• BuoBä

Mat utan tomat?

Min man upptäckte nyligen att eksemen han haft i 10+ år nästan försvann om han lät bli att äta tomat. Jag upptäckte samtidigt att 95% av de rätter vi äter till vardags innehåller tomat. Så nu har vi ätit övriga 5% rätter till leda och jag har jättesvårt att komma på nya. Hjälp mig!!

1. Det ska vara hyfsat snabblagad vardagsmat

2. Gärna (lacto-ovo)vego, för vi äter inte rött kött

OBS! Skriv inga långa recept här, för jag kommer tappa bort dem. Det räcker med ett namn på en rätt, en kort beskrivning eller en länk. Jag behöver mest inspiration för att tänka i andra banor.

• Svar på tråden Mat utan tomat?
  • Jag är bara jag

Men vad i all sin dar äter ni?! Jag avskyr tomat i alla former p.g.a smaken och har inga problem att laga mat.
    Stekt kyckling i ugn- framgick inte tydligt om ni äter fågel
    Pannkaka
    Fisk i alla varianter
    Grönsakssoppa
    Pizza- ingalunda nödvändigt med tomat!

• BuoBä

Vi äter mycket italienskt och indiskt... Eller åt då. Tomat tomat tomat.

Och ja vi äter fågel och fisk/skaldjur.

• Jag är bara jag
    BuoBä skrev 2018-07-05 22:32:43 följande:
    Vi äter mycket italienskt och indiskt... Eller åt då. Tomat tomat tomat.

Och ja vi äter fågel och fisk/skaldjur.
    Jamen käre värld, men både fisk och fågel som alternativ finns ju tusen varianter. Eller också bara skippa tomaterna. Byt ut det mot annat.
  • BuoBä
    Jag är bara jag skrev 2018-07-05 22:34:30 följande:

Jamen käre värld, men både fisk och fågel som alternativ finns ju tusen varianter. Eller också bara skippa tomaterna. Byt ut det mot annat.

Jo men jag har fastnat och kommer inte på nåt roligt. Därav tråden.

Och en lasagne eller dhal utan tomater blir liksom inte det samma.
  • Fjäril kär

Det går utmärkt att laga den vanliga maten utan tomat. Testa olika former av buljong,fonder och pesto som grund istället för tomat.

Pastasåser går att variera i det oändliga med bara grunden med pressad vitlök, olivolja och något protein.

Använd mer av färska kryddor och grönsaker, lök och soja som "sås" och kryddning så saknas inte tomater på samma sätt.

• Aniiee

Jag undrar också vad ni äter som innehåller tomater överallt och hela tiden. Jag kan inte ens tänka ihop 10 rätter på rak arm som innehåller tomater.

Bara en supersnabb koll, men....

Arlas vegetariska veckomatsedel: 2/7 med tomat
    Mathems vegetariska 3dagarskasse 2/3 med tomat
    och ICAs vegetariska 3dagars (senaste) 1/3

Så..... satsa på att gå in på Arlas hemsida och kolla. De har definitivt något.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • BuoBä
    Aniiee skrev 2018-07-05 22:41:55 följande:

Jag undrar också vad ni äter som innehåller tomater överallt och hela tiden. Jag kan inte ens tänka ihop 10 rätter på rak arm som innehåller tomater.

Tydligen en annan uppsättning rätter än de flesta.

Vilket är bra för då kan jag få många tips.

Arla verkar lovande. Har kollat ica men tycker allt som låter gott har åtminstone några skedar tomatpuré i sig.
  • Fjäril kär

Helstekt kyckling i ugn

Ugnstekt lax

Stekt strömming

Pastasallad

Grönsakssoppa

Potatis och purjolökssoppa

Gratänger

Pajer

Falafel

• BuoBä
    Fjäril kär skrev 2018-07-05 22:40:39 följande:

Det går utmärkt att laga den vanliga maten utan tomat. Testa olika former av buljong,fonder och pesto som grund istället för tomat.

Pastasåser går att variera i det oändliga med bara grunden med pressad vitlök, olivolja och något protein.

Använd mer av färska kryddor och grönsaker, lök och soja som "sås" och kryddning så saknas inte tomater på samma sätt.

Hm får experimentera med buljong. Ajvar funkar som ersättning ibland, men ska man koka rätten en stund tycker jag inte det blir så bra.
  • Kira2

Spenatsoppa
    Fiskgratäng 
    Panerad fisk
    Cesar sallad
    Kyckling med bulgur och grönsaker, sås med.
    Vegetariska hamburgare
    Grillmat - grönsaker/köttspett och sallad
    Grönsaker i ugn med ev stekt eller grillat kött till

• hammarhajen

Trist med överkänslighet! Förstår att det är jobbigt att byta ut en ingrediens man har i "allt". Några av mina tomatlösa vegetariska (med fisk) favoriter:

Ugnsstekt lax på bädd av bladspenat och vitlök, potatis och romsås 

Halloumi med hommus, bröd och grönsaker

Pasta med vitlöksstekta grönsaker och ost, gärna med räkor också

Grön ärtsoppa, broccolisoppa, morotssoppa, sötpotatissoppa 

Rödbetsbiffar med vitlökssås och ris

Ugnsstekta rotsaker med fetaost och röror

Torskgratäng

Rödbetor, getost, gröna grönsaker, valnötter och honung

Spenatpiroger

Pasta med gräddsås med citron och dill i, och så kräftstjärtar till

Svampstuvning (till pasta), svampsoppa, crepes med svamp... 

Smörstekta kantareller, stekt gul lök och stark ost som blandas med pasta (broccoli eller annat grönt till)

Räksallad

• hammarhajen

Kom på, det mesta om man tänker thaimat/kinamat borde kunna funka utan tomat! Sök på recept med t.ex. ostronsås eller liknande, eller röd curry + kokosmjölk

• BuoBä
    hammarhajen skrev 2018-07-05 23:23:36 följande:

Kom på, det mesta om man tänker thaimat/kinamat borde kunna funka utan tomat! Sök på recept med t.ex. ostronsås eller liknande, eller röd curry + kokosmjölk

Tack för många bra förslag!

Thai gillar vi men av någon anledning blir det sällan av att vi lagar det hemma. Får botanisera i recept.
  • BuoBä

Tack för förslagen hörr'ni!

Jag har skrivit en lista med nya recept att prova, så får vi se vilka som fastnar.

• Sjömamma

Kolla om din man kan tåla gula tomater. Jag har histaminintolerans och då har man svårt att tåla röda grönsaker. Speciellt tomat på burk eller pure. Gula tomater tåls bättre av en del. Jag köper på mig ett par kilo på hösten när de är billiga och hackar och kokar ihop. Sen fryser jag in i iskubslådor och använder till soppor och såser. På pizza har jag olika röror typ pesto, hummus och favoriten är mixade gröna ärtor. Det blir faktiskt godare än med tomatsås. I grytor och soppor med linser, typ daahl, funkar det lika bra med lite gul tomat. Så misströsta inte, det finns ett liv efter krossade tomater.

• BuoBä
    Sjömamma skrev 2018-07-07 00:35:29 följande:

Kolla om din man kan tåla gula tomater. Jag har histaminintolerans och då har man svårt att tåla röda grönsaker. Speciellt tomat på burk eller pure. Gula tomater tåls bättre av en del. Jag köper på mig ett par kilo på hösten när de är billiga och hackar och kokar ihop. Sen fryser jag in i iskubslådor och använder till soppor och såser. På pizza har jag olika röror typ pesto, hummus och favoriten är mixade gröna ärtor. Det blir faktiskt godare än med tomatsås. I grytor och soppor med linser, typ daahl, funkar det lika bra med lite gul tomat. Så misströsta inte, det finns ett liv efter krossade tomater.

Tack!

På pizza har vi tagit ajvar, men det funkar kanske inte för dig då eftersom det är röd paprika? Gröna ärtor lät väldigt spännande så det ska jag verkligen testa.

Innan igår visste jag inte att det fanns något som hette histaminintolerans, men nu har jag hittat ett par bloggar med recept som kan vara intressanta att kolla på närmare.
  • klyban
    Aniiee skrev 2018-07-05 22:41:55 följande:

Bara en supersnabb koll, men....

Arlas vegetariska veckomatsedel: 2/7 med tomat
    Mathems vegetariska 3dagarskasse 2/3 med tomat
    och ICAs vegetariska 3dagars (senaste) 1/3

Så..... satsa på att gå in på Arlas hemsida och kolla. De har definitivt något.

Det är tomat i mycket har jag förstått det som av en som är allergiker på tomat.
    Kaviar, tacos och en massa saker.
    Han kunde inte äta saker han inte visste vad det var i, just för de smyger in tomatpuré och annat i sina produkter.
    Och vet när jag titta ett tag så blev man ibland förvånad vart man har tomat, som tex kaviar.

Men maträtter utan tomat, det bör vi kunna hitta precis hur många vi vill, nästan.
    Eller som det är bara helt går ta bort rätt av.

Men en laxpasta kanske, det tar ungefär den tid det tar och koka pastan(tagliatelle).
    Det man har är röktlax, lök, vitlök, citron, citron zest, cream fraiche, fiskbuljong, röd parpika, dill och svartpeppar.
    Har en skvätt Nolliy prat i bland och om man har hemma, kan funka med en torr sherry också.
    Handlar bara om att fräsa löken mjuk, sen blanda i allt utom den rökta laxen,dill, paprika och citronjosen.
    Låt puttra, i med resten, men smaka av med citronjosen och svartpepparn.

Denna funkar till många fiskarter, så bara byta ut fisken mot annat.
    Men kom ihåg fisk ska inte tillagas mer än lätt, så alltid det sista och inte koka.
    Om man nu inte ha stora mängder, då msåte man ju värma på det lite mer.

hur många meter var det?
Svar på tråden Mat utan tomat?