• carolina75

Vad gäller i social lgh

Hej allihop! Jag är ny här men har en brinnande fråga så jag undrar om nån kan svara på det.

Jag bor i dagsläge i en lägenhet från socialen. Jag fick andrahandsavtalet med kommunen när jag hade en dålig ekonomi och fick försöjningsstöd från dem. Jag har nu dock fått en heltid anställning från ett företag och kommer inte längre behöva bo i deras lägenhet eftersom jag fick boende i staden jag ska jobba. På avtalet står det dock "socialen har en uppsägningstid på 1 vecka. Hyresgästen har en uppsägningstid på tre månader." Jag undrar nu, vad gäller i denna situation? Kommer jag behöva betala "dubbelhyra" eftersom jag inte sa jag ska flytta med tre månader innan flytten? Eller kan socialen uppsäga kontrakten själv eftersom jag är inte längre beroende av socialen? Logisk sätt tänker jag att det skulle inte behövas tas nåt uppsägningstid från min sida eftersom 1) jag har inkomst nu och inte behöver hjälp från socialen och 2) jag ser inte hur jag kunde anmäla med tre månader i förväg eftersom jag just fått jobbet och 3) jag är inte längre ett "social fall" vilken jag anser bör stryka alla villkor från denna andrahandsavtal jag har med socialen. Jag undrar nu, hur kan denna situation lösas eller hur kan den spela ut i verkligheten?

Jag vill inte betala dubbelhyra (jag är ensamstående mamma för en fyra åring och pengarna skulle inte räcka till) men jag vill inte tappa jobbet och den nya boendet heller eftersom jag verkligen behöver detta jobb. Har ni nån idé vad kan hända i min situation?

• Svar på tråden Vad gäller i social lgh
  • Mantrasina

Ring dem och fråga imorgon, och meddela att du kommer att flytta XX datum. Generellt gäller att om du som hyresgäst har 3 månaders uppsägningstid så är det tre månader från antingen uppsägningsdatumet eller (oftast) sista dagen i innevarande månad. Det vill säga, de tre månaderna får du betala oavsett om du bor i lägenheten eller ej, om inte nästa hyresgäst kan flytta in tidigare.

• Mantrasina

Att du inte vill betala dubbelhyra har liksom inte med saken att göra, villkoren är som de är.

• Anonym (123)

Du kan alltid testa prata med dom. Kanske kan nån ny flytta in direkt och kanske de går med på kortare uppsägningstid. Annars får du glatt betala.

• carolina75
    Mantrasina skrev 2018-07-08 16:14:57 följande:

Ring dem och fråga imorgon, och meddela att du kommer att flytta XX datum. Generellt gäller att om du som hyresgäst har 3 månaders uppsägningstid så är det tre månader från antingen uppsägningsdatumet eller (oftast) sista dagen i innevarande månad. Det vill säga, de tre månaderna får du betala oavsett om du bor i lägenheten eller ej, om inte nästa hyresgäst kan flytta in tidigare.

Tack för svaret! Det ska jag göra. Jag känner en person som skulle behova flytta i en 2:a som min hur snabbt som möjligt. Tror du jag kan föreslå denna person som nästa hyresgäst trots art denna person inte är beroende av socialen? (Dem jobbar och behover större lgh pga barnen)
  • Anonym (Anonym)
    carolina75 skrev 2018-07-08 17:32:26 följande:

Tack för svaret! Det ska jag göra. Jag känner en person som skulle behova flytta i en 2:a som min hur snabbt som möjligt. Tror du jag kan föreslå denna person som nästa hyresgäst trots art denna person inte är beroende av socialen? (Dem jobbar och behover större lgh pga barnen)

Varför skulle socialen tillhandahålla en lägenhet till en person som inte har behov av lägenhet via socialen? Den person du känner får nog ombesörja att hitta större lägenhet på egen hand.
Svar på tråden Vad gäller i social lgh