• Linda5

Lögnen om att pensionärerna straffbeskattas

Så här ser jag på det.

Många diskussioner och inlägg om det här med att pensionärerna straffbeskattades.
    Som jag förstod det så var skatten den samma. Har jag fel här så bortse från resten av inlägget.
    MEN de som jobbar får ett jobbskatteavdrag, vilket sänker skatten.
    Jag tänker att det är som förr när man fick göra avdrag för resor till och från jobbet och för arbetskläder m.m.
    Idag måste man ha resor för över 11 000:-/år och längre restid än 2 timmar för att få avdrag.
    Detta gör ju att det kan kosta väldigt mycket att jobba, särskilt om man bor på landsbygden.
    Är det så galet att folk som lägger massa pengar på att faktiskt jobbar får lite avdrag för div omkostnader?
    Där jag jobbade innan så hade jag 3 mil enkel resa och inga bussar som gick dit.
    Att köra bil var enda alternativet. Det kostade ca: 120 mil i månaden X 35:-/mil=4200:-
    Dvs 4200:- bara i bilkostnader för att ta mig till och från jobbet. Att då få ett jobbskatteavdrag som ger ca. 2000:-/månad tillbaka tycker jag inte är fel.
     Citera+  Citera
     Igår, 15:50 
  • Svar på tråden Lögnen om att pensionärerna straffbeskattas
  • The Maniac
    KillBill skrev 2018-07-11 22:20:46 följande:
    Det handlar om prioriteringar. Vård, skola, omsorg, rättsväsende och försvar, där finns en del hål att fylla. Det är i alla fall bra att regeringen helt och hållet tagit bort pensionärsskatten för de med lägst pensioner.
    Nej, det handlar om budgetöverskott. S lägger hellre pengar på hög än sänker skatten för pensionärer.
  • KillBill
    The Maniac skrev 2018-07-11 22:28:09 följande:

Nej, det handlar om budgetöverskott. S lägger hellre pengar på hög än sänker skatten för pensionärer.

Nej det handlar om att föra en ansvarsfull ekonomisk politik som gör att Sverige även klarar sig bra när konjunkturläget blir sämre.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • The Maniac
    KillBill skrev 2018-07-11 22:31:51 följande:
    Nej det handlar om att föra en ansvarsfull ekonomisk politik som gör att Sverige även klarar sig bra när konjunkturläget blir sämre.
    Intressant. När S levererar pensionärsskatt så är det ansvarsfullt.
  • KillBill
    The Maniac skrev 2018-07-11 22:38:44 följande:

Intressant. När S levererar pensionärsskatt så är det ansvarsfullt.

Nej försök inte, det var alliansen och ingen annan som införde pensionärsskatten.
  • The Maniac
    KillBill skrev 2018-07-11 23:00:34 följande:
    Nej försök inte, det var alliansen och ingen annan som införde pensionärsskatten.
    Klart de gjorde. Det var ju ansvarsfullt. Det säger du ju själv.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-07-11 22:20:46 följande:
    Det handlar om prioriteringar. Vård, skola, omsorg, rättsväsende och försvar, där finns en del hål att fylla. Det är i alla fall bra att regeringen helt och hållet tagit bort pensionärsskatten för de med lägst pensioner.
    Regeringen lägger enorma pengar på invandringen. Då finns det inte pengar över till pensioner och skattesänkningar, utan tvärtom höjs bara skatterna hela tiden. Pengarna slösas bort i en alldeles för stor offentlig sektor. Det är kris inom såväl skolan som sjukvården.

Det behövs ett helt annat politiskt styre i Sverige.

MED har många bra poänger, men kommer det att räcka?

">

• The Maniac

Löntagarna har skatterabatt. Pensionärer som inte jobbat så mycket har skatterabatt. Pensionärer som jobbat mycket kanske ska få skatterabatt.

Skatten på arbete är så hög att hantverkarna blir arbetslösa om de måste ta ut denna kostnad på kunderna. Lösningen: skatterabatt på hantverksarbete. En ännu högre skatterabatt infinner sig vid hurhållsarbete.

Inkomstskatten för högpresterare är på väg mot perversa nivåer. Konsekvensen har blivit att fler än någonsin startar egna företag. Detta ger möjlighet att kraftfullt trycka ner skattebördan. Konsekvensen är att regeringen slår sig för bröstet över att nyföretagandet är så stort.

Man vet inte om man ska skrata eller gråta över regeringens förvirrade analyser. Det sämsta jag har sett.

• Gabbe75
    The Maniac skrev 2018-07-12 22:23:35 följande:

Löntagarna har skatterabatt. Pensionärer som inte jobbat så mycket har skatterabatt. Pensionärer som jobbat mycket kanske ska få skatterabatt.

Skatten på arbete är så hög att hantverkarna blir arbetslösa om de måste ta ut denna kostnad på kunderna. Lösningen: skatterabatt på hantverksarbete. En ännu högre skatterabatt infinner sig vid hurhållsarbete.

Inkomstskatten för högpresterare är på väg mot perversa nivåer. Konsekvensen har blivit att fler än någonsin startar egna företag. Detta ger möjlighet att kraftfullt trycka ner skattebördan. Konsekvensen är att regeringen slår sig för bröstet över att nyföretagandet är så stort.

Man vet inte om man ska skrata eller gråta över regeringens förvirrade analyser. Det sämsta jag har sett.

Kan bara hålla med. Idag har vi förskollärare (dagisfröknar) som får betala statlig inkomstskatt på 20% utöver kommunal+landstingsskatt. De startar företag och hyr ut sig själva som "konsulter" och kan därmed plocka ut utdelningar på aktiekapital som beskattas lägre än lön. Det är banne mig tragikomiskt faktiskt. Säger något om hur sjukt det här landet har blivit och hur inkompetent regering vi faktiskt har.  Ren idioti är vad det är!
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-07-12 22:09:02 följande:
    Regeringen lägger enorma pengar på invandringen. Då finns det inte pengar över till pensioner och skattesänkningar, utan tvärtom höjs bara skatterna hela tiden. Pengarna slösas bort i en alldeles för stor offentlig sektor. Det är kris inom såväl skolan som sjukvården.

Det behövs ett helt annat politiskt styre i Sverige.

MED har många bra poänger, men kommer det att räcka?

">

Det är tydligt att du inte förstår hur det svenska pensionssystemet fungerar. I huvudsak så är svenska pensioner finansierade av egna/arbetsgivares inbetalningar så det är inte så att kostnader för invandring påverkar storleken på svenska pensioner. 

• KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-07-12 22:36:39 följande:
    Kan bara hålla med. Idag har vi förskollärare (dagisfröknar) som får betala statlig inkomstskatt på 20% utöver kommunal+landstingsskatt. De startar företag och hyr ut sig själva som "konsulter" och kan därmed plocka ut utdelningar på aktiekapital som beskattas lägre än lön. Det är banne mig tragikomiskt faktiskt. Säger något om hur sjukt det här landet har blivit och hur inkompetent regering vi faktiskt har.  Ren idioti är vad det är!

Enligt tillgänglig statistik så är antalet förskollärare i Sverige med lön över 39 Tkr (gränsen för fastighetsskatt) så litet att det inte går att mäta. Var har du hittat informationen om förskollärare som betalar marginalskatt?

• Linda5
    KillBill skrev 2018-07-13 11:41:22 följande:

Enligt tillgänglig statistik så är antalet förskollärare i Sverige med lön över 39 Tkr (gränsen för fastighetsskatt) så litet att det inte går att mäta. Var har du hittat informationen om förskollärare som betalar marginalskatt?

36575 går gränsen för statlig skatt enligt SKV. Många förslollärare som har det.
  • Padirac
    Linda5 skrev 2018-07-14 17:26:14 följande:
    36575 går gränsen för statlig skatt enligt SKV. Många förslollärare som har det.
    Är det 100-tals eller 10 tusentals?

skl.se/arbetsgivarekollektivavtal/kollektivavtal/faktaochstatistik/faktaomloner.554.html

"Fakta om löner 2017 ...

Det finns cirka 202 000 lärare i kommunerna och de är en mycket stor yrkesgrupp. De arbetar inom förskola, grundskola och gymnasieskola men även inom vuxenutbildning, särskola och specialskola. Lönerna för lärare varierar både inom och mellan olika skolformer.

För förskollärare ligger medianlönen på 29 900. De tio procent som har högst lön av förskollärarna har en heltidslön på minst 34 500 kr i månaden."
  • KillBill
    Linda5 skrev 2018-07-14 17:26:14 följande:

Uppgiften är fel. Gränsen för statlig skatt går vid inkomster över 39 000.

Påstår du att många förskollärare tjänar mer än 39 000 kr?

• Gabbe75
    KillBill skrev 2018-07-14 18:33:55 följande:
    Uppgiften är fel. Gränsen för statlig skatt går vid inkomster över 39 000.

Påstår du att många förskollärare tjänar mer än 39 000 kr?

Ha ha, du har absolut noll koll som vanligt.Skrattande

I Stockholm (där jag råkar bo) kan du inte rekrytera behöriga förskollärare under 30 tkr i månaden. Många förstalärare har löner på mellan 45-50 tkr i månaden.

Du får försöka komma in i matchen lite. Du blir inte trovärdigare för att du redovisar löner från Bangladesh.  Kom igen nu!
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-07-15 01:05:27 följande:

Ha ha, du har absolut noll koll som vanligt.

I Stockholm (där jag råkar bo) kan du inte rekrytera behöriga förskollärare under 30 tkr i månaden. Många förstalärare har löner på mellan 45-50 tkr i månaden.

Du får försöka komma in i matchen lite. Du blir inte trovärdigare för att du redovisar löner från Bangladesh.  Kom igen nu!

Ha ha, du har absolut noll koll som vanligt.

Haha

Medianlönen för förskollärare i Stockholm ligger på 34 000 kr per månad. 90 % av alla förskollärare i Stockholm tjänar mindre än 37 500 kr i månaden. Andel som tjänar mer än 39 000 kr är mycket liten.
  • Padirac
    Ha ha, du har absolut noll koll som vanligt.Skrattande

Förstalärare är inte samma sak som de små livens första lärareDrömmer

www.lararforbundet.se/taggar/forstelarare-och-lektor

"Tjänsterna förstelärare och lektor har inrättats som ett sätt att ta tillvara kompetens och utveckla skolans verksamhet. Det finns många områden som förstelärare kan ha som uppdrag att utveckla och arbetsuppgifterna kan se olika ut."

Förstelärarna har för några år sedan haft en stor lönespridning

lararnastidning.se/over-31-000-kronor-i-loneskillnad-mellan-forstelarare/

"Lärarnas tidning har använt Skolverkets lönedata från 2015 för att granska samtliga förstelärarlöner i landet. Granskningen visar att 12 förstelärare tjänar över 50 000 kronor i månaden. Av dem är fem män och sju kvinnor. Den högst betalda tjänar 59 000 kronor. "

2015 var medellönen för en grundskollärare mindre än 31500

"Skillnaden mellan Sveriges högst och lägst betalda förstelärare är 31 486 kronor vilket motsvarar mer än en ­genomsnittlig månadslön för en grundskollärare."
  • Gabbe75

Att man belägger alltfler löntagare och i praktiken hela yrkesgrupper med 20% extra statlig skatt ovanpå kommunal + landstingsskatt är helt sinnessjukt. Vi får hoppas att kommande regering oavsett konstellation rättar till felet efter valet.

• KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-07-15 09:57:51 följande:

Att man belägger alltfler löntagare och i praktiken hela yrkesgrupper med 20% extra statlig skatt ovanpå kommunal + landstingsskatt är helt sinnessjukt. Vi får hoppas att kommande regering oavsett konstellation rättar till felet efter valet.

Marginalskatten är ingen prioriterad fråga för moderaterna. 

www.svd.se/m-backar-om-sankt-marginalskatt

Själv anser jag att det är rätt att låginkomsttagare betalar en lägre procentuell skatt än höginkomsttagare. Tar du exempelvis någon som tjänar 40 000 kr i månaden så kommer den statliga skatten (marginalskatten att uppgå till 188 kr per månad och det utgör bara knappt en halv procent av lönebeloppet) och jag tycker inte att det är orimligt.

Iofs så skulle man kunna reformera skattesystemet så att man växlade slopade ränteavdrag och införande av fastighetsskatt mot sänkt statlig skatt (genom höjd skiktgräns) men de satsningar som krävs inom vård, omsorg, skola, rättsväsende och försvar gör att det inte är lämpligt att sänka skatterna just nu så ska man sänka en skatt så måste man höja en annan.

Moderaterna går till val på att införa ytterligare ett jobbskatteavdrag men kommer att finansiera det genom att bla höja matmomsen och höja skatten för handikappade som lever på sjukersättning.

Fråga: Vad tycker du om att moderaterna vill sänka skatten för de som har det ganska bra men höja skatten för handikappade?

Svar på tråden Lögnen om att pensionärerna straffbeskattas