Anonym (Frilansjournalist) skrev 2019-09-04 12:03:58 följande:
Hej,
Jag är frilansjournalist som just nu håller på att skriva ett jobba för Aftonbladet som handlar om utmaningarna med att leva i en bonusfamilj, och hur man gör för att överkomma dessa utmaningar.
Jag letar därför efter en bonusfamilj som kan tänka sig att vara med på en intervju (går bra över telefon) och som inte har något emot att vara med på bild tillsammans med sin partner.
Du kan bo varsom helst i hela landet och intervjun tar ca 20 minuter plus fotografering.
Hör mer än gärna av dig till mig, antingen här på familjeliv eller på [email protected], så berättar jag mer.
Allt gott!
Ännu ett ytligt reportage om en bonusfamilj? Intervju på 20 min med bonusförälder och bild tillsammans med partner om "svårigheter" med att pussla ihop semestrar och lite lustiga anekdoter?
Jag hade hellre läst ett reportage där ni har haft en djuplodande intervju med en kvinna som inte kan tänka sig att vara med på bild men som kan tänka sig att berätta om hur det var, till exempel att flytta in hos sin man och hans barn som ägnar sig åt systematisk utfrysning av henne, men där han anser att hon ska ge ännu lite mer av sig själv och vara ännu lite mer mysig mot barnen medan han inte ställer några krav på sina barn överhuvudtaget att bete sig "mysigt" mot henne.
Eller om kvinnan som skaffar sitt första barn ihop med mannen som har ett barn sen tidigare, tror att allt är bra men får en svår förlossning och just när hon kommit hem från bb upptäcker hon att pappan och mamman till styvbarnet just har bestämt att styvbarnet ska bo på heltid hos pappan.
Det finns hårresande exempel och det finns exempel som inte är lika fullt så hårresande men som ändå sträcker sig förbi att det går att avhandla på 20 min och att sen tar vi ett kort på paret som kämpat sig förbi "svårigheterna". Många kämpar i det tysta och känner sig väldigt ensamma i sin kamp.
Det finns så otroligt många kvinnor som lever i styvfamiljer där hon behandlas som en livegen. Där barnen kan säga "du bestämmer inte över mig" men samtidigt anser att hon ska plocka upp efter dom och går till sitt andra hem och lämnar ut detaljer om hur dålig pappas fru är på att städa.
Det finns kvinnor som lever med ett upplevt hot om att betraktas som den elaka styvmodern och som betraktar varje negativ känsla hos sig själv som ett tecken på svartsjuka och som tror på orden "du visste att han hade barn så du visste vad du gav dig in på" och som klandrar sig själva när de inte mår bra i styvfamiljen.
Många kämpar i det tysta och känner sig ensamma i sin kamp. Det hade varit mer intressant med ett reportage som kunde visa att de inte är så ensamma trots allt. Ett reportage som kunde ta upp en del saker till ytan så att fler och fler vågade prata om de verkliga svårigheterna.