flyktingar.

Men nu går det omåttligt stora kostnader till relativt få människor i Sverige, medan man i flyktingläger lider av resursbrister och Sverige är ett av många länder som dragit ner på biståndet.

Ursäkta att jag halkade OT.

Ja självklart är det många länder som borde ta emot fler flyktingar än länder i Europa t.ex. vissa länder i mellanöstern samt Ryssland, USA etc.

• Konservativ
    Anonym (Wtf) skrev 2018-07-14 12:41:07 följande:
    Man måste vara en riktig white trash SD:are om man tror någon är kommunist baserat på TS undran. Har du ingen möjlighet att gå om skolan?
    Lägg ner de rasistiska tillmälena.
  • Anonym (Alltså...)
    KillBill skrev 2018-07-15 12:37:58 följande:

Ja självklart är det många länder som borde ta emot fler flyktingar än länder i Europa t.ex. vissa länder i mellanöstern samt Ryssland, USA etc.

Europa tar inte emot flest flyktingar. Den absolut största delen av alla som flyr kommer inte längre än till grannlandet. Eftersom det är mer fattigdom och oroligheter i andra världsdelar tex Asien och Afrika så finns en majoritet av alla flyktingar i dessa delar av världen. Det är extrem dyrt och svårt att ta sig till Europa från någon av dessa världsdelar om man kommer som flykting.
  • KillBill
    Anonym (Alltså...) skrev 2018-07-15 13:21:12 följande:
    Europa tar inte emot flest flyktingar. Den absolut största delen av alla som flyr kommer inte längre än till grannlandet. Eftersom det är mer fattigdom och oroligheter i andra världsdelar tex Asien och Afrika så finns en majoritet av alla flyktingar i dessa delar av världen. Det är extrem dyrt och svårt att ta sig till Europa från någon av dessa världsdelar om man kommer som flykting.

Nej jag vet. Turkiet, Jordanien, Libanon har kanske tagit emot flest flyktingar.

• Tom Araya
    Anonym (Alltså...) skrev 2018-07-15 13:21:12 följande:
    Men fortfarande finns många länder som tar emot väldigt få eller inga alls.
Svar på tråden Dejt hade nationalistiska tatueringar