• MissUnderhill

Hur berättade ni för familjen att ni var gravida?

Som rubriken lyder, hur berättade ni för er omgivning att ni var gravida? :) Tänker då mest på de närmaste som sambo, pojkvän/flickvän, föräldrar, svärföräldrar och syskon?

Tänkte det kunde vara kul med en tråd där man får lite tips, om man vill göra det på ett mer kreativt och roligt/minnesvärt sätt :)

Så skriv ner här hur ni gjorde! <3

• Svar på tråden Hur berättade ni för familjen att ni var gravida?
  • brallison

Vi var inte så kreativa - för min mamma berättade jag på telefon (då hon bor i ett annat land), på fråga vad vi har gjort idag svarade jag att vi varit på UL och tittat på vår framtida bebis.
    För min mans föräldrar vi berättade lite senare, när vi var hemma hos dem - också ganska rakt ut:)

• Fia 28

Sambon fick ett sms en stund efter jag kissat på stickan där jag skrev att ja va på smällen. Det var ju planerat, så ingen överraskning förutom att det gick så fort. Både mamma och svärmor hann fråga om jag var gravid för de såg på mej att jag hade problem med illamående. Mamma skvallra åt syrran o sen spred det sej som löpeld. Tycker det är löjligt att göra nån stor grej av det.

• Ellifant

Vi hade försökt bli gravida i två år med hjälp av olika hormon behandlingar, den månaden vi plus hade vi fått avsluta vårt ivf försök för att det inte fanns tillräckligt med ägg. Därför tog jag mest testet för att kunna ringa kliniken för att påbörja en ny behandling. Min sambo sov och jag skriker på han att där är två sträck, samtidigt som jag försöker öppna ett nytt test, vi var väldigt överskade :)

Min bästa kompis som hade berättat att hon hade plussat en vecka innan mig, skicka jag smset till - du har smittat mig med dit plus! Tog en stund innan hon fatta och jag skicka en bild på testet.

För mormor, farmor och farfar gav vi en julklapp med en napp i och en lapp. Hej! Mormor kan du spara denna till min när jag kommer i augusti, kram baby Johansson,

Det blev en väldigt uppskattad julklapp och de blev väldigt chockade eftersom de viste vad vi har gått igenom för att komma hit.

Jag tycker det är kul att göra något speciellt, kan komma ihåg varje gång mina syskon har berättat och det är kul att berätta för syskonbarnen nu när de är äldre. hur jag fick veta att dom låg i magen <3

• MissUnderhill
    Ellifant skrev 2018-07-11 12:09:28 följande:

Vi hade försökt bli gravida i två år med hjälp av olika hormon behandlingar, den månaden vi plus hade vi fått avsluta vårt ivf försök för att det inte fanns tillräckligt med ägg. Därför tog jag mest testet för att kunna ringa kliniken för att påbörja en ny behandling. Min sambo sov och jag skriker på han att där är två sträck, samtidigt som jag försöker öppna ett nytt test, vi var väldigt överskade :)

Min bästa kompis som hade berättat att hon hade plussat en vecka innan mig, skicka jag smset till - du har smittat mig med dit plus! Tog en stund innan hon fatta och jag skicka en bild på testet.

För mormor, farmor och farfar gav vi en julklapp med en napp i och en lapp. Hej! Mormor kan du spara denna till min när jag kommer i augusti, kram baby Johansson,

Det blev en väldigt uppskattad julklapp och de blev väldigt chockade eftersom de viste vad vi har gått igenom för att komma hit.

Jag tycker det är kul att göra något speciellt, kan komma ihåg varje gång mina syskon har berättat och det är kul att berätta för syskonbarnen nu när de är äldre. hur jag fick veta att dom låg i magen <3

Vad fint! Blir ju extra speciellt när man har kämpat, längtat och oroat sig <3

Tycker också att det kan bli fina och roliga minnen att prata om när man gör något speciellt av hur man berättar :)
  • MissUnderhill
    Fia 28 skrev 2018-07-11 11:49:41 följande:

Sambon fick ett sms en stund efter jag kissat på stickan där jag skrev att ja va på smällen. Det var ju planerat, så ingen överraskning förutom att det gick så fort. Både mamma och svärmor hann fråga om jag var gravid för de såg på mej att jag hade problem med illamående. Mamma skvallra åt syrran o sen spred det sej som löpeld. Tycker det är löjligt att göra nån stor grej av det.

Att du tycker det är löjligt att göra något annorlunda hade du faktiskt kunnat behålla för dig själv, väldigt onödig kommentar med tanke på vad tråden handlar om. Eller så hade du kunnat strunta i att kommentera överhuvudtaget. Du vet väl inte bakgrunden till att man vill göra det till en stor grej? Jag tycker i alla fall det är väldigt stort att man lyckas bli gravid och ska bli förälder. Nog minst lika stort för syskon och mor/farföräldrar :) Nu är jag absolut inte ute efter att diskutera och tjaffsa, du menade kanske inte något med det du skrev. Ville bara säga att det var en onödig kommentar.

Ha en fortsatt trevlig dag!
  • IceKitten

Jag gjorde inget speciellt men sambon funderade i veckor gällande hans familj ^^

Till slut blev det 3 olika presenter (blivande farmor, faster och farbror).

Faster fick en leksaksmyra med kort där det stod: For nn, the little ant (aunt/ant på engelska). Farbror fick ett paket med uncle Ben's ris och någon färdig sås från samma märke (farbror heter Benjamin). Farmor fick en mugg med texten: Farmor loading.... samt ett par urgulliga ministrumpor ^^

Sedan fick de öppna en efter en för att se hur lång tid det tog innan de räknade ut det :)

• emeloi

Då vi har en dotter sen tidigare involverade vi henne i berättandet. Jag designade en T-shirt där det stod "mamma har en (mitt på magen var en stor kanelbulle) i ugnen" det tog en stund innan någon sa nåt, dom tyckte hon var fin i sin tröja med den stora bullen :) dottern är snart 3 år.

• Fia 28
    MissUnderhill skrev 2018-07-11 12:35:54 följande:
    Att du tycker det är löjligt att göra något annorlunda hade du faktiskt kunnat behålla för dig själv, väldigt onödig kommentar med tanke på vad tråden handlar om. Eller så hade du kunnat strunta i att kommentera överhuvudtaget. Du vet väl inte bakgrunden till att man vill göra det till en stor grej? Jag tycker i alla fall det är väldigt stort att man lyckas bli gravid och ska bli förälder. Nog minst lika stort för syskon och mor/farföräldrar :) Nu är jag absolut inte ute efter att diskutera och tjaffsa, du menade kanske inte något med det du skrev. Ville bara säga att det var en onödig kommentar.

Ha en fortsatt trevlig dag!
    JAG tycker det är löjligt och det har jag ju all rätt att tycka. Det var ju även därför som jag inte gjorde nån stor sak av det. Hade planerat att bara säga det rakt ut efter v 12, men hann aldrig det.
  • Anonym (Mammi)

Med vårt äldsta barn berättade vi det på julafton för min mans familj. Vi gjorde en "skattjakt" med lappar o de trodde att det hela skulle sluta med ett stort paket gömt någonstans men slutade med ett meddelande på en julgranskula i granen där det stod "god jul farbror" typ.. haha, lite överdrivet nu när man tänker efter :D

Med vårt andra barn berättade vi det genom en tårta på min födelsedag. Vi skrev "Gravid igen. Vecka 5" på tårtan med chokladbokayäver. Sa inget utan ställde bara fram o inväntade om någon skulle se att det inte bara stod grattis ;)

Nu är jag gravid igen med ett missfall innan detta barn o då var vi tråkiga o bara berättade! Men det är ju lite skillnad när man vill dölja det för sina barn man redan har till ultraljudet men berätta det för familj :)

• Fia 28

Syrran berättade när alla var samlade för julaftonsmiddagen. Minns inte exakt vad de sa, men typ "God jul. XX ska bli storebror. Skål!". 

Svar på tråden Hur berättade ni för familjen att ni var gravida?