• heyheymonkey

Operera gallan eller vänta?

Hej!

Behöver era råd!!! <3

Fick i går konstaterat att jag har grus i gallablåsan samt är något inflammerad  i den också. Har haft ont i magen i flera år och har det senaste halvåret haft jättemånga smärtanfall då jag haft otroligt ont och spytt och så. Sedan några veckor tillbaks är det dock lite bättre förutom en molande känsla i magen. Läkaren som gjorde ultraljudet så på en gång att jag behöver operera bort gallblåsan för att bli av med mina besvär.

Till saken hör att jag är 30 år och min kille och jag har precis bestämt oss för att försöka bli med barn. Vi har inga barn och längtar så efter att skaffa familj. Väntetid för operation av gallblåsan brukar vara flera månader. Jag känner att jag inte riktigt har ro att vänta? Jag är inte direkt superung och det kan ju ta ett tag att bli gravid. Så frågan är hur jag ska göra? 

Har någon av er varit i en liknande sits? Hur skulle ni gjort? Väntat på operation och därefter försökt bli gravid? Eller försöka bli gravid redan nu och hoppas på det bästa? Gallan brukar ju göra sig påmind för många som är gravida men jag kanske kan leva med den smärtan ett tag till. Så länge det inte är skadligt för barnet liksom.

• Svar på tråden Operera gallan eller vänta?
  • heyheymonkey
    Salmiakk skrev 2018-07-05 12:02:22 följande:

Jag hade opererat först.

Hur hade du resonerat? :)
  • Långbenopluto
    heyheymonkey skrev 2018-07-05 13:05:07 följande:
    Hur hade du resonerat? :)
    Att gallsmärta är inget jag hade stått ut med som gravid för då kan det vara så mycket andra krämpor om man har otur.
  • Mantrasina

Jisses, självklart opererat först! 

Gallbesvären kan bli betydligt värre medan du försöker bli gravid och hellre en planerad operation än en som görs oplanerat för att du blir akut jättedålig. 

• Ellie

Jag hade också opererat först. Eftersom det är grus du har och inte större stenar så tenderar det att ställa till större problem (vilket du märkt). Du har mest haft gallstensanfall, men man kan få riktigt kraftiga inflammationer i gallblåsan, även där den spricker och måste opereras akut, eller där man går med dränageslang länge.
    Grus kan ibland också lossna och täppa till stora gallgången, så att man får inflammation i bukspottkörteln, vilket ibland kan bli livshotande.

Det är en onödig risk att eventuellt vara tvungen att operera under graviditeten. Det görs ibland, då helst under andra trimestern, men bäst såklart om man slipper.

En operation av gallblåsan är oftast rätt smidig och kan göras med titthål i många fall. Är det en akut komplikation och kraftig inflammation eller långdragen kronisk inflammation kan det vara väldigt mycket besvärligare. Ibland går det fel och man blir liggandes på sjukhus under flera veckor. Det hade jag inte velat gå igenom som mamma till ett litet barn.

Jag hade inte heller velat ha gallstensanfall och eventuella inflammationer och behöva uppsöka vård ofta när mitt barn var litet (under ca 3 år). Svårt att ta hand om en bebis själv med smärtor man spyr av. Svårt att ligga inne på sjukhus om man vill få till/upprätthålla en fungerande amning. De läkemedel som hjälper bäst mot anfallen (diklofenak) skall man undvika vid graviditet.

Givetvis kan allt gå bra om du väntar med operation, och det kanske är vad som känns rätt för dig. Jag själv ser fler fördelar än nackdelar med att ta operationen först, men bebislängtan kan ju vara starkare än så.

• Anonym (Op först)

Absolut operera först. Mina gallbesvär blev 10000 gånger värre under graviditeten och det är tydligen väldigt vanligt att det blir så.

Så operera först!

• Coccolina
    heyheymonkey skrev 2018-07-05 11:23:36 följande:

Hej!

Behöver era råd!!! <3

Fick i går konstaterat att jag har grus i gallablåsan samt är något inflammerad  i den också. Har haft ont i magen i flera år och har det senaste halvåret haft jättemånga smärtanfall då jag haft otroligt ont och spytt och så. Sedan några veckor tillbaks är det dock lite bättre förutom en molande känsla i magen. Läkaren som gjorde ultraljudet så på en gång att jag behöver operera bort gallblåsan för att bli av med mina besvär.

Till saken hör att jag är 30 år och min kille och jag har precis bestämt oss för att försöka bli med barn. Vi har inga barn och längtar så efter att skaffa familj. Väntetid för operation av gallblåsan brukar vara flera månader. Jag känner att jag inte riktigt har ro att vänta? Jag är inte direkt superung och det kan ju ta ett tag att bli gravid. Så frågan är hur jag ska göra? 

Har någon av er varit i en liknande sits? Hur skulle ni gjort? Väntat på operation och därefter försökt bli gravid? Eller försöka bli gravid redan nu och hoppas på det bästa? Gallan brukar ju göra sig påmind för många som är gravida men jag kanske kan leva med den smärtan ett tag till. Så länge det inte är skadligt för barnet liksom.

Operera först... att du ens behöver fråga...

Får du anfall som gravid kan du ju inte ens medicinera rätt! För att inte tala på leverpåverkan... Och allt som smärtan innebär för kroppen i fråga om stress!

Operationen kan man få tid till snabbt om man kollar av väntelistan i landstingen. Jag fick min borttagen knappt 3 veckor efter att det beslutades att jag skulle opereras. Det görs över dagen och du behöver inte ens stanna över natten. Sen får du inte bära tungt på 2 veckor... Så i slutändan handlar det om att du kanske får skjuta på Bebisverkstan i 1,5-2 månader... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Operera gallan eller vänta?