• Anonym (Trådstarten)

Vet aldrig när ägglossning ska ske, finns det något ställe där man kan bli övervakad?

Jag har haft ägglossning allt från dag 16 till dag 27. Det därimellan det varje månad och jag vet aldrig när det ska ske. Ibland får jag inget positivt ägglossningstest, trots att mensen sen kommer 14 dagar efter ägglossningsflytning och tempning visar att jag haft äl. Ägglossningsflytning får jag för övrigt ibland bara 1 dag - den dag ägglossning sker. Eftersom min pojkvän just nu bor på en annan ort långt härifrån så blir det väldigt svårt att få till det. De senaste tre månaderna har vi inte kunnat försöka alls för jag har inte vetat förrän det var för sent eller för nära inpå för att hinna boka resa upp till honom. Finns det nåt ställe som erbjuder övervakning av naturlig ägglossning. Alltså mäta blåsorna osv och se när de börjar bli så pass stora att äl är på gång? Det är viktigt att det är öppet nu i så fall trots att det är sommar alltså. Helst i närheten av Göteborg men tar emot alla tips.

• Svar på tråden Vet aldrig när ägglossning ska ske, finns det något ställe där man kan bli övervakad?
  • Anonym (VUL)

Du kan ju boka in vaginala ultraljud typ, men även om man ser blåsor växa finns det ju ingen garanti. För ibland avstannar de helt ändå, så tror inte du får så mycket förvarning även om du går och mäter dem.

• Anonym (Storch)

Varför så bråttom? Vore det inte bättre att du och din pojkvän först löser er boende/jobb-situation (eller varför nu ni bor isär). Att vara gravid och vara förälder är ingen i picnic om medförälder inte finns på hemmaplan. Av runt 10 relationer i min närhet där man skaffat barn och pappan jobbat länge på annan ort/veckopendlar så håller idag endast en relation och den är på väg utför den med.

Har ett par exempel där bekanta valt att skaffa barn och sagt att han ska byta jobb när barnet fötts, det har inte hänt i något av fallen.

Inte bara blir det betydligt smidigare att faktiskt bli gravida utan att krångla med resor, tider, fertila dagar (vilket kan döda passionen i vilken relation som helst) utan ni får mycket lättare att kommunicera kring allt i livet, något som är grundläggande om man vill bli föräldrar.

Men för att svara på din fråga, alla fertilitetsklininer borde ha möjlighet att göra det du efterfrågar men jag har svårt att se att man skulle lägga de resurserna på att hjälpa dig om ert enda problem är att ni vill få bättre koll på ägglossningen. Jag tror dessutom inte att det ger så mycket bättre förvarning än vanliga ägglossningstester, dvs 3-4 dagars varsel på sin höjd om man inte går upprepat varje dag, ett ganska onödigt ingrepp ärligt talat.

• Anonym (:))

Jag har haft samma problem, så jag och min man hade sex ca varannan dag för att vara på säkra sidan, tog oss 2 månader sen blev jag gravid :)

Än att hela tiden försöka få koll på ägglossningen, det var att fokusera på fel sak.. och jag tror vi höll på i 6 månader att få koll på ägglossningen.... utan resultat

• Ejjami

Jag har samma som du! Har ägglåssning mellan cd 15 och cd 25. Jag och sambon kör på varannan dag och när jag har fertila flytningar kör vi varje dag. Vi har ett barn sedan tidigare. Så det går även om jag är mycket oregelbunden. Lycka till! <3

• Anonym (Trådstarten)
    Anonym (Storch) skrev 2018-07-05 17:16:52 följande:

Varför så bråttom? Vore det inte bättre att du och din pojkvän först löser er boende/jobb-situation (eller varför nu ni bor isär). Att vara gravid och vara förälder är ingen i picnic om medförälder inte finns på hemmaplan. Av runt 10 relationer i min närhet där man skaffat barn och pappan jobbat länge på annan ort/veckopendlar så håller idag endast en relation och den är på väg utför den med.

Har ett par exempel där bekanta valt att skaffa barn och sagt att han ska byta jobb när barnet fötts, det har inte hänt i något av fallen.

Inte bara blir det betydligt smidigare att faktiskt bli gravida utan att krångla med resor, tider, fertila dagar (vilket kan döda passionen i vilken relation som helst) utan ni får mycket lättare att kommunicera kring allt i livet, något som är grundläggande om man vill bli föräldrar.

Men för att svara på din fråga, alla fertilitetsklininer borde ha möjlighet att göra det du efterfrågar men jag har svårt att se att man skulle lägga de resurserna på att hjälpa dig om ert enda problem är att ni vill få bättre koll på ägglossningen. Jag tror dessutom inte att det ger så mycket bättre förvarning än vanliga ägglossningstester, dvs 3-4 dagars varsel på sin höjd om man inte går upprepat varje dag, ett ganska onödigt ingrepp ärligt talat.

Att han just nu (vi är sambos annars!) bor på annan ort hörde inte till min fråga och är inget du eller någon Anna. Behöver lägga er i. Vi har försökt få barn sen förra sommare. utan och lyckas och ja det är "bråttom" därför att vi vill ha barn nu. Har du svårt att förstå eller acceptera det så behöver du inte svara.
  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (:)) skrev 2018-07-05 17:48:43 följande:

Jag har haft samma problem, så jag och min man hade sex ca varannan dag för att vara på säkra sidan, tog oss 2 månader sen blev jag gravid :)

Än att hela tiden försöka få koll på ägglossningen, det var att fokusera på fel sak.. och jag tror vi höll på i 6 månader att få koll på ägglossningen.... utan resultat

Ejjami skrev 2018-07-05 17:56:16 följande:

Jag har samma som du! Har ägglåssning mellan cd 15 och cd 25. Jag och sambon kör på varannan dag och när jag har fertila flytningar kör vi varje dag. Vi har ett barn sedan tidigare. Så det går även om jag är mycket oregelbunden. Lycka till! <3

Verkar som att ni inte läst trådstarten, eller inte förstått. Vi kan inte ha sex varannan dag eftersom vi just nu bor över 7 timmar ifrån varandra.
  • Anonym (:))

[quote=78858296][quote-nick]Anonym (Trådstarten) skrev 2018-07-05 18:45:07 följande:[/quote-nick]

Verkar som att ni inte läst trådstarten, eller inte förstått. Vi kan inte ha sex varannan dag eftersom vi just nu bor över 7 timmar ifrån

Och jag tror att du inte har så mycket val här, då du är en av dem som behöver kämpa hårdare än andra för att bli gravid.

Ni borde kanske vänta med att bli gravida, inte kul att gå igenom en graviditet ensam

Då det är osäkert när han flyttar hem igen, kommer bara skapa frustration... att inte få vara nära varandra, och han inte kan uppleva alla barnmorske besök, lyssna på hjärtat, se magen växa.... för han bor 7 timmar bort ?just nu?

• Ejjami

Haha! Ja du har rätt jag läste inte igenom ordentligt. Hmm. Då blir det hela mer komplicerat. Det är ju rätt självklart att du inte vill vänta tills era levnadsförhållanden blir lite mer "optimala" (Jag hade inte heller velat vänta). Men det verkar ju ändå att ni antingen får vänta eller sexa på när ni träffas och hoppas på det bästa. Jag har svårt att tro att det går att lösa på annat sätt, troligen kommer ingen klinik att hjälpa till med det som du vill. Men det skadar ju inte att fråga runt på de olika privata klinikerna. Lycka till!

Svar på tråden Vet aldrig när ägglossning ska ske, finns det något ställe där man kan bli övervakad?