LillaAw skrev 2018-07-02 19:57:28 följande:
Hejsan,
Jag ska påbörja min ivf nummer två strax. Jag ska göra långa metoden den här gången. Jag ska spraya med synarel i ca 2 veckor men sluta med sprayen när jag börjar med injektioner (gonal-f)
Vad jag förstår så är det vanligast att man fortsätter med sprayen även under injektionerna. Vet någon varför man gör såhär? Någon annan som gjort samma "metod"?
Det är såklart skönt att slippa onödiga läkemedel men undrar då varför inte alla bara slutar med sprayen. Jag är oförklarligt barnlös, regelbunden ägglossning och vi har manlig faktor. Tacksam för alla svar!
Hej! Känner igen dig från andra trådar, vad "trist" att mötas i dessa sammanhang igen. :( Men roligt att ni är på G med en ny behandling!
Jag har kört långa protokollet 2 gånger och korta 2 gånger.
Båda gångerna använde jag Synarela, en dos i vardera näsborre, morgon och kväll under hela behandlingen, bortsett från de sista dagarna i samband med äggmognadssprutan. När jag började med sprutor (Menopur), halverades spraydosen.
De har haft svårt att ställa in rätt behandling för min kropp och det är i mitt fall anledningen till att jag har fått fortsätta med sprayen. De har förklarat det med att de bättre kan styra förloppet och att risken att äggen lossnar för tidigt minskar.
Vid nästa (min 5:e) behandling kommer nedregleringen att ske med Suprefact (spruta) 2 gånger per dag. Efter cirka 2 veckor börjar jag med Menopur, samtidigt som jag fortsätter att ta två suprefactprutor per dag (nåldyna!).