• Anonym (förtvivlad)

Kan jag få hjälp att flytta?

Jag råkade ut för en svår olycka för några år sedan, som gav bestående men. Har inte jobbat sedan dess, men nu börjat arbetsträna.

P.g.a. ekonomin har jag blivit av med allt, lägenhet, möbler, bil...
    Har varit inneboende ett tag, innan  jag blev sambo.
    Står helt utanför bostadsmarknaden och har skulder.

Sambon har försörjt mig under vår korta tid ihop, nu är det slut och jag måste flytta.

Jag har också funktionshinder som gör att jag har svårt att klara mig helt själv utan anpassning i boende.

Jag har inga kontakter här, så det enda jag kunde komma på var att ringa sociala myndigheter, men de säger att de varken kan eller har skyldigheter att hjälpa mig på något sätt utan det får min fd sambo eller någon annan göra...fast jag kan ju inte ens skaffa mig en bostad eller betala för den...

Ska det verkligen vara så?

Vad ska jag göra?

Orkar inte mer...

• Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (asdf) skrev 2018-07-07 19:06:30 följande:

Det har blivit ett mycket tuffare klimat i Sverige de senaste decennierna och välfärden har urholkats. Testa tömma ditt konto och flytta till Stockholm utan ett jobb och återkom efter det och berätta hur det gick.

Flyttar du till Stockholm efter att du tömt dina konton och du varken har bostad eller arbete i stan skall du, om du är svensk medborgare, återvända till din hemkommun som är skyldig att ge dig tak över huvudet. Blir du däremot utan bostad som skriven i Stockholm omfattas du av Stockholms tak-över-huvudet-garanti och har rätt att bo på stadens härbärgen.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Anna) skrev 2018-07-07 20:30:38 följande:

Ett konkret tips på vad du och din fd sambo kan göra är följande:

Han begär handräckning via Kronofogden för att få dig avflyttad. I orsak till sin begäran skriver han att samboförhållandet har upphört och att han ombett dig att flytta från sin bostad, men så har ej skett.

Du skriver under delgivningen och accepterar. När ansökan skickas till Kronofogden sänds samtidigt en underrättelse till socialnämnden.

När förrättningsdag är utsatt (den dagen du ska bli avhyst) kontaktar du socialnämnden igen och meddelar att du inte har något boende efter avhysningen. När du har papper på att avhysning kommer att äga rum kommer de att hjälpa dig med boende.

Ett väldigt bra råd faktiskt.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Ida) skrev 2018-07-08 10:19:52 följande:
    Flyttar du till Stockholm efter att du tömt dina konton och du varken har bostad eller arbete i stan skall du, om du är svensk medborgare, återvända till din hemkommun som är skyldig att ge dig tak över huvudet. Blir du däremot utan bostad som skriven i Stockholm omfattas du av Stockholms tak-över-huvudet-garanti och har rätt att bo på stadens härbärgen.
    Har Stockholm "tak-över-huvudet-garanti"?
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-08 07:39:04 följande:
    Rubriken på hela tråden är: KAN JAG FÅ HJÄLP ATT FLYTTA och det var det jag svarade på! 
    Skämtare där!
  • Anonym (förtvivlad)
    nernu skrev 2018-07-07 19:06:29 följande:
    Lite knixigt det där. Att alla har rätt till tak över huvudet står i grundlagen men det är egentligen inget man lutar sig mot. Sedan finns ett visst ansvar i socialtjänstlagen men det är inte heller tvingande. Däremot är det rättspraxis att erbjuda någon form av tak över huvudet. Finns lite gamla domar på det.
    Har du verkligen läst en sådan lag eller är det något du hört talas om?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-08 11:24:20 följande:

Har Stockholm "tak-över-huvudet-garanti"?

Ja. Men det tak som erbjuds brukar oftast vara ett härbärge där många som bor där har olika typer av missbruksproblematik och/eller psykiska problem.

De har inga lägenheter att dela ut, men om man har rätt till hjälp från socialtjänsten och själv hittar ett andrahandsboende/ rum att hyra som ligger inom ramen för vad socialtjänsten beviljar så kan de hjälpa till med hyran.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Ida) skrev 2018-07-08 12:35:38 följande:
    Ja. Men det tak som erbjuds brukar oftast vara ett härbärge där många som bor där har olika typer av missbruksproblematik och/eller psykiska problem.

De har inga lägenheter att dela ut, men om man har rätt till hjälp från socialtjänsten och själv hittar ett andrahandsboende/ rum att hyra som ligger inom ramen för vad socialtjänsten beviljar så kan de hjälpa till med hyran.
    Okej, det visste jag inte. Jag har hört talas om denna "tak-över-huvudet-garanti", men det lär vara något som bara ett fåtal kommuner har och jag har inte hört Stockholm nämnas bland dem.
  • nernu
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-08 11:27:38 följande:

Har du verkligen läst en sådan lag eller är det något du hört talas om?

Vore ofint av mig att sitta och ljuga ihop strunt. Har mer info om det där på jobbet. Kan kika i veckan.
  • Anonym (förtvivlad)
    nernu skrev 2018-07-08 15:44:25 följande:
    Vore ofint av mig att sitta och ljuga ihop strunt. Har mer info om det där på jobbet. Kan kika i veckan.
    Jag googlade själv och hittade en hel del att läsa.
    Svaret blir nja...

Det finns internationella konventioner som säger så och svensk lag som säger att man ska sträva efter det. Men inget tydligt, konkret och fast som går att utkräva av staten eller de svenska myndigheterna, vilket Sverige flera gånger kritiserats för.
  • Anonym (förtvivlad)

Jag har redan fått erbjudande om en lägenhet genom en gratis bostadskö jag blev tipsad om här Glad... en tvåa Glad...i Västerås...Obestämd

Hyran ligger strax under 7000 kr, helt okej med normal inkomst.Glad

Vid intresseanmälan ska intyg om inkomst skickas...Obestämd

Ja, vad gör man? Skickar intyg om att jag har en inkomst på 4000?

• Anonym (Ylle)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-18 14:53:45 följande:

Jag har redan fått erbjudande om en lägenhet genom en gratis bostadskö jag blev tipsad om här ... en tvåa ...i Västerås...

Hyran ligger strax under 7000 kr, helt okej med normal inkomst.

Vid intresseanmälan ska intyg om inkomst skickas...

Har du en inkomst om 4 000 kr? Ring och berätta om din situation för hyresvärden.
  • Anonym (??)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-18 14:53:45 följande:

Jag har redan fått erbjudande om en lägenhet genom en gratis bostadskö jag blev tipsad om här ... en tvåa ...i Västerås...

Hyran ligger strax under 7000 kr, helt okej med normal inkomst.

Vid intresseanmälan ska intyg om inkomst skickas...

Har i te läst hela tråden men kan du få försörjningsstöd? Kontakta socialtjänsten i Västerås kommun och hör efter med dem.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Ylle) skrev 2018-07-18 18:43:27 följande:
    Har du en inkomst om 4 000 kr? Ring och berätta om din situation för hyresvärden.
    Ja, det är ungefär vad jag får i aktivitetsstöd under tiden jag arbetstränar.
    Anonym (??) skrev 2018-07-18 18:45:38 följande:
    Har i te läst hela tråden men kan du få försörjningsstöd? Kontakta socialtjänsten i Västerås kommun och hör efter med dem.
    Men jag måste redogöra för min inkomst redan vid intresseanmälan.

Kopierat från hemsidan:
    För att få hyra en lägenhet hos oss har vi vissa krav som måste uppfyllas, bland annat måste du ha fyllt 18 år och ha en inkomst baserad på arbete, pension, A-kassa eller studiemedel.

Kan jag söka försörjningsstöd av Västerås kommun redan innan jag bor i kommunen?

Finns det någon chans att hyresvärden godtar det när de har en policy utformad så?
  • Anonym (Anna)

Det blir väldigt svårt. Hyresvärdar idkar inte välgörenhet. De vill ha säkra inbetalningar. Det är inte så stor idé att kontakta dem om du inte har finansieringen klar. Hör med soc först.

• Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Anna) skrev 2018-07-19 00:31:09 följande:

Det blir väldigt svårt. Hyresvärdar idkar inte välgörenhet. De vill ha säkra inbetalningar. Det är inte så stor idé att kontakta dem om du inte har finansieringen klar. Hör med soc först.

Det är inte första gången jag läser något liknande som policy hos hyresvärdar. Finns det någon som inte har det?
  • Anonym (Ylle)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-19 00:34:26 följande:

Det är inte första gången jag läser något liknande som policy hos hyresvärdar. Finns det någon som inte har det?

Privatpersoner. Sök rum som inneboende på t ex Facebook. Det borde bli billigare än en lägenhet också. Du ska söka ekonomiskt bistånd i den kommun du bor idag. Skulle du flytta så har de/gamla kommunen ansvaret första månaden i nya kommunen.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2018-07-19 00:34:26 följande:

Alla hyresvärdar vill ha in sina hyror så att någon skulle hyra ut till en hyresgäst som inte har tillräcklig inkomst finns inte.

Enda chansen för dig är att du har löfte från soc att de betalar din hyra. Att de garanterar till värden att de står för hyran och t.o.m betalar direkt utan dig som mellanhand.

För att få hjälp från soc är som tidigare skrivits att din fd sambo begär avhysning av dig.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Ylle) skrev 2018-07-19 05:39:33 följande:
    Privatpersoner. Sök rum som inneboende på t ex Facebook. Det borde bli billigare än en lägenhet också. Du ska söka ekonomiskt bistånd i den kommun du bor idag. Skulle du flytta så har de/gamla kommunen ansvaret första månaden i nya kommunen.
    Har provat inneboende och det fungerar inte så bra med mina behov som funktionsnedsatt. Man får ingen hjälp med anpassning av bostaden som inneboende.
    Anonym (Anna) skrev 2018-07-19 07:06:52 följande:
    Alla hyresvärdar vill ha in sina hyror så att någon skulle hyra ut till en hyresgäst som inte har tillräcklig inkomst finns inte.

Enda chansen för dig är att du har löfte från soc att de betalar din hyra. Att de garanterar till värden att de står för hyran och t.o.m betalar direkt utan dig som mellanhand.

För att få hjälp från soc är som tidigare skrivits att din fd sambo begär avhysning av dig.
    Ska soc i nuvarande kommun stötta i detta? För jag kan ju inte söka stöd i en kommun jag inte bor i.
    Tow2Mater skrev 2018-07-19 15:42:06 följande:

Hur stor skuld har du? Skuldsanering?

Jag vet faktiskt inte, kanske 100 000. Skulden är inte vansinnigt stor för jag har betalat av en del tidigare, men det som blev kvar har nu växt lite när jag inte kunnat betala något.

Nej, jag har inte skuldsanering.

Jag har kontaktat kommunen för ekonomisk rådgivning, men de har inte återkommit om det med någon kontakt, telefon- eller mötestid.

Svar på tråden Kan jag få hjälp att flytta?