• Stamina

Fick jobb! Men förskolan nekade.

Jag vet inte om jag kan vara arg. Men bitter är jag i nuläget. Jag är timanställd, så varje timme är väldigt viktig för mig. Jag blev uppringd idag av jobbet o dom frågade mig om jag kunde komma in 2 timmar tidigare.

Jag ringer förskolan för att meddela att jag måste lämna lillan tidigare än vad jag hade satt upp.

Men dom sa; Nej!!!

Jag visste inte vad jag skulle säga. Jag blev självklart arg. Men ja.... Hur funkar det med att förskolan får säga nej?

Jag förstår att man kan inte lämna sitt barn hur som helst om man bara sitter hemma men nu var det ändå jobb.

• Svar på tråden Fick jobb! Men förskolan nekade.
  • zemer

Gav dom dig någon anledning?

• Stamina

Det dom sa var att alla var på rast o i just det läget jag ringde så var det exakt så många lärare som det skulle vara till antalet barn.

• zemer

Vet förskolan om att du är vikarie och kan bli inringd med kort varsel?

Brukar det funka annars?

Det kan ju mycket väl va så att det fattas personal nu i semestertider.

• Stamina

Dom är väl informerade om mitt jobb.

Det brukar inte va några problem men det är alltid mer eller mindre "njaaaaaaaa okej dååååå" oavsett semestertider eller inte.

Det är mycket sällan jag hör; Ja men det går bra!!

Blir så trött. ????

• CitronTulo
    zemer skrev 2018-07-05 13:18:28 följande:

Vet förskolan om att du är vikarie och kan bli inringd med kort varsel?

Brukar det funka annars?

Det kan ju mycket väl va så att det fattas personal nu i semestertider.

Tror att du har rätt!
    Under semesterperioden brukar de inte ha mer personal än nödvändigt på förskolan pga att även förskolepersonalen ska ha semester! Därav att man som förälder får lämna in tider som barnet ska vara där i vääääldigt god tid!
    Det får ju bara finnas ett visst antal barn per personal så om det verkligen var så att kvoten var fylld redan då de inte räknat med att ditt barn skulle vara där så måste de nog säga ifrån eller kalla in en extra personal.

Men förstår absolut ditt dilemma! Klart man inte vill behöva tacka nej till jobb när man är timvikarie!
  • aztec

Tror inte de kan neka dig, men kanske beror på kommun samt som flera säger att det är sommar och mycket semestrar.

Jag har samma "problem" men meddelade innan sommaren vilka dagar som var klara samt att veckorna 27-32 kan jag bli inringd och måste lämna. Så inga problem för mig än så länge.

Lycka till. Ring kommunen och hör, om du har rätt så stå på dig.

• Gurkan

Om det inte finns tillräckligt mes personal så är det klart att de får säga nej.

Just sommarveckorna är ofta ännu svårare just för att en del personal redan gått på semester.

Däremot brukar vara timvikarier lägga ett grundschema typ 7-17 och därefter lämna en lapp vecka för vecka eller dag för dag. Det kan alltså bli 7-17 som längst eller inte alls. Men eftersom det är den längsta tiden som står på schemat har vi inräknat att barnet kommer utifall att.

• Teresa B

Hej!

Jag tycker att det låter märkligt, särskilt eftersom ni skulle ha omsorgstid den dagen, och om ni har rätt taxekategori. Är det en helt ny dag som det inte är kommunicerat att det kan tänkas bli jobb på så förstår jag om förskolan inte kan ta emot, men så var ju inte fallet.

För att det inte ska bli kinkar i framtiden föreslår jag att du pratar med förskolan om hur de vill ha det och hur du känner, du kan t.ex. lämna in ett grundschema på de tider där det kan bli jobb och sedan dra av tid den aktuella veckan istället. På så sätt får även de som lägger schema och planerar för personaltätheten en god bild av hur det kan se ut.

Det är nog stressigt för en själv att inte veta när man ska jobba, då ska inte förskolan vara ytterligare en stress!

Kram

• Sandraberg
    Stamina skrev 2018-07-05 13:10:43 följande:

Det dom sa var att alla var på rast o i just det läget jag ringde så var det exakt så många lärare som det skulle vara till antalet barn.

Då har du ju svaret där. De får helt enkelt in få in mer än 7-8 barn per anställd.
  • mammalovis
    Stamina skrev 2018-07-05 13:10:43 följande:
    Konstig kommentar, då det inte finns några riktlinjer för antal barn per pedagog, åtminstone inte på landsnivå, däremot antal barn per grupp satta av Skolverket, men de följs sällan. Ta en kontakt med förskolechefen och påtala på vilka grunder du blev nekad till att jobba, om det var under förskolans ordinarie öppettider, så vet du vad som gäller i fortsättningen. 
Svar på tråden Fick jobb! Men förskolan nekade.